۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۰
تلاطم در بازار مرغ ایلام| مرغداری‌ها مرغ تحویل نمی‌دهند
بازار گزارش می‌دهد؛

تلاطم در بازار مرغ ایلام| مرغداری‌ها مرغ تحویل نمی‌دهند

ایلام- گرانی و کمبود بازهم بازار مرغ در استان ایلام را دچار تلاطم کرده است، طبق مشاهدات مرغداری‌ها به دلایل مختلف مرغ به کشتارگاه‌ها تحویل نمی‌دهند.

بازار؛ گروه استان‌ها: در حالی که سالانه ۵۰ هزار تن مرغ در استان ایلام تولید می‌شود و این میزان تولید دو برابر مصرف استان است، اما هرچند وقت یک بار بازار مرغ استان دچار تلاطم و التهاب می‌شود.

برای چندمین بار طی ماه‌های گذشته گرانی و کمبود مرغ در بازار استان ایلام باعث مشکلات زیادی برای مردم شده و متاسفانه راهکاری از سوی مسئولان برای حل این مشکل چاره اندیشی نشده است.

گرانی و کمبود مرغ در ایلام
یکی از شهروندان ایلامی در گفت و گو با خبرنگار بازار می‌گوید: متاسفانه بعد از ایام نوروز تاکنون کمبود مرغ در سطح بازار ایلام مشاهده می‌شود.

علی رشیدی با اشاره به اینکه بعضی از عرضه کنندگان نیز به بهانه‌های مختلف مرغ را گران‌تر به فروش می‌رسانند، می‌افزاید: متاسفانه در این شرایط کرونایی باید صبح اول وقت در صف مرغ ایستاد که زیبنده جامعه نیست.

 مرغداری‌ها به اندازه کافی مرغ در اختیار کشتارگاه‌های استان قرار نمی‌دهند

وی تصریح می‌کند: استان ایلام یکی از تولیدکنندگان اصلی مرغ در کشور است و با وجود این همه مرغداری در سطح استان، نباید مشکل توزیع و عرضه مرغ داشته باشد.

تولید مرغ دو برابر نیاز استان
رئیس جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار می‌گوید: در استان ایلام با فعالیت ۳۹۰ واحد مرغداری در استان، سالانه ۵۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود که این میزان تولید دوبرابر نیاز استان است.

محمدعلی اقدسی می‌افزاید: مشکلی در بابت تولید مرغ در استان ایلام وجود ندارد.

مرغ به اندازه کافی در بازار توزیع نمی‌شود
یکی از توزیع کنندگان مرغ در استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار می‌کند: متاسفانه مرغ به اندازه کافی در بازار استان توزیع نمی‌شود و به همین دلیل شاهد صف‌های طولانی، گرانی و کمبود مرغ در سطح استان هستیم.

تلاطم در بازار مرغ ایلام/ مرغداری‌ها مرغ تحویل نمی‌دهند

غلامرضا مرادی بیان می‌کند: روزانه ۴۰ تن مرغ در بازار استان ایلام توزیع می‌شود که کفاف نیاز استان نیست و باید بیش از این میزان در بازار استان، مرغ توزیع شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی مرغ در استان ایلام، کمبود مرغ در کشتارگاه‌های استان است، می‌افزاید: مرغداری‌ها به اندازه کافی مرغ در اختیار کشتارگاه‌های استان قرار نمی‌دهند.

مرغداری ها به تعهدات خود پایبند باشند
مدیرکل بازرسی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار می‌گوید: مرغداری‌های سطح استان باید نسبت به تعهدات خود در قبال تحویل به موقع مرغ به کشتارگاه‌های استان پایبند باشند.

طبق آمارها باید روزانه ۶۱ تن مرغ از سوی مرغداری‌ها به کشتارگاه‌های استان تحویل داده شود و این آمار باید روزانه توسط مسئولان جهاد کشاورزی استان بررسی و رصد شود

مهدی اصلانی می‌افزاید: متاسفانه در بخش تحویل مرغ از سوی مرغداری‌ها به کشتارگاه‌های استان ایلام مشکل وجود دارد و بازرسی استان در این زمینه ورود کرده و همه مسائل و مشکلات رصد می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با چندین تولیدکننده در این زمینه برخورد شده است، اظهار می‌کند: اداره جهاد کشاورزی استان نیز موظف است تحویل مرغ از سوی مرغداری‌ها به کشتارگاه‌ها و میزان تعهدات مرغداری‌ها را رصد کند.

اصلانی بیان می‌کند: طبق آمارها باید روزانه ۶۱ تن مرغ از سوی مرغداری‌ها به کشتارگاه‌های استان تحویل و این آمار باید روزانه توسط مسئولان جهاد کشاورزی استان بررسی و رصد شود.

وی می‌گوید: مبنا همان قیمت ستاد تنظیم بازار کشوری است که معادل ۱۷ هزار و ۱۰۰ تومان هر کیلوگرم مرغ زنده تحویل از درب مرغداری، ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان تحویل گوشت مرغ درب کشتارگاه و قیمت تمام شده ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان برای مصرف کننده خواهد بود.

اجرای قیمت مصوب ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در استان ایلام
رئیس سازمان صمت استان ایلام نیز در گفت و گو خبرنگار بازار اظهار می‌کند: با تثبیت قیمت مرغ به ازای هر کیلوگرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان، بخشی از التهاب بازار مرغ در استان طی روزهای آینده پایین می‌آید.

رضا محمدرحیمی بیان می‌کند: افزایش قیمت مرغ  مشوقی برای مرغداران برای جوجه ریزی است و امیدواریم بخشی از مشکلات و کمبودهای بازار حل شود.

برخورد با محتکران عرضه مرغ در ایلام
معاون امور بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان سازمان صمت ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار می‌کند: با توجه به دستورالعمل‌های ابلاغی برخورد با تولیدکنندگان مرغ زنده که نسبت به تحویل مرغ به کشتارگاه اقدام نکنند، به عنوان تخلفات احتکار و قاچاق برخورد می‌شود.

عزت الله عبدخانی بیان می‌کند: با محتکران کالاهای اساسی به ویژه مرغ برخورد جدی صورت می‌گیرد.

تلاطم در بازار مرغ ایلام/ مرغداری‌ها مرغ تحویل نمی‌دهند

وی می‌افزاید: در همین راستا طی گشت‌های مشترک با بررسی واحدهای مرغداری که از تحویل مرغ به کشتار گاه به دلیل فروش در بازار به قیمت‌های بالاتر خودداری کنند، برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

عبدخانی همچنین عنوان می‌کند: واحدهای مرغداری که نسبت به دریافت ۱۰۰ درصد نهاده از سازمان جهاد کشاورزی استان اقدام کرده‌اند، موظف به تحویل مرغ زنده تولیدی به کشتارگاه‌های استان هستند و در صورت عدم تایید کشتارگاه پرونده تخلف تشکیل و به دستگاه‌های متولی ارسال خواهد شد.

با توجه به مشکل چندباره بازار مرغ در استان ایلام نیاز است علاوه بر تامین نهاده‌های دامی برای مرغداری‌ها استان، سازمان‌های نظارتی بر نحوه توزیع مرغ در استان نظارت جدی داشته باشند تا مشکلات کمبود و گرانی در بازار استان کمتر شود.

کد خبر: ۸۱٬۸۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha