۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۱
۹۵ درصد از حجم کل معاملات بازار را اوراق دولتی تشکیل دادند | خریدار حقیقی وجود ندارد
گفت وگو «بازار» با کارشناس بازار سرمایه:

۹۵ درصد از حجم کل معاملات بازار را اوراق دولتی تشکیل دادند | خریدار حقیقی وجود ندارد

آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه گفت: در حال حاضر بخش عمده ای از نقدینگی در بازار از جانب اشخاص حقوقی صرف خرید اوراق دولتی می شود و به طوریکه روز گذشته بالغ بر ۹۵ درصد از حجم کل معاملات بازار را اوراق تشکیل دادند.

حمیدرضا پیرهادی؛ گروه بورس: فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار «بازار» ضمن اشاره بروند اخیر بورس بیان داشت: ریسک سیاسی متوسط مذاکرات و فضای بازار سرمایه به هرحال اجتناب ناپذیر است و متاسفانه همواره در طی ۱۰ سال گذشته دچار نوسانات این موضوعات بوده ایم اما نقطه مقابل و موضوعی که می توانست اهمیت پیدا کند و باعث شکل گیری بهتر بازار بخش عمده ای از آن به موضوعات داخلی برمیگردد.

او افزود: در حال حاضر بخش عمده ای از نقدینگی در بازار از جانب اشخاص حقوقی صرف خرید اوراق دولتی می شود و به طوریکه روز گذشته بالغ بر ۹۵ درصد از حجم کل معاملات بازار را اوراق تشکیل دادند. رقمی در حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان که در مقایسه با منابع درآمدی دولت در سال ۹۹ عدد بسیار قابل توجهی است.

بنابراین تحلیل خاصی که هم اکنون بگوییم برجام باعث شده است که فعلا در بازار سرمایه گذاران دست نگه داشتند یا احتمال کاهش قیمت ارز موجب این وضعیت بازار سهام شده است وجود ندارد و نکته جالب اینجاست که نرخ ارز کمترین دامنه نوسان را ظرف حداقل دو هفته گذشته داشته اما بازار ما ظرف دو هفته گذشته حدودا ۳.۶ درصد منفی شده است

آقابزرگی عنوان کرد: این موضوع و عدم استقلال سازمان بورس نسبت به حساسیت داشتن به این قبیل موضوعات باعث شده است تا چنین وضعیتی رقم بخورد. علیرغم اصلاحاتی که در سه ماهه پایانی سال ۹۹ داشتیم اما کماکان روند بی رمق و نزولی را شاهد هستیم.

این کارشناس تاکید می کند: ضمن اینکه تغییرات در زیر ساختارهای معاملاتی ما از جمله دامنه نوسان نامتقارن که یکی از دلایل اصلی اعمال ریسک و در حقیقت تحمیل ریسک خود ساخته به بازار سرمایه است باعث شده تا جریان نقدینگی به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد و از رو حتی سهام های بنیادی نیز به جهت عدم دستیابی به نقدینگی در حالیکه کاملا اصلاح شده اند و ارزش سرمایه گذاری دارد، مجبور به فروش هستند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین لزوما بحث های سیاسی مثل برجام در اینجا نقش خاصی ندارند و عمده مشکلات به اعمال سیاست های داخلی که داریم برمیگردد، از جمله هماهنگی بیش از اندازه بورس و دولت به منظور نقدینگی. به عنوان مثال در شرایط حال حاضر اگر به فردی بگوییم وضع بورس خوب است یا بد؟ آن کسانی که سهام خود را فروختند می گویند خیلی خوب است و آن افرادی که هنوز سهام دارند می گویند وضع خوبی ندارد. دولت هم الان همین موضع را دارد.

آقابزرگی گفت: دولت در بهترین حالت ممکن قرار دارد. چرا که نقدینگی به صورت کامل با فروش اوراق از طریق اعمال دستور و هماهنگی مالی تحت امر مثل صندوق های بازنشستگی و غیره جذب و تامین می شود.

تحلیلگر بازار سهام عنوان کرد: بنابراین تحلیل خاصی که هم اکنون بگوییم برجام باعث شده است که فعلا در بازار سرمایه گذاران دست نگه داشتند یا احتمال کاهش قیمت ارز موجب این وضعیت بازار سهام شده است وجود ندارد و نکته جالب اینجاست که نرخ ارز کمترین دامنه نوسان را ظرف حداقل دو هفته گذشته داشته اما بازار ما ظرف دو هفته گذشته حدودا ۳.۶ درصد منفی شده است.

در حال حاضر بخش عمده ای از نقدینگی در بازار از جانب اشخاص حقوقی صرف خرید اوراق دولتی می شود و به طوریکه روز گذشته بالغ بر ۹۵ درصد از حجم کل معاملات بازار را اوراق تشکیل دادند. رقمی در حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان که در مقایسه با منابع درآمدی دولت در سال ۹۹ عدد بسیار قابل توجهی است

کارشناس بازار سرمایه درانتها یادآورشد: همچنین تجربه دو دهه ما در بازار نشان می دهد که در موضوعاتی نظیر توافق و برجام نهایتا یک شوک مقطعی حالا چه مثبت و منفی خواهیم داشت و بلافاصله بازار به مدار اصلی و واقعی خودش برمیگردد.

کد خبر: ۸۲٬۱۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha