۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۱
وقتی چرخ های اقتصاد گردشگری همدان به حرکت در نمی‌آید| نوروز هم یاریگر نبود
بازار گزارش می‌دهد؛

وقتی چرخ های اقتصاد گردشگری همدان به حرکت در نمی‌آید| نوروز هم یاریگر نبود

همدان - تن نحیف گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران که پس از گذشت بیش از یکسال از فرو رفتن در کما، منتظر به حرکت درآمدن چرخ اقتصادی خود بود، از سفرهای نوروزی نیز چیزی عائدش نشد تا آنجا که نه تنها دستانش خالی تر شد بلکه خروج نیروهای تخصصی این عرصه نیز دامن آن را گرفت.

بازار؛ گروه استان‌ها: زمین گیری اقتصاد گردشگری که در دل خود فعالان، علاقه مندان و سرمایه گذاران بسیاری را جای داده بود نوروز دیگری را در سکوت تجربه کرد؛ سکوتی که شاید در زمینه شیوع ویروس کرونا به نفع باشد اما به سبب غفلت از اثرات آن بر پیکره اشتغال و اقتصاد گردشگری، باید منتظر پیامدهای مخرب آن نیز بود.

بارها و بارها متخصصان و فعالان عرصه گردشگری به بیان نسخه ها و نظریه هایی منعطف در راستای نجات اقتصاد گردشگری پرداخته اند

دوران شیوع ویروس کرونا پس از یکساله شدن و به نوعی یک سال چشم انتظاری برای عادی شدن وضعیت به همه ثابت کرد که نه باید به این وضعیت عادت کرد و نه اینکه برنامه ریزی ها را پشت گوش انداخت؛ بلکه باید با قدم هایی جدید و برنامه ریزی هایی منعطف وارد کار شد کمااینکه بارها و بارها متخصصان و فعالان عرصه گردشگری به بیان نسخه ها و نظریه هایی منعطف در راستای نجات اقتصاد گردشگری پرداخته اند.

نسخه هایی که برای غرب کشور به ویژه استان همدان نمودی از «گردشگری کشاورزی»، «گردشگری روستایی»، «گردشگری ورزشی» و «گردشگری شهری» داشت چنان که نه تنها در محیط های باز می توان آن ها را برنامه ریزی و برگزار کرد، بلکه به نفع اقتصاد روستایی و اقتصاد کشاورزی و از سویی، به حرکت درآمدن چرخ اقتصاد بازار نیز خواهد بود.

وقتی چرخ های اقتصاد گردشگری همدان به حرکت در نمی‌آید/ نوروز هم یاریگر نبود

با این تفاسیر در این راستا گفتگویی با علی خاکسار معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ترتیب داده شد تا وضعیت تورها و سفرهای نوروزی در استان همدان را جویا شویم که در ادامه متن آن را می خوانید:

علی خاکسار در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت گردشگری و سفرهای نوروزی همدان مطرح کرد: علی رغم اینکه استان همدان در دوران تعطیلات نوروز در وضعیت زرد قرار داشت اما گردشگری در این استان بسیار کمرنگ بود.

ضریب اشغال هتل‌های استان ۲۱ درصد بود
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه از آخر اسفندماه ۱۳۹۹ تا روز سیزدهم فروردین ماه سال جاری بالغ بر ۶ هزار و ۳۶۵ نفر در هتل های استان همدان مستقر شدند، عنوان کرد: با احتساب مسافرانی که در هتل‌آپارتمان‌ها، میهمانپذیرها، اقامتگاه‌های بومگردی، مجتمع‌های گردشگری و خانه مسافرها اقامت داشته اند، می بینیم که ضریب اشغال اقامتی بسیار پایین بوده است.

وی مجموع تعداد اقامت یافته ها در استان همدان را در این بازه زمانی بالغ بر ۱۲ هزار و ۴۸۷ نفر اعلام کرد و افزود: آمارها نشان از این دارند که میزان اقامت در هتل‌های استان همدان ۵۰ درصد بوده که بر اساس ظرفیت تخت‌های اقامتی، ضریب اشغال زیر ۲۵ یعنی بالغ بر ۲۱ درصد است.

خاکسار عنوان کرد: با توجه به موقعیت گردشگری همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن و با توجه به موقعیت همدان به لحاظ شیوع ویروس کرونا، پیش بینی ما این بود که برای تامین مکان های اقامتی با چالش روبرو شویم اما این موضوع محقق نشد و حضور مسافران در همدان کمرنگ بود.

وقتی چرخ های اقتصاد گردشگری همدان به حرکت در نمی‌آید/ نوروز هم یاریگر نبود

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در ادامه تعداد بازدیدها از مراکز تاریخی و توریستی استان همدان را در این بازه زمانی برابر ۲۱۸ هزار و ۶۷۶ مورد دانست و گفت: از این تعداد ۴۷ هزار و ۱۰۰ نفر از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، ۹۲ هزار و ۱۰۱ نفر از جاذبه‌های طبیعی و ۷۶ هزار و ۴۷۵ نفر از جاذبه‌های دست‌ساز بازدید کرده‌اند.

خاکسار در پاسخ به اینکه آیا تعطیلی غارعلیصدر در این کاهش چشم گیر مسافرین اثرگذار بوده است یا خیر؟ عنوان کرد: این تعطیلی، اثرات بسیاری بر کنسل کردن سفرها و هتل ها از سوی مسافران داشت اما به نظر می رسد که شیوع ویروس کرونا و تاکیدات وزارت بهداشت بر عدم سفر در ایام نوروز اصلی ترین عامل در کمرنگ بودن حضور و اقامت مسافران در استان همدان در این ایام بوده است.

در طول تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۰ تنها یک تور گردشگری آن هم از تبریز به همدان آمد که آن ها نیز در استان همدان اقامتی نداشتند

وی ادامه داد: در طول تعطیلات نوروزی سال ۱۴۰۰ تنها یک تور گردشگری آن هم از تبریز به همدان آمد که آن ها نیز در استان همدان اقامتی نداشتند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان عنوان کرد: در دوران شیوع ویروس کرونا، شاهد تعطیلی موقت دفاتر  خدماتی و گردشگری و بیکاری راهنمایان گردشگری بوده ایم؛ سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری آسیب دیده‌اند و برخی از فعالین این عرصه با تغییر کاربری و برخی با نیمه تعطیل شدن، این روزها را سر می‌کنند.

وقتی چرخ های اقتصاد گردشگری همدان به حرکت در نمی‌آید/ نوروز هم یاریگر نبود

با این تفاسیر می توان وضعیت کاهش چشمگیر مسافرهای نوروزی در همدان را یک زنگ خطر برای آینده گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن دانست چراکه این استان اگرچه وضعیت زرد داشت اما نتوانست به سان تبریز آماری را به خود اختصاص دهد.

این درحالی بود که بررسی شرایط موجود سفر در نوروز ۱۴۰۰ نشان‌دهنده آن بود که همدان در ردیف شهرهای زرد قرار داشت و سفر در این استان با ممانعت خاصی روبه‌رو نمی‌شد.

این اتفاق نشان داد که نبود برنامه ریزی هایی منسجم بر پایه گردشگری مسئولانه و هوشمند و سفرهای ایمن می تواند یکی از عوامل موثر باشد بدین سان از آن جا که بخش خصوصی پشت تصمیمات گردشگری در استان همدان چشم انتظار روزهای خوب گردشگری است، امید است تا مسئولین مربوطه با برنامه ریزی هایی مناسب و با رعایت پروتکل های بهداشتی استاندارد تورهای گردشگری ای را ترتیب دهند که مبدا و مقصد آن ها کاملاً برنامه ریزی شده و تدابیر لازم برای این میزبانی ها منطبق بر استانداردهای بهداشتی درنظر گرفته شده باشد.

تن نحیف گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن که پس از گذشت بیش از یکسال از فرو رفتن در کما، منتظر به حرکت درآمد اقتصاد گردشگری بود، از سفرهای نوروزی نیز چیزی عائدش نشد

به هر حال تن نحیف گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران که پس از گذشت بیش از یکسال از فرو رفتن در کما، منتظر به حرکت درآمدن چرخ اقتصادی خود بود، از سفرهای نوروزی نیز چیزی عائدش نشد تا آنجا که نه تنها دستانش خالی تر شد بلکه خروج نیروهای تخصصی این عرصه نیز دامن آن را گرفت.

و باز هم این سوال در ذهن متبادر می شود که خسارت ۲۵۰ میلیارد تومان به حوزه گردشگری تاریخ و تمدن چه زمانی قرار است خاتمه پیدا کند؟ آمارهای خسارت در نوروز ۱۴۰۰ چه میزان بود؟ آیا نمی توان برای کاهش این روند خسارت قدمی برداشت؟

وقتی چرخ های اقتصاد گردشگری همدان به حرکت در نمی‌آید/ نوروز هم یاریگر نبود

به راستی، در این زمینه می توان از توسعه گردشگری داخلی در قالب گردشگری شهری یاد کرد چراکه نامشخص است کووید ۱۹ کِی خاتمه می‌یابد و آیا با اتمام این وضعیت، قرار است چالشی دیگر داشته باشیم یا خیر؟

بدین ترتیب می‌توان در استان‌ها، مردم را وارد بحث تورهای گردشگری کرد، از گردشگری درون‌شهری گرفته تا راه‌اندازی تورهای گردشگری به سمت استان‌های هم‌جوار و حتی می‌توان برنامه‌ریزی کرد تا تورهای شهری و بین‌شهری را به‌صورت ارزان اما ایمن پیش گرفت.

هر چند دقیق تر که می شویم می‌شد با تدابیری که اندیشیده می‌شود، از این فرصت در جهت احیای زیرساخت‌های گردشگری در قالب گردشگری سلامت، گردشگری ورزشی، اکوتوریسم، گردشگری روستایی، گردشگری کشاورزی و گردشگری صنعتی قدم برداشت تا در دوران پسا کرونا حداقل شاهد این زمین‌گیری‌های گردشگری نباشیم.

به هر حال نوروز امسال هم گذشت اما امید است حال که استان همدان، دو پیک نوروزی سفر را از دست داده برنامه ریزی ها برای گردشگری بهاره و تابستانه پایتخت تاریخ و تمدن به سمت و سوی گردشگری هوشمند و سفرهای ایمن با نگاه به نسخه های گردشگری مطرح شده به عنوان ناجیان گردشگری همدان سوق داده شود تا نه تنها موجب انتقال و شیوع ویروس کرونا نشویم بلکه بتوانیم در مسیر احیای تن نحیف گردشگری کرونازده این استان و مشاغل و فعالیت های اقتصادی دوباره فعالین این عرصه نیز به نحو مناسبی قدم برداریم.

کد خبر: ۸۱٬۸۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha