۲۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
سنگ اندازی بانک ها در مسیر تولید؛ کرسی مدیریتی در خراسان جنوبی به ثبات برسد
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

سنگ اندازی بانک ها در مسیر تولید؛ کرسی مدیریتی در خراسان جنوبی به ثبات برسد

بیرجند- تولید کننده نمونه در خراسان جنوبی با گلایه از سنگ اندازی بانک ها در مسیر تولید گفت: عدم ثبات مدیریتی در استان بر مشکلات فعالان اقتصادی می افزاید.

بازار؛ گروه استان ها: تولید و اقتصاد مقاومتی به عنوان مولفه های اصلی در توسعه هر منطقه بوده که از دیرباز مورد توجه و تاکید رهبر فرزانه انقلاب قرار داشته است. رهبری طی چند سال متوالی در صدد هستند با نامگذاری شعار سال پیرامون تولید، توجه مسئولان را به این مهم سوق دهند.

سال ۱۴۰۰ هم با نامگذاری شعار سال مبنی بر تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها باری دیگر بر اهمیت تولید و حمایت از سرمایه گذاران تاکید کرده اند این در حالی است که تولید کنندگان در خراسان جنوبی از سال ها قبل از وجود مشکلاتی مانند سنگ اندازی بانک ها، سخت گیری بیمه و مالیات و بروکراسی های اداری رنج می برند و در برخی از موارد، این موانع راه خروج از استان را برایشان باز کرده است.

پای صحبت یک فعال اقتصادی در خراسان جنوبی که به عنوان تولید کننده نمونه کشوری هم  شناخته می شود، می نشینیم تا از موانع و راهکارهای موجود سخن بگوید.

علی اکبر فلاحی که بنا به گفته خودش از قبل از انقلاب در کار تولید و اقتصاد بوده است، این روزها از برخی مشکلات رنج می برد و خواستار توجه به تولید کنندگان است.

*وضعیت تولید در خراسان جنوبی را چگونه می بینید؟
خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور دارای جاده هایی طولانی و بعضا پر خطر است. وجود بیش از هزار و ۵۰۰ کیلومتر فاصله با مرکز و نبود خط ریلی نیازمند این‌ امر است که توجه بیشتری به خود ببیند و مسئولان کشوی بیش از این جویای احوال تولید کنندگان باشند.

به عنوان یک تولید کننده، چه موانعی بر سر راه تولید قرار دارد؟
در گام اول، باید انسان راه روشنی داشته باشد تا به موانع برسد. در حال حاضر با توجه به مشکلات پیش رو، راه روشنی مقابل بسیاری از تولید کنندگان نیست.

موانع زیادی در خراسان جنوبی پیش روی تولید کنندگان قرار دارد. بیش از ۷۰ سال در کار تولید بوده ام اما عدم ثبات مدیریتی و وجود برخی از قوانین در استانی مرزی مانند خراسان جنوبی از جمله مهم ترین مشکلات کنونی است. اگر مسئولان بخواهند در اینجا سرمایه گذاری کنند شاید ۴۸ ساعت بیشتر دوام نیاورند. 

وضعیت تولید در خراسان جنوبی نسبت به سایر استان ها درصد بسیار پایینی است پس چه دلیلی دارد در استانی سرمایه گذاری کنیم که معافیت های مالیاتی گریبانگیر تولید کنندگان است؟ 

طی سال ۸۳ معافیت مالیاتی برای بیرجند و قاین مصوب شده اما اجرایی نشده است. پیگیری های زیادی با وزیر اقتصاد دارایی داشته ایم که امید است در سال جاری شاهد شکوفایی ۲۰ سال معافیت مالیاتی باشیم.

*دقیقا از چه زمانی در کار تولید بوده اید؟
قبل از انقلاب در کار تولید فرش بودم و تولیدات را به آلمان صادر می کردم و سپس به تولید سایر اقلام مانند کاشی روی آوردم.

*اشاره ای به ثبات مدیریتی داشتید، این مشکل در کدام پست ها به چشم می خورد؟
استانداران هر چند مدت عوض می شوند و در طول دوران خدمت شان تنها به وضعیت استان و تولید آشنایی پیدا می کنند. همچنین برخی از مدیران تا می خواهند میز و صندلی شان را پیدا کنند، زمان مدیریت شان تمام می شود. 

در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید باید افراد صاحب‌نظر حاضر باشند و خودخواه و دنبال میز و صندلی نباشند. افرادی که قوانین و مشکلات استان را می‌دانند، مشاوره دهند و به حاشیه نروند.

*راهکارهای شما برای رفع مشکلات پیش رو چیست؟
به عنوان راهکار اول، استانداران حداقل به مدت چهار سال سال تثبیت شوند و جلسات مدیران زیر مجموعه خروجی مطلوبی داشته باشد. 

خراسان جنوبی نباید آموزشگاه باشد بلکه مدیران ابتدا باید در استان های بزرگتر مدیریت کرده و سپس به خراسان جنوبی بیایند. 

همچنین در حال حاضر روند جذب اعتبارات طولانی بوده که می طلبد مورد توجه قرار گیرد. 

*انتظار شما از بانک ها چیست؟
بانک ها در پرداخت تسهیلات با تولید کنندگان همکاری کنند. در حال حاضر تسهیلات در کشورهای پیشرفته دنیا چهار درصد بوده اما در ایران اکثرا ۱۸ درصد است.

باید به تولید کننده وام دو درصد اعطا شود و افراد ورشکسته را به زندان نفرستند. 

در حال حاضر ۷۰ درصد شهرک های صنعتی خراسان جنوبی تعطیل و ۲۰ درصد زندان هستند. همچنین بسیاری از خانه ها در مصادره بانک ها بوده که می طلبد مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: ۸۱٬۹۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha