۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۶
استان همدان با کاهش ذخایر آبی مواجه شده است
معاون آبفای همدان:

استان همدان با کاهش ذخایر آبی مواجه شده است

همدان - نیکداد، معاون نظارت و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان بابیان اینکه استان همدان با کاهش ذخایر آبی مواجه شده است، گفت: دستگاههای فشارشکن به روزرسانی شده و از چند روز آینده با تنظیمات جدید فعالیت خود را ادامه می دهند.

حمیدرضا نیکداد در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه با توجه به کاهش نزولات جوی و افزایش حجم آب مصرفی به دلیل شیوع ویروس کرونا با کاهش ذخایر آبی مواجه هستیم، گفت: تنها در صورت نزول باران رحمت الهی و ذوب شدن برف ارتفاعات کنترل شرایط به صورت عادی امکان پذیر است.

نیکداد برمدیریت مصرف توسط شهروندان و مدیریت شهرستان همدان تاکید و بیان کرد: علیرغم میزان بارش مناسب در سال گذشته ورودی آب به سد اکباتان در اردیبهشت ماه به حدااقل میزان خود رسید که در صورت عدم بارش باران در سال جاری شاهد این موضوع در زمان زودتری خواهیم بود.

معاون نظارت و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان با اشاره به اینکه منابع تولید آب همدان در حال حاضر سداکباتان، سدآبشینه،رودخانه عباس آباد و چاهها است به این نکته اشاره کرد که با گرم شدن هوا و خروج رودخانه عباس آباد از مدار بهره برداری و با توجه به کمبود ذخیره سداکباتان و نبود منابع آبی جدید در صورت عدم بارش مناسب تنها راهکار مدیریت مصرف هم توسط شهروندان و هم از سوی شرکت ضروری است.

وی همچنین اعلام کرد: در راستای مدیریت فشار در شبکه تجهیزات تمام دستگاههای فشارشکن به روزرسانی شده و از چند روز آینده با تنظیمات جدید فعالیت خود را ادامه می دهند.

وی با بیان اینکه بر اساس گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در سال آبی جاری ۲۲۴.۷ میلی متر بارش داشتیم، عنوان کرد: بر همین اساس نسبت به بلند مدت ۳۰ میلی متر تفاوت بارش داریم که در میانگین امسال نسبت به مدت مشابه بلند مدت با ۱۲ درصد کاهش مواجه هستیم.

نیکداد افزود: در مقایسه با مدت مدت مشابه سال گذشته نیز  با ۹۳ میلی متر کاهش نزولات جوی  ۲۹ درصد کاهش به ثبت رسیده است.

معاون نظارت و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان همچنین عنوان کرد: بر اساس بررسی ایستگاهها، از ابتدای سال آبی جاری در ایستگاه شورین مرتبط با حوزه آبریز پشت سداکباتان نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۲۴ درصدی بارش مواجه هستیم که این امرموجب کاهش محسوس حجم ذخیره سد اکباتان شد.

نیکداد افزود: شرکت آبفا آمادگی همکاری با شرکت آب منطقه ای به منظور هدایت حداکثری آب سرشاخه های سداکباتان به سد و انتقال آب چاههای جدید منطقه خالق وردی را دارد.

وی افزود: چنانچه امسال تدابیر لازم اتخاذ شود با همکاری مردم همدان از بحران کم آبی عبور می کنیم اما نیاز است با پیش بینی بلند مدت حتی المقدور بخشی از دخایر سطحی سداکباتان برای پیشگیری از بروز مشکل در سال آینده حفظ شود.

معاون نظارت و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب استان همدان اضافه کرد: بر اساس نقشه بارش های کشوری، استان همدان بر اساس میانگین بلند مدت، قریب به ۳۰ میلی متربا میانگین بلند مدت سال گذشته اختلاف دارد و البته میانگین بارش های بلند مدت در کل کشور منفی اعلام شده است.

کد خبر: ۸۲٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha