۲۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰
اختلاف قیمت گوشت مرغ در استان‌های مختلف فساد زا است| مجوز صادرات انگیزه ای برای تولید
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

اختلاف قیمت گوشت مرغ در استان‌های مختلف فساد زا است| مجوز صادرات انگیزه ای برای تولید

بیرجند- رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه مجوز صادرات گوشت مرغ به مرغدار انگیزه برای تولید می‌دهد، گفت: اختلاف قیمت گوشت مرغ در استان‌های مختلف فساد زا است.

بازار، گروه استان‌ها: فعالان صنعت طیور در خراسان‌جنوبی سال گذشته، روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتند. سالی که با شیوع کرونا آغاز شد و با تعطیلی تالارها و مجالس و عروسی‌ها میزان مصرف گوشت مرغ به شدت کاهش پیدا کرد.

هنوز کم و بیش وضعیت مصرف مرغ به حد تعادل رسیده بود که شیوع آنفلوانزای پرندگان در واحدهای مرغداری ضربه بسیار سنگینی به فعالان این بخش وارد کرد و بیش از یک میلیون قطعه مرغ و جوجه معدوم شدند و سرمایه ۳۰ ساله برخی از مرغداران از دستشان رفت.

وعده‌های مسئولان به واحدهای آسیب دیده صنعت طیور
موقع شیوع آنفلوانزا پرندگان مسئولان وعده‌های بسیاری در زمینه کمک به واحدهای صنفی آسیب دیده از بیماری دادند که از تسهیلات مناسب و بیمه موقت بیماری کارگران گرفته تا دادن زمان مناسب به آن‌ها برای جوجه‌ریزی مجدد از جمله این وعده‌ها بود.

هنوز ویروس آنفلوانزای پرندگان به سامان نرسیده بود که گرانی دان و خوراک طیور مشکل مضاعفی را برای مرغداران به وجود آورد و انگیزه آنان را برای جوجه‌ریزی کاهش داد و با مشکلات عدیده‌ای رو به رو کرد.

البته در این زمینه نیز بسیاری از افراد سوء استفاده کرده و دان و خوراک طیوری که سهم مرغداران بود را خریداری کرده ولی به هیچ وجه آن را در عرصه تولید گوشت مرغ مورد استفاده قرار ندادند.

اختلاف قیمت گوشت مرغ در استان‌های مختلف فساد زا است/ مجوز صادرات انگیزه ای برای تولید

حال به سراغ رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند رفتیم و از او درباره وضعیت فعلی صنعت طیور در خراسان‌جنوبی پرسیدیم و اینکه آیا وعده‌های مسئولین در زمینه کمک به واحدهای آسیب دیده صنعت طیور محقق شده است یا خیر.

حسین خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در سال ۹۹ عوامل مختلفی چون گرانی دان و نهاده، شیوع ویروس کرونا و شیوع آنفلوانزای پرندگان آسیب بسیار شدیدی به بخش صنعت طیور و مرغداران خراسان‌جنوبی وارد کرد.

قیمت مرغ و تخم مرغ واقعی شود
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای جلوگیری از ضرر مرغداران و فعالان عرصه صنعت طیور قیمت گوشت مرغ و تخم مرغ باید واقعی شود، بیان‌کرد: پیشنهاد من این است که ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای بخش صنعت طیور بردارند و برای جبران افزایش قیمت‌ها به مردم کارت کالا بدهند.

خیریه ادامه‌داد: اینگونه هم مرغدار مرغ تولیدی را با قیمت واقعی به فروش می‌رساند و هم مردم امکان خرید پیدا کرده و از تولید حمایت می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا افزایش قیمت فعلی گوشت مرغ که کیلویی به ۲۵ هزار تومان رسیده، قیمت واقعی است، گفت: با این قیمت در واقع مرغدار ضرر نمی‌کند اما نمی‌توان گفت که به قیمت واقعی رسیده است.

افزایش قیمت هزینه‌های تولید در صنعت طیور
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند اظهارکرد: شاید این گفته من که ۲۵ هزار تومان هم قیمت واقعی نیست برای برخی تعجب برانگیز باشد ولی باید توجه کنیم که قیمت ذرت و سویا تا ۶- ۷ برابر و همچنین هزینه‌های کارگری و هزینه‌های بار به شدت افزایش پیدا کرده است.

خیریه در پاسخ به این نکته که آیا علت کمبود گوشت مرغ در هفته‌های گذشته به علت خارج شدن مرغ از استان بوده است یا خیر بیان‌کرد: شما از هر مرغداری که سؤال کنید در پاسخ خواهد گفت که میزان کشتار ما نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است اما چرا با این وجود کمبود داشته‌ایم قصه دیگری است.

وی اظهارکرد: مرغداران تخلفی نکرده‌اند اما ممکن است وقتی مرغ وارد بازار می‌شود عده‌ای سودجو به عناوین مختلف آن را خریداری کرده و به استان‌هایی که قیمت گوشت مرغ در آن تفاوت چشمگیری با خراسان‌جنوبی دارد، ارسال کنند.

اختلاف قیمت گوشت مرغ در استان‌های مختلف فساد زا است/ مجوز صادرات انگیزه ای برای تولید

حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از مرغ و تخم مرغ تولیدی در خراسان‌جنوبی مازاد بر نیاز استان است و چاره‌ای جز ارسال آن به خارج از استان و صادرات آن وجود ندارد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: هر کجا اختلاف قیمت باشد، فساد نیز وجود دارد و در مورد گوشت مرغ نیز این مستثنی نیست.

خیریه اظهار کرد: البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از مرغ و تخم مرغ تولیدی در خراسان‌جنوبی مازاد بر نیاز استان است و چاره‌ای جز ارسال آن به خارج از استان و صادرات آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر صادرات هر گونه محصول مرتبط با طیور چه تخم مرغ، چه مرغ گوشتی، جوجه یک روزه و چه گوشت مرغ مجوز ندارد، بیان‌کرد: این موضوع به واسطه نیاز داخل است ولی با ساماندهی و تأمین نیاز داخل می‌توان شرایط را برای صادرات و ارزآوری فراهم کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اینکه صادرات گوشت مرغ و فرآورده‌های طیور به دامدار انگیزه برای تولید می‌دهد، ادامه‌داد: در حال حاضر چون انگیزه‌ای در مرغدار وجود ندارد میزان جوجه‌ریزی هم کاهش پیدا کرده است.

خیریه در این زمینه که شرایط شیوع آنفلوانزای پرندگان در خراسان‌جنوبی در حال حاضر به چه صورت است، بیان‌کرد: خوشبختانه در حال حاضر این ویروس پرندگان در خراسان‌جنوبی کنترل شده و دغدغه‌ها در این حوزه نیز کاهش یافته است.

اختلاف قیمت گوشت مرغ در استان‌های مختلف فساد زا است/ مجوز صادرات انگیزه ای برای تولید

معدوم شدن یک میلیون قطعه مرغ در ایام شیوع آنفولانزا
وی افزود: در زمان شیوع آنفلوانزای پرندگان حدود یک میلیون قطعه مرغ معدوم شدند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: پیرامون جبران خسارت‌های مرغداری‌هایی که از شیوع ویروس آنفلوانزای پرندگان آسیب دیده بودند نیز گفت: در حال حاضر تنها مرغداری‌هایی که بیمه بوده‌اند، بیمه خسارت‌های آنان را محاسبه و پرداخت کرده است.

خیریه بیان‌کرد: غیر از خسارتی که بیمه جبران کرده است ما جبران خسارت دیگری را از دستگاه‌های متولی مشاهده نکردیم.

وی افزود: البته وعده‌های داده شده در زمینه بیمه موقت بیکاری کارگران مجموعه‌های صنعت طیور که از شیوع ویروس آنفلوانزای پرندگان آسیب دیده بودند، محقق شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی بیرجند گفت: امیدواریم در سال جاری به مشکلات صنعت طیور در خراسان‌جنوبی بیش از گذشته رسیدگی شود.

کد خبر: ۸۲٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha