۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۵
مشکلات ناشی از تحریم‌های بانکی و نفتی را می‌توان با مدیریت صحیح کنترل کرد
وزیر پیشین صمت:

مشکلات ناشی از تحریم‌های بانکی و نفتی را می‌توان با مدیریت صحیح کنترل کرد

غضنفری، وزیر پیشین صمت با بیان اینکه تحریم‌های پولی و بانکی و همچنین نفت و گاز مهم‌ترین تحریم دشمنان ایران است، گفت: با وجود همه سختی‌ها و مشکلات پیش آمده این تحریم‌ها با مدیریت صحیح قابل کنترل خواهند بود.

به گزارش بازار، مهدی غضنفری با تصریح بر اینکه برای مقابله با تحریم، باید جنس مشکلاتی که تحریم کنندگان ایجاد می‌کنند را به درستی بشناسیم تا تلاش‌ها برای رفع و بی اثرکردن تحریم باشد، گفت: یکی از اقداماتی که تحریم کنندگان انجام می‌دهند، تحریم افراد است که خیلی مشکل زا نیست.

وی با بیان اینکه دومین اقدام، تحریم خرید کالا است که بعضی از آن‌ها دردسر زا است، اظهار کرد: تحریم خرید نفت یا گاز برای جمهوری اسلامی ایران مشکل زا است چون اقتصاد کشور، نفتی است و ارز ناشی از فروش نفت برای ایران مانند جریان خون در بدن می‌ماند. البته عدم فروش بعضی از کالا به ایران برای کشورمان می‌تواند فرصت باشد و خیلی خطرناک است مگر اینکه این کالاها دارو باشند که خطرناک و غیرانسانی است.

رئیس مدرسه حکمرانی شهید بهشتی فلج کردن حمل و نقل را دیگر هدف تحریم کنندگان دانست و عنوان کرد: ممنوعیت یا محدود کردن ورود کشتی‌ها به بنادر ایران سبب می‌شود که خیلی از کشتی‌ها بارهایی که ایران سفارش داده است را به کشور نیاورند. این مشکل شاید خیلی جدی نباشد زیرا می‌توانیم با خودکفایی، اقدام به حمل و نقل بارها به کشورمان کنیم.

وی افزود: از سوی دیگر ممکن است خیلی از بنادر اجازه پهلوگیری به کشتی‌های کشورمان را ندهند که این بخش می‌تواند مشکل زا باشد.

وزیر پیشین صمت با تصریح بر اینکه برخی از رفتار تحریم کنندگان حتی می‌تواند آثار مثبت داشته باشد، برخی از آن‌ها خنثی محسوب می‌شوند و بعضی دیگر از تحریم‌ها خیلی خطرناک هستند، اظهار کرد: قطع شدن تبادل پول یک اقدام مشکل زا برای کشور است که نتیجه آن بلوکه شدن پول خواهد بود.

وی در عین حال مشکلات پیش آمده از ورود ارز و تبادل آن را قابل مدیریت دانست و بیان کرد: وقتی منابع ارزی کاهش پیدا می‌کند، باید مخارج ارزی را نیز کم کرد تا با ارز موجود شرایط را مدیریت کنیم. وقتی میزان ارز در کشور از ۱۰۰ هزار میلیارد دلار به نصف کاهش پیدا می‌کند، به طور طبیعی قیمت آن دو برابر می‌شود که نتیجه آن گران شدن کالا و تورم خواهد بود.

کد خبر: ۸۲٬۳۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha