۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
خسارات گردشگری خراسان شمالی جبران نشد؛ ضرر در هتل‌ها جا خوش کرد
بازار گزارش می‌دهد:

خسارات گردشگری خراسان شمالی جبران نشد؛ ضرر در هتل‌ها جا خوش کرد

بجنورد- اواخر سال ۱۳۹۸ با ورود کرونا به ایران کمر صنعت گردشگری و هتلداری در کشور و بخصوص خراسان شمالی را شکست به‌طوری‌که حذف محدودیت در نوروز ۱۴۰۰ نتوانست خسارت وارد شده را جبران کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: هرساله در روزهای پایانی سال سفرهای نوروزی اوج می‌گیرد و اغلب استان‌ها شرایط حضور و اقامت برای گردشگران را فراهم می‌سازند اما نوروز ۱۳۹۹ متفاوت‌تر از سال‌های گذشته بوده و استان‌های مختلف کشور باهدف حفظ جان شهروندان و مسافران و همچنین جلوگیری از انتشار بیشتر ویروس کرونا، پذیرای مسافران نوروزی نبودند و نه‌تنها ورودی استان خود را به روی مسافران بستند بلکه مراکز اقامتی، گردشگری و پذیرایی را نیز تعطیل کردند.

تجربه نوروز ۱۳۹۹ نشان داد که مردم به توصیه‌های ماندن در خانه پایبند بودند و شاهد کاهش ۷۰ درصدی مسافران نوروزی در بهار ۹۹ بوده‌ایم این در حالی است که کاهش سفرها از زمان شیوع کرونا در سال گذشته باعث افت صنعت گردشگری در ایران شده و هتلداران کماکان با رکود دست‌به‌گریبان هستند.

شرایط نوروز ۱۴۰۰
 در نوروز ۱۴۰۰ دستورالعمل سفرهای نوروزی در حالی ارائه شد که بسیاری از مقام‌های ایرانی خودداری از سفر به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس جهش‌یافته کووید ۱۹ را توصیه کرده‌ بودند و نوروز ۱۴۰۰ ازنظر تعداد سفر، بسیار متفاوت‌تر از سال گذشته بوده است.

 در نوروز ۱۴۰۰ دستورالعمل سفرهای نوروزی در حالی ارائه شد که بسیاری از مقام‌های ایرانی خودداری از سفر به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس جهش‌یافته کووید ۱۹ را توصیه کرده‌ بودند و نوروز ۱۴۰۰ ازنظر تعداد سفر، بسیار متفاوت‌تر از سال گذشته بوده است

که خراسان شمالی ازین قاعده مستثنا نبوده و این استان با بیش از ۱۱۵ جاذبه گردشگری، ۲۴ منطقه نمونه ملی و استانی و هشت روستای هدف گردشگری، مقصدی بکر برای طبیعت دوستان و علاقه‌مندان به فرهنگ و آیین‌های اقوام مختلف بوده است و بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در بهار امسال بیش از شش هزار نفر در این استان اقامت داشتند.

خسارت کرونا جبران نشد
یکی از هتلداران خراسان شمالی در گفت‌وگو با بازار با اشاره به وضعیت صنعت گردشگری در زمان شیوع کرونا در سال گذشته می‌گوید: در سالی که گذشت همه هتلداران متضرر شدند و مشکلات بسیار عدیده‌ای داشتند و بسیاری از هتلداران با گرفتن وام و فروش اموال و روش‌های دیگر توانسته‌اند هتل خود را دایر نگه‌دارند.

وی که حاضر به ذکر نام خود نیست اظهار می‌دارد: در سال جاری با اعلام ستاد کرونا سفر به شهرهای زرد و آبی انجام شد و بر اساس آنچه اعلام شد مسافرانی که به شهرهای زرد و آبی تردد دارند فقط در مراکز اقامتی مجاز می‌توانند اقامت داشته باشند و اسکان مسافران نوروزی در پارک‌ها، مدارس، استقرار چادرهای مسافرتی و مراکز غیررسمی مانند منازل اجاره‌ای موقت ممنوع شد.

وی بابیان اینکه کرونا به بیکاری گسترده‌ای در صنایع وابسته به گردشگری دامن زده ادامه می‌دهد: در سال جاری نیز با توجه به کاهش دما در روزهای اول سال، هتلداران این استان پذیرای مسافران بودند ولی بازهم ضرر و زیان سال گذشته را نتوانست جبران کند.

خسارات گردشگری خراسان شمالی جبران نشد؛ ضرر در هتل‌ها جا خوش کرد

تعطیلی یک‌سوم اقامتگاه‌ها
رئیس انجمن اقامتگاه‌های بوم گردی خراسان شمالی نیز در گفتگو با بازار با اشاره به تعطیلی برخی از اقامتگاه‌های بومگردی در خراسان شمالی در نوروز امسال می‌گوید: با توجه به حذف محدودیت فعالیت واحدهای اقامتی در کشور یک‌سوم از اقامتگاه‌ها در این استان بنا به تمایل خود مالکین تعطیل بوده و هیچ‌گونه فعالیتی نداشتند.

علی وصالی می‌افزاید: نوروز امسال محدودیتی برای فعالیت هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی ایجاد نشد و همین موضوع سبب حضور بیش از هزار و ۶۰۰ مسافر در اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان‌شمالی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام نوروز امسال بود .

حضور بیش از هزار و ۶۰۰ مسافر در اقامتگاه‌های بوم‌گردی خراسان‌شمالی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام نوروز

وی در خصوص خسارت ویروس کرونا به اقامتگاه‌های استان می‌گوید: در حال حاضر ۳۷ اقامت گاه بوم گردی در خراسان شمالی وجود دارد که متأسفانه ویروس کرونا خسارت‌های زیادی را به این واحدها وارد کرده است به‌گونه‌ای که برخی از این اقامتگاه‌ها از اسفند ۹۸هیچگونه فعالیتی نداشتند.

افزایش ۵درصدی برگزاری تور گردشگری
مدیر آژانس خدمات گردشگری می سی نو نیز در گفتگو با بازار در خصوص وضعیت گردشگری خراسان شمالی در نوروز ۱۴۰۰ می‌گوید: وضعیت تورهای گردشگری استان در مقایسه با سال گذشته که کل کشور در وضعیت قرنطینه  قرار داشت تفاوت چندانی نداشت و این مهم به عواملی مختلفی چون سردرگمی آژانس‌های مسافرتی در خصوص برگزاری تورهای گردشگری، عدم اطلاع‌رسانی دقیق در مورداجرای طرح محدودیت سفرها بوده و اکثر آژانس‌های گردشگری در سطح کشور تا آخرین لحظه اطلاعات دقیقی در مورد اینکه مجوز برگزاری تور گردشگری در ایام نوروز رادارند و یا خیر نداشتند.

پیام مهنانی بابیان اینکه در نوروز امسال ۵ تا ۱۰ درصد افزایش برگزاری تور در سطح استان را شاهد بودیم، می‌افزاید: در ایام نوروز امسال آژانس خدمات گردشگری می سی نو به دلیل ثابت نبودن وضعیت برنامه‌ریزی و همچنین بحث کرونا هیچ‌گونه توری برای مسافران نوروزی برگزار نکرده است و بر آنیم تا برای اردیبهشت و خردادماه امسال با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و همچنین رعایت پروتکل‌های بهداشتی تورهایی را برای علاقه‌مندان به سفر برگزار کنیم.

این فعال در حوزه گردشگری و برگزاری تورها در سطح استان، تصریح می‌کند: خسارتی که ویروس کرونا به حوزه گردشگری وارد کرد سبب تعطیلی و بیکاری بسیاری از فعالین در این حوزه شده است و از آنجایی‌ که ما در سال  ۹۹ هیچ‌گونه فعالیتی در حوزه برگزاری تور نداشتیم عملانمی‌توانیم برآورد خسارت کنیم.

فعالیت تورهای غیرمجاز
مدیر آژانس خدمات گردشگری می سی نو به فعالیت تورهای غیرمجاز در سطح استان اشاره می‌کند و می‌گوید: از نگاه من، به افرادی که به‌صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند نمی‌توان عنوان تور را به آن‌ها نسبت داد چراکه این گروه‌ها هیچ انتظامی به رعایت موارد قانونی ندارند و حتی در شرایط کنونی کشور که با معضل ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند هیچ تعهدی در خصوص رعایت پروتکل‌ها ندارند و ازآنجایی‌که هیچ نظارتی بر اجرای فعالیت این گروه‌ها نیست فعالیتشان را همچنان ادامه می‌دهند.

خسارتی که ویروس کرونا به حوزه گردشگری وارد کرد سبب تعطیلی و بیکاری بسیاری از فعالین در این حوزه شده است و از آنجایی‌ که ما در سال  ۹۹ هیچ‌گونه فعالیتی در حوزه برگزاری تور نداشتیم عملانمی‌توانیم برآورد خسارت کنیم

مهنانی بابیان بااینکه غیرفعال شدن برگزاری تورهای مجاز آژانس‌های مسافرتی فرصت را برای گروه‌های غیرمجاز فراهم آورده است، بیان می‌کند: با یک برنامه‌ریزی صحیح می‌توانستیم فعالیت این گروه‌ها را قانونی و مجاز کنیم  و این گروه‌ها زیر نظر آژانس‌هایی که به‌صورت قانونی اقدام به برگزاری تور می‌کنند فعالیت کنند.

خسارات گردشگری خراسان شمالی جبران نشد؛ ضرر در هتل‌ها جا خوش کرد

اقامت ۶هزار مسافر
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با بازار در خصوص وضعیت صنعت گردشگری در سفرهای نوروزی امسال می‌گوید: با اعلام مجاز شدن سفر به شهرهای مختلف کشور، تردد در جاده‌ها نیز در روزهای پایانی سال و اوایل سال زیاد شد و خراسان شمالی ازین قاعده مستثنا نبوده و هم‌زمان با سال جدید و آغاز سفرهای نوروزی، شش هزار و ۳۰۳ نفر در این استان اقامت داشتند.

حبیب یزدان پناه با اشاره به اینکه از این تعداد هزار و ۵۲۹ نفر در هتل‌های استان اقامت داشتند، می‌افزاید: با توجه به دستورالعمل ستاد مبارزه با کرونا تنها شهرهای آبی و زرد مجاز به پذیرش مسافر آن‌هم با شرایط خاص بودند و اقامت مسافرین تنها در هتل‌ها مجاز و اقامت در چادر، سوییت‌های خانگی و... غیرمجاز تلقی می‌شد.

وی می‌گوید:  تأثیر کرونا بر فعالین صنعت گردشگری در این استان سبب بیکارشان بیش از ۷۰۰ فعال در این حوزه و همچنین تغییر شغل برخی فعالین و همچنین مهاجرت آن‌ها به استان تهران برای درآمدزایی و گذران امورات زندگی شده است بااینکه وجود، برای فعالان حوزه گردشگری در ایام نوروز در قالب مصوبات ستاد ملی کرونا را گشایش مقطعی و محدود داشتیم.

خسارت ۴۰میلیارد تومانی کرونا
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان شمالی خاطرنشان می‌کند: در سال‌های گذشته گردش مالی خراسان شمالی از صنعت گردشگری بالغ‌بر ۱۵۰ میلیارد تومان بوده است که در طی این‌یک سال و تأثیر ویروس کرونا به حداقل رسیده است، خسارت کرونا به صنعت گردشگری از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا اسفندماه همان سال بیش از ۴۰ میلیارد تومان خسارت بوده است.

با توجه به دستورالعمل ستاد مبارزه با کرونا تنها شهرهای آبی و زرد مجاز به پذیرش مسافر آن‌هم با شرایط خاص بودند و اقامت مسافرین تنها در هتل‌ها مجاز و اقامت در چادر، سوییت‌های خانگی و... غیرمجاز تلقی می‌شد

یزدان پناه بابیان اینکه در نوروز ۱۴۰۰ شاهد افزایش اقامت و تردد مسافران بوده‌ایم، تصریح می‌کند: نظارت‌های مکرر و مجدانه در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز مجاز اقامتی به نحو مطلوبی انجام شد و در بهار امسال شاهد افزایش اقامت و تردد مسافران نسبت مدت مشابه سال گذشته بوده‌ایم.

وی با اشاره به  بازدیدهای گردشگران از مراکز تاریخی، تفریحی و گردشگری استان می‌گوید: همچنین در بهار امسال بیش از ۱۲۸ هزار و ۴۷۱ نفر از مراکز بازدید کردند.

نوروز هم نتوانست خسارات صنعت گردشگری خراسان شمالی را جبران کند حال باید دید در ایام پیش روی سال ۱۴۰۰ مسئولان و البته شرایط کرونا و جامعه، چه شرایطی را برای هتلداران و فعالان گردشگری این استان که غالبشان در ورطه ورشکستگی هستند، رقم خواهد زد.

کد خبر: ۸۲٬۲۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha