۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۴
دولت به دنبال کاهش قیمت دلار؛ تولید داخلی دچار مشکل می‌شود
کارشناس اقتصادی:

دولت به دنبال کاهش قیمت دلار؛ تولید داخلی دچار مشکل می‌شود

سمنان- طباطبایی، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دولت و بانک مرکزی در آستانه انتخابات برای تعیین قیمت دلار به اختلاف خورده‌اند، گفت: این امر سبب می‌شود تا در آستانه انتخابات مدیریت شرایط دشوار و احتمال می‌رود که تولید داخلی ضربات مهلکی ببیند.

سید رضا طباطبایی در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه در آستانه انتخابات دولت مایل به ارزان نگه داشتن دلار برای مقابله با تورم و آثار گرانی دلار است اما بانک مرکزی به شدت با آن مخالفت کرده زیرا معتقد است که ارزان شدن دلار و به عبارت دیگر آمدن دلار زیر ۲۳ یا حتی ۲۰ هزار تومان، مضر است، ابراز کرد: بانک مرکزی استنباط درستی می کند زیرا کافی است دلار به ۲۰ هزار تومان برسد یکباره مردم تمام مشوق های سرمایه گذاری در بازارها را رها کرده و به سمت دلار می روند.

وی با بیان اینکه دلار ارزان یعنی خروج پول های مردم از بانک ها، کاهش سپرده ها، رشد نقدینگی، خروج از بورس و ... و لذا بانک مرکزی که عواقب آن را می بیند، نمی گذارد دلار ارزان شود، ابراز کرد: از سوی دیگر دولت اما به دنبال عرضه دلار زیر ۱۸ هزار تومان است تا در این ماه های آخر نشان دهد کارهایی کرده است.

واردات افزایش می یابد
این کارشناس با بیان اینکه دومین و مهمترین دلیلی که بانک مرکزی و اقتصاد دانان بر آن تاکید می کنند، موضوع واردات با دلار ارزان تر است که قیمت کالای وارداتی را کمتر می سازد، بیان کرد: وقتی کالای خارجی ارزان تر شود و با دلار با قیمت پائین تر ترخیص شود چرا مردم باید کالای ایرانی بخرند؟ موضوعی که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بارها آن را مطرح کردند این است که ما باید بتوانیم اقتصادمان را در داخل کشور قدرت ببخشیم تا اصلا نیاز به دلار برای سرمایه گذاری و تبادلات مالی مان نداشته باشیم. اما دولت دقیقاً برعکس تمام تصمیمات اقتصادی خود را بر روی دلار می بندد.

دلار ارزان یعنی خروج پول های مردم از بانک ها، کاهش سپرده ها، رشد نقدینگی، خروج از بورس و ... و لذا بانک مرکزی که عواقب آن را می بیند، نمی گذارد دلار ارزان شود

طباطبایی با بیان اینکه طبق اعلام دولتی ها در حال حاضر ٧٠ میلیارد دلار ثبت سفارش در گمرک وجود دارد که منتظر تخصیص ارز هستند، ابراز کرد: آیا تفاوتی نمی کند که این کالاها با ارز ۲۵ هزار تومانی ترخیص و روانه بازار شوند یا با ارز ۱۷ هزار تومان؟ کارشناسان اقتصادی امروز می گویند که اگر دلار بِه زیر ٢٠ هزار تومان برسد، واردات انبوه می شود و حتی به مسائل غیر ضروری مانند دسته بیل و ناخونگیر اختصاص می یابد در نتیجه تولید داخلی تضعیف می شود.

وی با بیان اینکه دولت معتقد است که باید ارز تا ۱۷ هزار تومان کاهش یابد اما این امر سبب می شود تا کالاهای ایرانی نابود وشند، بیان کرد: کارشناسان اقتصادی این روزها به واقع باید گفت به این نتیجه رسیده اند که دولت در این ماه های باقی مانده هیچ کاری نکند. اگر هم اکنون از کارشناسان اقتصادی بپرسید بهترین راهکار چیست می گویند هیئت دولت تلاش کند انتخابات را به خوبی برگزار و هیئت دولت را برای مسافرت به شمال کشور ببرد زیرا اینگونه می توان گفت نفع بیشتری به اقتصاد می رسد.

یک احتمال قابل بررسی
این کارشناس ابراز داشت: مشکل این جا است که به خصوص در دولت دوم روحانی هر روز اقتصاد کشور با یک تصمیم خلق الساعه روبرو می شود که نه تبعات آن اندیشیده شده و نه اصلاً معلوم است جواب می دهد یا نمی دهد نمونه آن تصمیمات اشتباه خاوازی و وزیر پیشین وی در وزارت جهاد بود که عملاً اقتصادی دامداری کشور را نابود کرد و روز گذشته شاهد بودیم که وزیر از مردم عذرخواهی کرد. این امر نشان می دهد که سیاست های نادرست تا کجا در اقتصاد بیمار کشورمان رسوخ کرده است.

طبق اعلام دولتی ها در حال حاضر ٧٠ میلیارد دلار ثبت سفارش در گمرک وجود دارد که منتظر تخصیص ارز هستند

طباطبایی با بیان اینکه هم اکنون هم دولت تا زمانی که تولید داخلی را کاملاً به زمین نزند از کار نمی نشیند، تاکید کرد: اگر ارز با یمتی که دولت می خواهد یعنی ۱۷ هزار تومان مصوب شود شاهد واردات انواع اقلام خواهیم بود در نتیجه مشکل عمده برای کالاهای داخلی ایجاد می شود. برخی کارشناسان معتقد هستند که نزدیکان و آقازادگان و فعالان اقتصادی دانه درشت کالاهای متعددی را برای ترخیص در گمرک دارند و لذا می دانند که این کالاها فقط در دولت روحانی است که می تواند با دلار ارزان تر ترخیص شود و لذا به نظر می رسد چنین ماجرایی نیز در کار باشد.

وی گفت: آقازادگان و تجار دانه درشت می دانند که در دولت بعدی احتمالاً کارشان گره خواهد خورد زیرا خوش بینی زیاد از حد به گشایش اقتصادی و ارتباط با غرب در دولت بعدی که قطعاً اصولگرا خواهد بود، وجود ندارد از سوی دیگر تکلیف انتخابات روشن است و روحانی و هم طیف ها و نزدیکان او قطعاً بر سر کار نخواهند بود لذا تلاش دولت برای ترخیص اقلام به نظر طبیعی می رسد. دولت نشان داده که کمتر دست رد به نزدیکان و دانه درشت های اقتصادی می زند. موضوعی که در قبال مردم عادی که در صف مرغ هستند، صادق نیست.

کد خبر: ۸۱٬۹۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha