۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۳
تعدیل انتظارات؛ سایه سنگین این روزهای بازار | سیاست‌های اشتباه اصلاح قیمت را طولانی کرده است
تحلیل روزانه بورس؛

تعدیل انتظارات؛ سایه سنگین این روزهای بازار | سیاست‌های اشتباه اصلاح قیمت را طولانی کرده است

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه علت افت امروز شاخص کل تعدیل انتظارات بود، مطرح کرد: سیاست‌های اشتباه باعث طولانی شدن اصلاح قیمت‌ها در بازار شده است.

فاطمه میرزایی؛ بازار: درست در روزهایی که چشم همه به نشست وین دوخته شده است و تا کنون خبر خوبی جز مذاکرات سازنده از این نشست شنیده نشده، بازار سرمایه امروز باز هم افت شدیدی را تجربه کرد و این در حالی بود که دلار در بازار آزاد با افزایش قیمت همراه بود. کارشناسان بازار سرمایه هم بر این عقیده‌اند که اتفاقات حال حاضر در بازار به دلیل هیجانات و جو حاکم بر بازار است که باعث شده است بسیاری از سهامداران به فروش سهم‌ها روی آورند تا پول خود را به دلیل افت احتمالی قیمت دلار از بازار سرمایه خارج کنند.

به این ترتیب، تابلوهای اطلاعات معاملات در تالار شیشه‌ای امروز به رنگ قرمز درآمدند و اکثر سهم‌های شاخص‌ساز و بنیادی افت قیمت شدیدی را تجربه کردند که با توجه به صف‌های فروش عظیم، به نظر می‌رسد روند معاملات با سرعت و حجم نقدینگی پایینی همراه است. با این حال، شاخص کل تا پایان معاملات امروز با سرعت یکنواخت و شیبی ملایم رو به پایین حرکت کرد و تا انتهای معاملات ۱۰ هزار و ۸۸۹ واحد افت کرد و به یک میلیون و ۲۴۹ هزار و ۸۹۶ واحد رسید.

با بیشتر شدن فشار فروش در سهم‌های بزرگ و کوچک بازار، شاخص کل هم‌وزن نیز مانند نماگر اصلی بازار افت را تجربه کرد تا روزهای منفی بورس تکمیل شوند. این شاخص تا انتهای معاملات یک‌هزار و ۲۵۶ واحد کاهش یافت و روی رقم ۴۳۷ هزار و ۱۱۵ واحد به کار خود پایان داد و شاخص فلزات اساسی نیز با ریزش ۱۳ هزار و ۸۷۹ واحدی، رقم ۹۰۹ هزار و ۹۲۳ واحدی را نشان داد.

در معاملات روز جاری، نمادهای «شستا»، «فملی»، «خزامیا»، «اپال»، «امین»، «کدما» و «بوعلی»، به عنوان نمادهای پرتراکنش بازار معرفی شدند که اکثر آن‌ها در دامنه منفی معامله می‌شدند. نمادهای «فولاد»، «فملی»، «شستا»، «فارس»، «کدما»، «شپنا» و «تاپیکو» بیشترین تأثیر را روی روند حرکت شاخص کل داشتند.

امروز، تمام نمادهای فولادی به رنگ مس درآمدند و در میان آن‌ها نمادهای «فولاد»، «کاوه» و «فخوز» بیشترین افت قیمت را تجربه کردند. در گروه کانه فلزی دو نماد «کچاد» و «کگل» نیز منفی شدند و معاملات بازار فرابورس به گونه‌ای رقم خورد که نمادهای «ذوب» و «ارفع» افت قیمت حدود یک درصدی داشتند.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با کاهش قیمت اکثر سهم‌ها در بازار سرمایه و همچنین افت شاخص کل اظهار کرد: بازار دلیل مشخصی برای نزول داشت و آن هم تعدیل انتظارات بود، اما فرسایشی شدن و طولانی شدن این اصلاح قیمت‌ها در سهام غیر عادی و ناشی از سیاستهای اشتباه به ویژه دامنه نامتقارن برای نوسان بوده است.

وی تصریح کرد: پیشرفت مذاکرات با غرب احتمال دسترسی به منابع ارزی کشور در بانک‌های خارجی را افزایش می‌دهد و دولت هم به دنبال کاهش نرخ ارز و تحویل دادن دولت با نرخ پایین‌تر است که با در نظر گرفتن ارزش دلاری ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیارد دلاری برای بورس، هر گونه تقویت ریال در کوتاه‌مدت بورس را پایین‌تر خواهد کشید.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: مشکل فرسایشی شدن معاملات بازار سرمایه این اصلاح است نه تغییر قیمت‌ها بر اساس اطلاعات جدید و دیده می‌شود که حجم معاملات به شدت افت داشته و این مسئله باعث خواهد شد تا چشم‌اندازهای بازار سرمایه تیره و تار شوند.

قلی‌پور در پایان درباره روزهای پیش روی بازار سهام خاطرنشان کرد: افت بازار با محدودهای اعمال شده و کاهش سنگین در حجم معاملات چشم‌انداز روشنی را تداعی نمی‌کند. تا زمانی که محدودیت‌ها و اصطکاک‌های تصنعنی اعمال شده بر بازار مانع از اصلاح قیمت‌ها شوند، بورس به روال عادی بازنخواهد گشت؛ مگر اینکه چشم‌انداز مذاکرات منفی شود و یا نرخ بهره افت کند.

کد خبر: ۸۲٬۲۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha