۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
سند همکاری‌های ایران و چین نیازی به تصویب مجلس ندارد
وزیر اقتصاد:

سند همکاری‌های ایران و چین نیازی به تصویب مجلس ندارد

دژپسند، وزیر اقتصاد گفت: سند همکاری‌های ایران و چین یک سند راهبردی در خصوص همکاری‌های بخش خصوصی دو کشور است و نیازی به تصویب مجلس شورای اسلامی ندارد.

به گزارش بازار، فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: امروز بدلیل اینکه وزارت اقتصاد رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و چین است امروز در خدمت نمایندگان بودیم تا در خصوص این سند همکاری‌های راهبردی دوجانبه به نمایندگان مجلس توضیح دهیم.

وی اضافه کرد: اجزای سند، نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی کشور و میزان مشارکت و تایید مقامات عالی کشور در موضوع سند را به اطلاع نمایندگان رساندیم و در خصوص دغدغه‌ای که نمایندگان در خصوص رعایت اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی داشتند توضیح دادیم که این سند در سطح قرارداد و مقاوله نامه نیست و سندی است که میزان همکاری‌های دو کشور را بیان می‌کند.

وزیر اقتصاد گفت: بخش عمده‌ای از مفاد سند همکاری‌ها توسط بخش خصوصی دو کشور یا در قالب سرمایه گذاری‌های خارجی اجرایی می‌شود و بنابراین نیازی به تصویب مجلس نیست، اما اگر قرار باشد قراردادی بین دو دولت باشد حتما برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.

دژپسند همچنین در خصوص شاخص‌های اقتصادی کشور در سال گذشته نیز که در جلسه امروز با نمایندگان عضو کمیسیون اقتصادی درباره آن گفتگو شد افزود: پیش بینی ما این بود که صادرات غیر نفتی ما به ۲۷ میلیارد دلار بالغ خواهد شد که در پایان سال این میزان به ۳۴/۵ میلیارد دلار رسید ضمن اینکه با توجه به اصلاح ارزش پایه صادراتی به قیمت پایه سال ۱۳۹۶ که سال گذشته رخ داد، ارزش صادرات غیر نفتی ما به بیش از ۴۲ میلیارد دلار بالغ می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین در خصوص واردات نیز گفت: سال گذشته ۳۸/۵ میلیارد دلار واردات داشتیم که ۱۲ میلیارد دلار ان کالاهای اساسی بود.

وی با تشریح شرایط اقتصادی سال گذشته کشور گفت: این عملکرد در شرایط کرونایی و جنگ اقتصادی رخ داد و درحالیکه عده‌ای تصور می‌کردند دولت حداقل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض می‌کند، حتی یک ریال هم از بانک مرکزی استقراض نکردیم و توضیح دادیم که تبدیل تعهدات بودجه‌ای به ریال در واقع به مفهوم استقراض نیست.

پاسخگویی وزیر اقتصاد به نمایندگان کمیسیون اقتصادی در خصوص قرارداد ایران و چین
وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: قرارداد ایران و چپن، قرارداد مهمی است که منافع ایران در آن لحاظ شده است.

فرهاد دژپسند در نشست مشترک با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، جزئیاتی از قرارداد ایران و چین را تشریح کرد و افزود: این قرارداد حاصل سال‌ها تلاش مشترک دولت و نمایندگان مجلس و تشخیص مصلحت نظام است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در این نشست ضمن بیان برخی نقطه نظرات نمایندگان مردم گفت: براساس قانون هر گونه قرارداد دولت چین با ایران باید به تایید مجلس شورای اسلامی برسد.

کد خبر: ۸۲٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha