۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
یک دلاری هایی که اقتصاد جهان را به هم ریختند! | ۶۰ میلیارد دلار ضرر تراشه های کوچک در ۲۰۲۱
هرجا صفحه نمایشی هست گران یا تعطیل شده

یک دلاری هایی که اقتصاد جهان را به هم ریختند! | ۶۰ میلیارد دلار ضرر تراشه های کوچک در ۲۰۲۱

تراشه های یک دلاری نقش موثری در صفحات نمایش دستگاه های مختلف دارند وبا کمبودتولید مواجه شده اند و می روند تا تولید تلویزیون ها، رایانه های قابل حمل، اتومبیل ها، هواپیماها، یخچال های پیشرفته و... را گران و خط تولید آنها را دچار اخلال کنند.

محمد رضا هادیلو؛ بازار: بازارصنعت نیمه هادی ۴۵۰ میلیارد دلاری با بحران روبرو است و برای درک این موضوع باید با یک بخش ۱ دلاری به نام تراشه های درایور صفحه شروع کرد.

تراشه درایور مانیتور یک تراشه کوچک است که دستورالعمل ها و سیگنال ها را به صفحه می فرستد. این کمبود  علاوه بر  تحت تاثیر قرار دادن صنعت خودرو در گرانی صفحه های  ال سی دی «LCD » منعکس می شود، زیرا قیمت صفحه نمایش ۵۰ اینچی برای تلویزیون بین ژانویه ۲۰۲۰ و مارس ۲۰۲۱ دو برابر شده است، و متیو کانترمن در اینتلجنت بلومبرگ « Bloomberg Intelligence» اظهار داشت: تراشه های صفحه نمایش کمبود زیادی دارند و انتظار می رود که همچنان حداقل تا سه ماهه سوم تولید نمایشگرهای ال سی دی «LCD » با مشکل مواجه  باشند.

مشکل اساسی
مشکل با صنعت تراشه ها و شرکت حتی در خارج بخش فن آوری از جمله تولید کنندگان ماشین است که تراشه های روی صفحه نمایش به اندازه کافی وجود ندارد.

تولیدکنندگان آنها قادر به همراهی با تقاضای روزافزون نیستند و بنابراین قیمت ها به طرز چشمگیری در حال افزایش هستند.

 به این ترتیب می توان پیش بینی کرد که  کمبود تجهیزات به  افزایش هزینه های صفحه نمایش  ال سی دی «LCD » دامن زده و به عنوان  اجزای اصلی موجب اخلال در  تولید تلویزیون ها و رایانه های قابل حمل، و همچنین اتومبیل ها، هواپیماها و یخچال های پیشرفته و... شده است.

کمبود تجهیزات به  افزایش هزینه های صفحه نمایش  ال سی دی «LCD » دامن زده و به عنوان  اجزای اصلی موجب اخلال در  تولید تلویزیون ها و رایانه های قابل حمل، اتومبیل ها، هواپیماها و یخچال های پیشرفته و... شده است

یک دلاری هایی که اقتصاد جهان را به هم ریختند! | 60 میلیارد دلار ضرر تراشه های کوچک در 2021

جریان بحران از طریق اقتصاد جهانی
بحران در گروهی از بخشها متمرکز شده که مهم به نظر می رسند مانند تراشه‌های مدیریت نیرو، اما بحران‌حال حاضر از طریق اقتصاد جهانی جریان دارد.

در نتیجه این بحران، خودروسازانی مانند فورد موتور، نیسان موتور و فولکس واگن را تحت تاثیر قرار داده و در حال حاضر تولید خود را کاهش داده اند که می تواند باعث از دست دادن درآمد صنعت بیش از ۶۰ میلیارد دلار در سال جاری شود.

 پیش بینی می شود قبل از بهبود شرایط بدتر شود زیرا  طوفان زمستانی نادر در تگزاس باعث شد بخش های تولید ایالات متحده متوقف شود و   آتش سوزی عمده کارخانه ها در ژاپن نیز موجب تعطیلی کارخانه ها به مدت یک ماه شده است.

به این ترتیب بحران کمبود تراشه ها بسیار جدی شده و مصداق  ضرب المثل داستان گنه کرد در بلـــــــــخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری شده است.

  در همین حال و با چنین وضعیتی «سامسونگ الکترونیک»  نسبت به نقص جدی در صنعت هشدار داده است.

شرکت "ساخت نیمه هادی تایوان" نیز  اعلام کرده است: با وجود کارخانه هایی که بیش از ۱۰۰ درصد ظرفیت خود را به کار گرفته اند باز هم قادر به پاسخگویی تقاضای زیاد این تراشه ها در بازارهای متنوع و محصولات مختلف در سراسر جهان نیستند.

 چگونه بحران بوجود آمد؟
بحران تراشه در نتیجه محاسبات غلط نتایج ظهور بیماری همه گیر کوئید-۱۹  در سال گذشته بوجود آمد. وقتی که ویروس  کرونا از چین به سایر نقاط جهان شروع به گسترش کرد، بسیاری از شرکت ها انتظار داشتند تعداد تقاضا با گذشت زمان کاهش یابد.

  اما آنچه اتفاق افتاده این است که وقتی افراد به دلیل بیماری همه گیر و قرنطینه های اجباری و رعایت فاصله های اجتماعی  در خانه های خود باقی مانده اند، آنها شروع به خرید دستگاه های فن آوری کرده و کامپیوترهای بهتر و صفحه های بزرگتری خریداری کرده اند تا بتوانند از راه دور کار کنند و همچنین لپ تاپ های جدیدی که فرزندان آنها برای آموزش از راه دور و یادگیری  نیاز داشتند.

همچنین  علاوه بر حوزه آموزش از راه دور صنعت سرگرمی متکی بر فناوری های نوین  به شدت با استقبال رو برو شد به نحوی که علاوه بر خرید تلویزیون های پیشرفته، کنسول های بازی و موارد دیگر، برای بهتر شدن کیفیت زندگی و در هنگام خانه ماندن فصل جدیدی  از خرید آنلاین را رقم زد.

اما این تمام ماجرا نیست زیرا اپیدمی کوئید -۱۹  یک شوک برای صنعت خودرو نیز بود زیرا کارخانه ها در طی این اپیدمی تعطیل شدند  و با عدم دسترسی به سالن های نمایشگاه های فروش خودرو مواجه شدند و تقاضا برای تراشه های یک دلاری را کاهش دادند و، و از شرکت های تامین کننده خود خواسته است که حمل و نقل اجزای مختلف از جمله تراشه های مهم برای اتومبیل را متوقف کنند.

  اما در اواخر سال ۲۰۲۰، تقاضا شروع به افزایش کرد و دوباره خطوط تولید در کارخانه های صنعت خودرو را راه انداخت و به سراغ تولیدکنندگان تراشه مانند «سامسونگ» رفت که نمی توانست تراشه ها را به اندازه کافی وسریع برای مشتریان خود بسازد.

مدلی از بحران
جوردن وو، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت هیومکس تکنولوژی «Humax Technologies» یکی از تأمین کنندگان اصلی تراشه های صفحه نمایش، در این باره گفت: از ۲۰ سال گذشته که شرکت ما تأسیس شده است، چنین چیزی ندیده ام.

«وو» توضیح داد که او و کارخانه زیر مجموعه اش با فشار بر کارگر نمی تواند تراشه های صفحه نمایش بیشتری تولید کند.

مدیر عامل شرکت هیومکس تکنولوژی افزود: اپیدمی منجر به تقاضای زیادی شده است به طوری که شرکای تولیدی نمی توانند تراشه های نمایشگر کافی را برای تمام صفحه هایی که بخشی از رایانه ها، تلویزیون ها و غیره هستند، بسازند.

وی تاکید کرد: روند تولید پیچیده است و هیچ کس در حال ساخت خطوط تولید بیشتری نیست زیرا از نظر اقتصادی امکان پذیر نیست و بسیار گران است.

 اگرچه فروش شرکت هیومکس تکنولوژی Humax از ماه نوامبر افزایش یافته و قیمت سهام آن سه برابر شده است، با این حال  وو معتقد است که عدم توانایی وی در پاسخگویی به خواسته های مشتری در چنین زمانی ناامیدکننده است و انتظار ندارد بحران به ویژه به زودی برای قطعات خودرو به پایان برسد.

 مشکل دیگر
با گزارش تولید کنندگان عمده تراشه برای حوادث در کارخانه های تولید، از جمله قطع برق در کارخانه تراشه الکترونیکی نیپون «Nippon Electric Glass» وضعیت کمبود تراشه  درماه دسامبر(ماه گذشته) بدتر شده است.

همچنین کارخانه‌ی ای جی سی فاین تکنوکره   «AGC Fine Techno Korea» در ژانویه منفجر شد. شریک موسس مشاوره صفحه نمایش دی سی سی « DSCC» گفت: تولید احتمالاً حداقل تا تابستان سال جاری محدود خواهد بود.

منبع: بلومبرگ

کد خبر: ۸۲٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha