۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
بازار در انتظار خبرهای نشست وین| امید زیادی به بورس نمی‌توان داشت
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

بازار در انتظار خبرهای نشست وین| امید زیادی به بورس نمی‌توان داشت

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سقوط امروز بازار سرمایه بی ربط با نشست امروز در وین نیست، مطرح کرد: بازار سهام منتظر شنیدن خبرهای این نشست است و سهامداران ترجیح می‌دهند نظاره‌گر باشند.

فاطمه میرزایی؛ بازار: شاخص کل بازار سرمایه ابتدای معاملات را با رشد آغاز کرد، اما فشار فروش در این بازار باعث شد که ورود شاخص کل به وضعیت سبز چندان دوام نداشته باشد. با این حال، در روزی که بسیاری از چشم‌ها به نشست وین و مذاکرات دوخته شده است، به عقیده کارشناسان، اتفاقات بازار ناشی از ریسک سیستماتیکی است که از خارج بازار تحمیل می‌شود و سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند در این شرایط فقط نظاره‌گر باشند تا متضرر.

به هر حال، شاخص کل با استارتی سبز کار خود را آغاز کرد و در ابتدای معاملات، بیش از ۴ هزار واحد افزایش یافت، اما افزایش فشار فروش در اکثر سهم‌های بزرگ توسط سهامداران حقیقی باعث شد تا شاخص کل تا انتهای معاملات ۶ هزار واحد افت کند. نماگر اصلی بورس به طور کلی یک‌هزار و ۹۳۴ واحد افت کرد و به یک میلیون و ۲۶۰ هزار و ۸۰۰ واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن هم از همان ابتدا تحرکات مثبت نداشت، چراکه از همان ابتدا سهامداران حقیقی زیادی در معاملات اثری نداشتند، اما در ادامه با بازگشایی چندین نماد سهم‌ها کوچک برای معامله، این شاخص حرکات شارپی داشت. این شاخص هم به طور کلی با شیبی ملایم از ابتدای معاملات دچار سقوط شد و در نهایت، با کاهش ۶۰۶ واحدی، روی خانه ۴۳۸ هزار و ۳۷۰ واحدی ایستاد. سهام فلزات اساسی هم امروز حرکتی مشابه شاخص کل داشتند و در انتهای معاملات، با افت یک‌هزار و ۱۵۴ واحدی، رقم ۹۲۳ هزار و ۸۲۱ واحدی را نشان داد.

در معاملات روز جاری، نمادهای «برکت»، «شپنا»، «شستا»، «شتران»، «خودرو»، «فملی» و «فولاد» فهرست نمادهای پرتراکنش بازار را به خود اختصاص دادند و در این میان، نمادهای «کچاد»، «شستا»، «شتران» و «فایرا» بیشترین تأثیر مثبت و سهم‌های «تاپیکو»، «وغدیر» و «فولاد» بیشترین تأثیر منفی را روی روند حرکت شاخص کل گذاشتند.

در میان نمادهای فولادی که در ابتدای معاملات مورد حمایت قرار گرفته بودند، افزایش فشار فروش این نمادها را هم سرخ کرد و نمادهای «فولاد»، «فنورد» و «فخاس» بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. در گروه کانه فلزی که یکی از شاخص‌های مثبت امروز بود، دو نماد «کچاد» و «کگل» رشد قیمت مناسبی داشتند، اما نماد «ذوب» امروز هم وضعیت خوبی در فرابورس نداشت و ۲ درصد افت قیمت داشت.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز این بازار اظهار کرد: ارزش معاملات امروز به ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان رسید، اما هنوز سرمایه‌گذاران بازار سهام منتظر شنیدن خبرهایی در زمینه نشست امروز وین هستند و ترجیح می‌دهند فقط روند معاملات را زیر نظر بگیرند تا در زمان مناسب نقدینگی خود را وارد بازار سهام کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: معاملات امروز در ابتدا تحت تأثیر افزایش نرخ ارز در زمان بسته شدن بازار ارز بود. علاوه بر این، شاهد حمایت حقوقی‌ها از بازار هم بودیم، اما در ادامه مشخص شد که فروشندگان سهام در بازار قدرت بیشتری نسبت به خریداران دارند و با خروج پول بیشتر از بازار سرمایه، شاهد افت شاخص کل تا پایان معاملات بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه تصمیم‌های خلق‌الساعه و ایجاد جو ناامنی در بورس هم بازار را تحت تأثیر قرار داده است، مطرح کرد: دخالت ارگان‌های نامرتبط در امور بورس و همچنین عدم پایداری در بازار سرمایه بیشترین آسیب را به بدنه بازار وارد کرده است و علاوه بر این با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو باید جناح‌های سیاسی که بر بازار اثرگذار هستند، همدل شوند که  بعید به نظر می‌رسد این اتفاق رخ دهد.

شفیعی ناطق درباره وضعیت کلی بازار افزود: با توجه به این شرایط، باید گفت فضای بازار تا زمان انتخابات فرسایشی خواهد بود و نمی‌توان انتظار داشت که بازار رشدهای قابل توجه و شارپی داشته باشد.

وی بیان کرد: دامنه نوسان نامتقارن، سایه فروش اوراق و افزایش قیمت سهام در سال ۹۹ باعث وضعیت این روزهای بازار سرمایه شده است و همچنین کاهش چند روز اخیر نرخ ارز و کاهش انتظارات تورمی P/E بازار را رو به اصلاح قرار داده است. علاوه بر این کم‌رمق شدن فضای معاملات در سایه فروش اوراق وضعیت بازار را نابسامان کرده است و در این میان استیصال سرمایه‌گذاران در تأمین نقدینگی باعث افزایش فشار فروش در سهم‌های بنیادی شده است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: شرایط کلی بازار نشان می‌دهد که در کوتاه‌مدت روند اصلاحی بازار ادامه خواهد داشت و برای پیش‌بینی بلندمدت باید گفت که به دلیل در پیش بودن مقاومت و همچنین کاهش نقدینگی و عدم حمایت حقوقی‌ها و تشکیل مقاومت به رونق فروش زودهنگام برای نمادها، رونق خاصی برای بازار پیش‌بینی نمی‌شود.

کد خبر: ۸۲٬۰۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      1 0
      واقعا باید فاتحه بورس رو خوند
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      1 0
      یعنی اگر مذاکرات بشه، بورس میره بالا؟
    • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      1 0
      تو قله رو پس نگیریم آروم نمیشیشنیم
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      0 0
      یکی از کارهایی که می تونه بورس رو ببره بالا همین وصل شدن به سیستم جهانی اقتصاد هم با شرق و هم غرب هستش
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      0 0
      این حرفها رو گوش نکنید بورس الان به کف رسیده تا میتونید بخرید
    • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
      0 0
      چین بهتر از آمریکاست