۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
 واکسن کرونای «فخرا» مرداد به تولید انبوه می‌رسد
معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور:

واکسن کرونای «فخرا» مرداد به تولید انبوه می‌رسد

کریمی نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور گفت: زیرساخت‌های تولید واکسن فخرا تا پایان اردیبهشت تکمیل می‌شود و اگر مراحل بالینی این واکسن به خوبی پیش برود و مجوزها توسط وزارت بهداشت ارائه شود این واکسن مرداد به تولید انبوه خواهد رسید.

به گزارش بازار، محمد کریمی نیا، معاون قرارگاه پدافند زیستی کشور در گفتگویی آخرین وضعیت واکسن فخرا، را تشریح کرده است.

اکنون بیش از یک سال از شیوع بیماری کرونا در کشور می‌گذرد؟ کشور ما چقدر برای رویارویی با این پاندمی آمادگی داشت؟
پس از صد سال دنیا با یک بیماری عفونی با گستردگی زیاد مواجه شد، طی صدسال گذشته دنیا با این مدل اپیدمی مواجه نشده بود، طی چند دهه گذشته بشر فکر می‌کرد که بیماری عفونی را کنترل کرده و در برخی مناطق دنیا زیرساخت‌های کنترل بیماری عفونی کوچک شده بود، اما کرونا نشان داد که می‌تواند ابرقدرت‌های حوزه سلامت مثل کشور انگلستان را نیز غافلگیر کند که در این ماجرا کشور ما هم بی‌نصیب نماند و برنامه‌ریزی و تحلیل‌هایی که در کشور انجام شده بود در این بحران به کار آمد.

کرونا باعث تقویت زیرساخت‌های واکسن‌سازی، بیمارستان‌ها و سیستم آزمایشگاهی کشور شد، این مسیر با وجود اینکه هنوز رخدادی وجود نداشت آغاز شده بود و مانوورهایی با موضوعات تهدیدات زیستی و بیماری عفونی در کشور اجرا شده بود، به طور مثال بهمن سال ۹۶ مانوور به عنوان مرزبانی زیستی هوایی در فرودگاه امام برگزار شد.

درکنار فرایندهایی که درحال بررسی بودیم، یک سری رخدادهایی پیش آمد از جمله اینکه داووس ده چالش مهم دنیا در دهه ۲۰۲۰ را اعلام کرد که از بین آن‌ها ۷ مورد وارد زیستی دو مورد فناوری اطلاعات و سایبری و یکی از آن‌ها اقتصادی است و تاپ‌ترین آن‌ها شیوع بیماری عفونی در دنیا بوده است. از سوی دیگر، سازمان جهانی بهداشت ۱۰ مخاطره را را پیش بینی کرده بود که ۶ مورد آن بیماری‌های عفونی بود و یکی از آن‌ها بی‌تفاوتی در برابر واکسیناسیون بود.

سومین مورد نیز رفتار بیل‌گیتس بود، بیل‌گیتس بیست سال است که بنیاد خیریه‌ای را با نگاه به حوزه سلامت، آموزش و بانکداری را راه‌اندازی کرده است و امروز تمرکز جدی روی موضوع واکسن و مقابله با بیماری‌های عفونی دارد، وقتی این پیش‌بینی‌ها را دیدیم برای ما روشن بود که باید تمرکز بیشتری روی این موضوعات داشته باشیم.

کد خبر: ۸۲٬۰۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha