۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
خراسان رضوی از تولید تخم‌مرغ فاصله می‌گیرد؛ جوجه‌ها را آخر بهار باید شمرد
در گفت‌وگو با بازار واکاوی شد

خراسان رضوی از تولید تخم‌مرغ فاصله می‌گیرد؛ جوجه‌ها را آخر بهار باید شمرد

مشهد- مرغ و تخم‌مرغ به‌عنوان دو محصول پرمصرف خانواده‌ها همواره در طی یک سال و گذشته با فراز و نشیب‌های قیمتی بسیاری همراه بوده و حال باوجوداینکه به نظر می‌رسد مشکل مرغ حل‌شده اما تولیدکنندگان تخم‌مرغ خواهان توجه دولت برای حل مشکلات هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حال حاضر اگرچه مشکل و یا کمبودی برای تولید و توزیع تخم‌مرغ در بازار به چشم نمی خورد اما بسیاری از تولیدکنندگان این محصول در خراسان رضوی معتقدند که قیمت خریداری‌شده از آن‌ها به ازای هر کیلو دو هزار و ۵۰۰ تومان زیر قیمت مصوب است و لذا ادامه تولید و فروش با این قیمت صرفه اقتصادی ندارد.

بنا بر گفته تولیدکنندگان قیمت تخم‌مرغ  قیمت کنونی هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری  ۱۲هزار تومان است که این رقم به ازای هر کیلو  دو هزار و ۵۰۰ تومان کمتر ز نرخ مصوب و  ۶ هزار تومان کمتر از نرخ تمام‌شده  تولید است.

تولیدکنندگان خراسانی در این رابطه اذعان می‌کنند: در مواقعی که قیمت تخم‌مرغ در بازار افزایش می‌یابد، مسئولان تولیدکنندگان را وادار به تحویل کالا می‌کنند، درحالی‌که هم‌اکنون با افت قیمت تخم‌مرغ، پشتیبانی امور دام رغبتی به خرید ندارد.

خراسان رضوی از تولید تخم‌مرغ فاصله می‌گیرد؛ جوجه‌ها را آخر بهار باید شمرد

گفتنی است در این راستا بسیاری از تولیدکنندگان تخم مرغ بر این باورند که با کاهش تقاضا برای خرید تخم‌مرغ در ماه رمضان انتظار می‌رود که مسئولان اجازه صادرات تخم‌مرغ مازاد را بدهند تا تولید برای مرغدار صرفه اقتصادی داشته باشد.

در همین رابطه با سید حسین موسوی نژاد مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی پیرامون مشکلات این اتحادیه و عوامل مانع بر سر راه تولید تخم‌مرغ به گفت‌وگو نشستیم.

* دلایل نوسان قیمت تخم‌مرغ طی یک سال گذشته چه بود؟
ابتدای سال ۱۳۹۹ بحران جدی برای تأمین خوراک دام به وجود آمد و ما این موضوع را بارها و بارها به اطلاع مسئولان محترم رساندیم که مرغداران برای تأمین خوراک موردنیاز مرغ‌های خود با مشکل مواجه هستند، چند ماه بعد یعنی در ماه مبارک رمضان سال ۹۹ ما شاهد کاهش شدید قیمت تخم‌مرغ را داشتیم و این موضوع را نیز اطلاع‌رسانی کردیم و اجازه صادرات خواستیم تا لااقل تولید و اشتغال کشور در این حوزه دچار مشکل نشود.

* آیا برای این مشکل چاره‌اندیشی شد؟
متأسفانه مشکلات مطرح‌شده از سوی ما تشکل‌ها جدی گرفته نشد و دولت برای تأمین خوراک دام موردنیاز در شش‌ماهه اول با مشکل جدی روبرو بود به‌طوری‌که ما در شش‌ماهه اول سال ۹۹ کمتر از ۵۰ درصد خوراک موردنیاز مرغ‌های تخم‌گذار استان توسط وزارت خانه برای ما تأمین شد.

از طرفی کاهش قیمت تخم‌مرغ و از سوی دیگر مشکل تأمین خوراک باعث شد ما تمام مرغداری‌هایی که به نحوی غیرمجاز فعالیت می‌کردند تولیدشان از بین رفت که البته در این موضوع بحثی نداریم چون ماهم با فعالیت این مرغداری‌ها موافق نیستیم.

* کمبود نهاده‌ها چه تأثیری بر روی تولید گذاشته است؟
با توجه به کمبود نهاده‌های تولید افزایش ظرفیتی که مرغداری‌ها داشتند یعنی بیش از ظرفیت پروانه خود فعالیت می‌کردند نیز از بین رفت چون مرغدار ما برای تعداد مشخصی از گله خود خوراک دریافت می‌کرد که ثبت پروانه شده بود و همه این موارد یعنی از بین رفتن مرغداری‌های غیرمجاز و اضافه ظرفیت واحدها و هم عدم رغبت جوجه داران دست‌به‌دست هم داد و باعث شد تولید ما به‌شدت کاهش یابد.‌

خراسان رضوی از تولید تخم‌مرغ فاصله می‌گیرد؛ جوجه‌ها را آخر بهار باید شمرد

در سه‌ماهه اول سال هشدارهای مکرری به مسئولان دادیم که در صورت تأمین نشدن خوراک موردنیاز دام قطعاً در شش‌ماهه دوم سال با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد و این اتفاق هم رخ داد و افزایش قیمت به‌خصوص از ابتدای آذرماه ایجاد شد و تقاضا نیز در این بازه در حال افزایش بود و در آن زمان بود که تمام دستگاه‌های دولتی و اجرایی و قضایی همه ورود پیدا کردند و برای تعدادی از مرغداران پرونده قضایی تشکیل شد که بیش از نرخ مصوب تخم‌مرغ به فروش می‌رسد .

* این کمبودها در تهیه نهاده آیا بر روی رتبه نخست تولید در خراسان رضوی اثر محسوسی داشته است؟
طبق آمار مقایسه‌ای  استخراج‌شده سال ۹۹، حدود ۲۵ درصد کمتر از سال ۹۸ جوجه ریزی داشتیم که این ماجرا اثراتش را در سال ۱۴۰۰ نشان خواهد داد.

علی‌رغم اینکه از ابتدای سال ۹۹ به‌صورت میانگین تولیدات خود را زیر قیمت تمام‌شده عرضه کردیم بازهم مرغداران مشارکت کردند و پای‌کار آمدند.

خواسته مشخص اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار خراسان رضوی این است که الآن زمان آن رسیده که مسئولین اهتمام ویژه در خرید تخم‌مرغ داشته باشند و از جامعه مرغدار حمایت کنند

یکی از مشکلاتی که موجب بی‌رغبتی اکثریت مرغداران به افزایش تولید و ادامه فعالیت شده است موضوع عدم همخوانی قیمت تخم‌مرغ باقیمت ابلاغی از سوی انجمن حمایت از مصرف‌کننده و ستاد تنظیم بازار کشور است  که بارها و بارها معترض شدیم و قیمت‌ها را اعلام کردیم اما این هشدارها جدی گرفته نشد.

* آیا تقاضای گرانی این محصول را دارید؟
جدا از اینکه کمبود نهاده ها موجب شده تا ۲۵ درصد کمتر از سال ۹۸ جوجه ریزی داشته باشیم در حال حاضر متأسفانه قیمت تخم‌مرغ به حدود دو هزار و ۵۰۰ تومان زیر قیمت مصوب رسیده است!

روزی که قیمت تخم مرغ افزایش پیداکرده بود شب و روز مسئولان به دنبال حل‌وفصل قیمت تخم‌مرغ بودند و شبانه تشکیل جلسه می دادند و لذا به همین منظور سامانه‌های قرنطینه‌ای شرکت‌های بسته‌بندی تخم‌مرغ بسته شد و ورود جدی به این حوزه داشتند تا مشکل مردم در حوزه قیمت تخم‌مرغ حل‌وفصل شود لذا ما معتقدیم اگر در سه‌ماهه ابتدای سال ۹۹ مشکل تولیدکننده حل می‌شد قطعاً مصرف‌کننده هم مشکلی براش به وجود نمی‌آمد.

با همه این تفاسیر مرغداران بازهم همکاری کردند و محصول خود را باقیمت مصوب عرضه کردند و ما توانستیم کمتر از یک ماه قیمت تخم‌مرغ را متعادل کنیم و این در شرایطی بود که ماهم تابعی از قیمت کشور بودیم و قیمت متعادل شد.

* انتظار شما از مسئولان در حال حاضر چیست؟
انتظار این است همان‌طور که مسئولان در سال گذشته با جدید برای حل مشکل گرانی تخم‌مرغ وارد عمل شدند، امروز هم با تمام قدرت و با همان جدیت در این سال که توسط رهبر معظم انقلاب «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها»نام‌گرفته برای حل مشکل ارزانی بیش‌ازحد تخم‌مرغ و زیان مرغدارها وارد عمل شوند، چراکه با اتفاقاتی که در حال رقم خوردن است این احتمال وجود دارد بازهم رغبت مرغدار به پروش مرغ تخم‌گذار کمتر شود.

خراسان رضوی از تولید تخم‌مرغ فاصله می‌گیرد؛ جوجه‌ها را آخر بهار باید شمرد

امروز تولیدکنندگان تخم‌مرغ انتظار دارند همان‌طور که مسئولان در زمان افزایش قیمت تخم‌مرغ رگ‌های گردنشان برای حل‌وفصل مشکلات بجسته شده بود امروز هم با همان جدیت ورود پیداکرده و از تولیدکننده حمایت کنند.

امسال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها نام‌گذاری شده و این اتفاقاتی که رقم می‌خورد باعث کاهش رغبت مرغداران به فعالیت بیشتر می‌شود.

انتظار و وظیفه قانونی شرکت پشتیبانی امور دام کشور این هست که ورود جدی به خرید تخم‌مرغ داشته باشند و آن را از تولیدکننده بخرند و ذخیره‌سازی کنند تا درزمان موردنیاز برای مصارف صنعتی به بازار عرضه کنند تا التهاب بازار نیز کم شود.

خواسته مشخص ما این است که الآن زمان آن رسیده که مسئولین اهتمام ویژه در خرید تخم‌مرغ داشته باشند و از جامعه مرغدار حمایت کنند.

کد خبر: ۸۲٬۱۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha