۱۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
بازی مبهم کره ای‌ها؛ ایران اجازه بازگشت بی هزینه «ال جی» و «سامسونگ» را می‌دهد؟
بازار گزارش می دهد؛

بازی مبهم کره ای‌ها؛ ایران اجازه بازگشت بی هزینه «ال جی» و «سامسونگ» را می‌دهد؟

بهانه سئول در بلوکه کردن پول ملت ایران به بهانه تحریم این پرسش را مطرح می کند که در شرایط پساتحریم آیا آغوش ایران باز هم به روی کالاهای کره ای باز خواهد بود؟

بازار؛ گروه بین الملل : خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی از سفر چونگ سیه کیون، نخست وزیر کره جنوبی پس از انتخاب مجدد وی، به تهران احتمالا در ۲۲ فروردین برای گفت‌وگو درباره نفتکش توقیف ‌شده کره‌ای در آب‌ های خلیج فارس منتشر کرده است. این در حالی است که ایران نیز درصدد است تا در خصوص پول بلوکه شده خود که سال ها است در دو بانک کره جنوبی آن هم با توجیه تحریم‌های آمریکا، صحبت کنند. 

 نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۵ دی ماه سال گذشته یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل هفت هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی را به دلیل نقض پروتکل‌ های زیست‌ محیطی در خلیج فارس توقیف کرده و حال کره ای ها با هدف آزاد کردن این شناور قصد سفر کردن به ایران را دارند، در حالی که به این موضوع توجه نکرده اند که ایران در رابطه با این هفت میلیارد دلار پول فروش نفت خود بسیار شکایت دارد.

طبق اعلام وزارت امور خارجه ایران در روز دوشنبه، تمام تحقیقات مرتبط با این نفتکش، در راستای کمک به ناخدا و کشتی انجام شده و دولت کره جنوبی خواستار بازگشت کشتی شده در حالی که هیچ سابقه کیفری برای ناخدا یافت نشده است. 

از طرفی در حالی که ایران خواستار دریافت پول خود است، محموله واکسن‌ آسترازنکا که در شرکت اس.کی. بایوساینس (SK Bioscience) کره جنوبی ساخته شده‌، شامگاه روز دوشنبه با حضور تیم‌ های فنی سازمان جهانی بهداشت و یونیسف تحویل نمایندگان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد.

ارسال این محموله به ایران نشان دهنده صحبتی است که از مدتها پیش مطرح شده که ایران می تواند در ازای دریافت این پول، به خرید کالاهای بشردوستانه از کره جنوبی بپردازد یعنی در حقیقت سئول اعلام کرده که ایران باید تعهد بدهد که فرایند انتقال واکسن را قبول دارد و پس از ورود واکسنها زیر حرفش نزند، به همین دلیل کره ای ها از این فرصت استفاده کرده و با اجازه ورود واکسن‌ آسترازنکا ساخت خود، به احتمال زیاد خواسته اند تا موضوع پول را به شکلهایی کم رنگ دیگر حل و فصل کنند. 

خبرگزاری یونهاپ کره چندی پیش اعلام کرده بود که انتقال واکسن به ایران از طریق برنامه «کوواکس» یا طرح جامع سازمان جهانی بهداشت برای توزیع عادلانه واکسن کووید_۱۹، انجام خواهد شد، اما محموله قبلی که از این کشور به ایران ارسال شده بود، واکسن آنفلونزا بود نه کرونا.  

خبرگزاری یونهاپ کره چندی پیش اعلام کرده بود که انتقال واکسن به ایران از طریق برنامه «کوواکس» یا طرح جامع سازمان جهانی بهداشت برای توزیع عادلانه واکسن کووید_۱۹، انجام خواهد شد، اما محموله قبلی که از این کشور به ایران ارسال شده بود، واکسن آنفلونزا بود نه کرونا

گفتنی است که موضوع پول بلوکه شده پس از برگزاری جلسات متعدد و با حضور مقامات دو کشور و اعلام نارضایتی و تهدیدات ایران در این باره، همچنان در حال پیگیری است به طوری که ایران اعلام کرده در صورتی که کره‌ ای ها اقدام فوری در رابطه با برگرداندن اموال ایران انجام ندهند، از طرق مختلف از جمله اقدامات حقوقی در مجامع بین المللی موضوع را دنبال خواهند کرد.

بر همین اساس، کره جنوبی در سال گذشته هیئتی را به ایران فرستاد تا انتقال موفقیت آمیز این پول به ایران را تضمین کند و همچنین متعهد شد تا برای از سرگیری صادرات کالاهای بشردوستانه از جمله مواد غذایی و دارو به ایران در حال مذاکره با ایالات متحده باشد. اما آمار صادرات و واردات بین دو کشور نشان می دهد که ایران نتوانسته تا از هفت میلیارد دلار پول بلوکه شده استفاده کند.

البته ذکر این نکته لازم است که توقیف یک فروند شناور کره جنوبی از سوی ایران به دلیل آلوده کردن محیط زیست بوده و هیچ ربطی به تلافی کردن در خصوص دریافت هفت میلیارد دلار ندارد. از طرفی برخی از کارشناسان سیاسی و اقتصادی بر این باورند که اگر با سفر نخست وزیر کره به ایران حتی اگر موضوع پول بلوکه شده حل شود، ایران نباید در قبال این کار همانند گذشته راه ورود اجناس و کالاهای کره ای را به ایران باز کند و از تولید داخلی باز بماند. 

اگر با سفر نخست وزیر کره به ایران حتی اگر موضوع پول بلوکه شده حل شود، ایران نباید در قبال این کار همانند گذشته راه ورود اجناس و کالاهای کره ای را به ایران باز کند و از تولید داخلی باز بماند

 از طرفی دیگر حتی اگر خود کره ای ها هم با حل شدن موضوع شناور توقیف شده، تمایل به ورود مجدد به بازار ایران داشته باشند، تحریم های ایالات متحده علیه ایران، برخی از پرمصرف ترین شرکتهای کره جنوبی را مجبور به عقب نشینی از بازار ایران کرده، به طوری که اینگونه به نظر می رسد که کره مجبور است یا شاید به دلایلی حاضر است تا بازار ایران را که یکی از شرکای اصلی تجاری در منطقه آسیا است، به خاطر ترس از فشارهای آمریکا و سر سپردن به خواسته های این کشور از دست بدهد.

مدتی است که در بازار ایران دیگر اجناس و لوازم الکترونیکی شرکتهای کره ای از جمله ال جی و سامسونگ کمتر دیده می شود که این موضوع با پایبندی به فشارهای ایالات متحده برای قطع ارتباط با یکی از بزرگترین بازارها و پایان حضور خود در بازار ایران مرتبط است.

مدتی است که در بازار ایران دیگر اجناس و لوازم الکترونیکی شرکتهای کره ای از جمله ال جی و سامسونگ کمتر دیده می شود که این موضوع با پایبندی به فشارهای ایالات متحده برای قطع ارتباط با یکی از بزرگترین بازارها و پایان حضور خود در بازار ایران مرتبط است

سالهاست که سامسونگ و ال جی ارائه دهنده غالب لوازم خانگی و تلفن های همراه برای مصرف کنندگان ایرانی هستند که طی ماههای اخیر، بنرهای تبلیغاتی این دو شرکت از بسیاری از فروشگاههای لوازم خانگی در تهران، برداشته شده و بنرهای تبلیغاتی با بنرهایی شامل مارک های دیگر شرکای ایرانی جایگزین شده اند.

 سامسونگ در ماه فوریه سال ۲۰۲۰،  ارسال پیام برای تلفن های همراه خود به کاربران ایرانی را آغاز و اعلام کرد که آنها از ۲۵ فوریه دیگر نمی توانند از فروشگاه گلکسی خود برنامه ای خریداری کنند.

مقامات ایرانی با واکنشی نسبت به کاهش فعالیت سامسونگ و ال جی، آنها را متهم به تسلیم در برابر زورگویی های آمریکا کرده و هشدار داده اند که بازگشت این شرکتها به بازار ایران دشوار خواهد بود. برخی از رسانه های کره ای بر این باورند که سود سامسونگ بیشتر از طریق اجسام نیمه هادی حاصل می شود و بخش تلفن های هوشمند آن نیز برای آن سودآور است، اما ایران احتمالا بخش کمی از این سودآوری را فراهم کرده است.

با این اوصاف و تا سفر نخست وزیر کره در هفته آیند، هنوز معلوم نیست که کره ای ها چه تصمیمی در خصوص انتقال پول بلوکه شده که از نظر آنها به دلیل اعمال فشار و تحریمهای امریکایی در دو بانک آنها مسدود شده و به ایران اجازه تعلق سود و انتقال را نمی دهد در حالی که ادعای دریافت دستمزد بابت این نگهداری را هم مطرح کرده، را اتخاذ خواهند کرد. 

حال این پرسش مطرح است که کره جنوبی در شرایطی که پول ایران را به بهانه واهی مدتی بلوکه کرده و حتی خواستار دستمزد برای نگهداری این پول شده با برداشته شدن تحریمها چگونه اجازه ورود به بازار ایران را خواهد داشت؟ بازاری که شرایط تحریم نشان داد می تواند با تولیدات داخلی تأمین شود و حتی در صورت نیاز  با کالاهای کشورهای دیگر تأمین گردد.

کد خبر: ۸۱٬۹۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha