۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸
«ممقان» شهری که بیکار ندارد| اینجا نخودچی حرف اول و آخر را می‌زند
فیلم استان‌ها؛

«ممقان» شهری که بیکار ندارد| اینجا نخودچی حرف اول و آخر را می‌زند

تبریز- شهر «ممقان» در آذربایجان شرقی با تکیه بر همت اهالی و فعالیت یک هزار و ۳۰۰ کارگاه نخودپزی بیکار ندارد و بیشتر مردم این شهر مشغول کار در کارگاه های نخودپزی هستند.

به گزارش خبرنگار بازار، شهر ممقان با جمعیتی حدود ۱۲ هزارنفر در ۳۵ کیلومتری جنوب غرب تبریز واقع شده است.

عمده فعالیت اقتصادی این شهر غیر از زراعت، مربوط به صنعت نخود پزی است. شغل نخود پزی که همان تبدیل نخود سفید خام به نخود آجیل است از ۶۰ سال پیش در ممقان مرسوم بوده و با زندگی و معیشت مردم این شهر عجین شده است.

فرآوری نخود در ایران به صورت اختصاصی فقط در شهرستان ممقان انجام می‌شود، محصول فرآوری شده نخود علاوه بر پوشش ۴۰ درصدی بازارهای داخلی، ۶۰ درصد نیز به کشورهای اروپایی، آمریکایی و خاورمیانه صادر می‌شود و هر ساله ارزآوری قابل توجهی را برای کشور به همراه دارد.

«ممقان» شهری که بیکار ندارد| اینجا نخودچی حرف اول و آخر را می‌زند

یک هزار و ۳۰۰ کارگاه نخودپزی در ممقان فعال است، به طوری که برای هر ۹ نفر یک واحد نخودپزی وجود دارد. سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن نخودچی آجیلی فرآوری و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

نکته جالب توجه اینکه در این شهر نرخ بیکاری نزدیک به صفر است و در بیشتر خانه ها زن و مرد مشغول فراوری نخود هستند  با این صنعت امرار معاش می کنند. بیشتر دستگاه های فراوری نخود نیز در این شهر و به دست جوانان تحصیل کرده ممقانی ساخته و در صورت نیاز تعمیر می شود و می توان گفت در ممقان صنعت نخودپزی حرف اول و آخر را می زند.

کد خبر: ۸۱٬۹۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha