۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۴
مراکز اقامتی خالی از میهمان؛ چرخ صنعت گردشگری کٌند می‌چرخد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

مراکز اقامتی خالی از میهمان؛ چرخ صنعت گردشگری کٌند می‌چرخد

مشهد- یکی از دلایل چراغ سبز نشان دادن دولتی‌ها برای انجام سفرهای نوروزی رونق گردشگری و کمک به جبران خسارات اماکن گردشگری بود اما به نظر می‌رسد این سفرها هم نتوانست خسارت هتل‌ها و اماکن گردشگری را جبران کند.

بازار؛ گروه استان‌ها: بنا بر آمار منتشره از طرف اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در تعطیلات نوروزی  امسال در بازه زمانی ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۳ فروردین‌ماه سال جاری تعداد ۵۲۶هزار و ۲۶۸ نفر شب نفر شب اقامت در این استان ثبت‌شده است.

اگرچه این آمار شاید کمی بزرگ به نظر برسد و چنین تداعی کند که سفرهای نوروزی توانسته مرهمی بر ای زخم ناشی از کرونا بر پیکره این صنعت باشد اما گفت‌وگوی ما با فعالان این حوزه حکایت دیگری دارد.

آژانس‌های نیمه فعال
در این راستا امید حقی مدیر یکی از دفاتر گردشگری در گفت‌وگو با بازار اظهار کرد: متأسفانه در اسفندماه سال گذشته آن‌قدر دولتی‌ها برای اجازه سفر این پا و آن پا کردند که فرصت برنامه‌ریزی از ما سلب شد.

مراکز اقامتی خالی از میهمان؛ چرخ صنعت گردشگری کٌند می‌چرخد

وی عنوان کرد: بسیاری از مشتریان دائمی از ما تضمین می‌خواستند که مانند سال گذشته به یک باره تور آن‌ها لغو نشود و لذا ترس از اعمال محدودیت موجب بی رغبتی بسیاری از مشتریان برای نام نویسی در تور ها شد.

وی بابیان این‌که تصمیم دیرهنگام دولت نتوانست کمکی به بازگشایی و راه‌اندازی تورهای مسافرتی بکند افزود: متأسفانه نبود گردشگر  تور بر روی باقی بخش‌ها مانند رزرو بلیت، رزرو و اسکان مسافر و هم‌چنین استفاده از خودروهای گردشگری و حمل و نقل تأثیر می‌گذارد و لذا شما مشاهده می‌کنید که بسیاری از همکاران من دفاتر خود را فقط با یک نیرو اداره می‌کنند.

حقی اذعان کرد: درست چند روز مانده به عید دولت اعلام کرد که سفر به شهرها با شاخص رنگ بندی آبی و زرد بلااشکال است لذا همکاران بنده در مدت سه روز چگونه می‌توانستند نسبت به راه‌اندازی تور، جذب مشتری و رزرو هتل و سایر ملزومات سفر اقدام کنند؟

 این فعال گردشگری به ما گفت: اگر قرار باشد تورهای مسافرتی به همین شکل ادامه پیدا کند بدون شک پایان کار دفاتر مسافرتی به‌زودی اعلام خواهد شد.

کاهش حجم سفرها
سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه نه‌تنها کرونا بلکه هزینه سفر نیز بر روی تعداد سفرها تأثیر گذاشته است اظهار می‌کند: متأسفانه افزایش برخی هزینه‌ها مانند افزایش قیمت بلیت‌ها خود به یک عامل بازدارنده در سفر تبدیل‌شده است.

مجید فرقانی در پاسخ به این سؤال که سفرهای نوروزی تا چه میزان توانسته بر زخم ناشی از کرونا مرهم بگذارد به ما می‌گوید: اگرچه در نوروز امسال و در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش محسوس سفرها به شهرهایی مانند کیش و قشم و شیراز بودیم اما تعداد سفرها اندک بود و لذا تأثیری برای جبران خسارت‌های دفاتر گردشگری و مسافرتی نداشت.

رکود حاکم در حوزه گردشگری و ضررهای سنگین وارده  رغبت سرمایه‌گذاری در شهر مقدس را نیز کاهش خواهد داد و لذا ضرورت دارد تا در سالی که مزین به نام‌گذاری حمایت و پشتیبانی و رفع موانع است نگاه حمایتی ویژه‌ای از این صنعت شکل بگیرد

وی با اشاره به استقبال اندک مردم از تورهای گردشگری به دلیل شرایط خاص اظهار می‌کند: به‌طور مثال برای سفر به خارج از کشور باید حتماً فرد گردشگر تست کرونا «پی.سی.آر» به همراه داشته باشد لذا همین تست با توجه به قیمت یک‌میلیون تومان برای مسیر رفت‌وبرگشت را اگر تعداد همراهان را هم به وی بیفزاییم ناخودآگاه هزینه سفر را افزایش می‌دهد.

سخنگوی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی خراسان رضوی با اشاره به افزایش قیمت بلیت‌ها یادآور می‌شود: افزایش قیمت‌ها صد درصد به‌عنوان یک عامل بازدارنده در انجام سفر تبدیل‌شده است و لذا به دلیل کاهش توان اقتصادی و بودجه‌ مردم در سال جاری لذا این عوامل همگی بر روی سفرها تأثیر گذاشته است.

هتل‌های خالی از مهمان
معاون گردشگری اداره کل میراث، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه تمامی سفرهای انجام‌شده در نوروز امسال را  نمی‌توان به‌پای گردشگری نوشت به ما می‌گوید: حضور تمامی مسافران و آمارهای سفر به مشهد مقدس  در زمره رونق گرفتن گردشگری نیست.

یوسف بید خوری اظهار می‌کند: اگرچه تعدادی از مسافران در مراکز اقامتی این استان اقامت گرفتند اما این ضریب اشغال تخت‌ها در حالی است که ۴۵ درصد هتل‌های استان غیرفعال هستند.

وی بابیان اینکه همه‌ساله در ایام نوروز ظرفیت اشغال تخت‌های هتل‌ها از رقم ۸۰ درصد نیز فراتر می‌رفت به ما می‌گوید: این در حالی است که باوجود تعطیلی نیمی از هتل‌ها در نوروز ۱۴۰۰ اما ظرفیت باقی هتل‌های فعال نیز با این حجم از مسافر به بیش از ۵۰ درصد نرسید.

معاون گردشگری اداره کل میراث، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی بابیان اینکه در حال حاضرسفر برای بسیاری از خانواده در اولویت قرار نداشته و مشکلات اقتصادی و معیشتی بر کاهش سفر تأثیر گذاشته است اذعان می‌کند: اگر روند گردشگری به همین منوال ادامه پیدا کند آینده نگران‌کننده‌ای در پیش روی هتلداران و سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت و چه‌بسا که جبران آن دیگر امکان‌پذیر نباشد.

بیدخوری بابیان اینکه در حال حاضر بسیاری از مشاغل مرتبط با این صنعت در خراسان رضوی به خطر افتاده است بیان می‌کند: متأسفانه رکود حاکم در این حوزه و ضررهای سنگین وارده  رغبت سرمایه‌گذاری در شهر مقدس را نیز کاهش خواهد داد و لذا ضرورت دارد تا در سالی که مزین به نام‌گذاری حمایت و پشتیبانی و رفع موانع است نگاه حمایتی ویژه‌ای از این صنعت شکل بگیرد.

مراکز اقامتی خالی از میهمان؛ چرخ صنعت گردشگری کٌند می‌چرخد

وی بابیان اینکه در طول ایام نوروز امسال تنها ۵۵ درصد از واحدها و تأسیسات گردشگری فعالیت داشتند و ۴۵ درصد آن‌ها غیرفعال بودند اظهار می‌کند: اگر وضعیت سفرها و محدودیت‌های های ناشی از کرونا ادامه یاد به‌طور حتم تعداد بیشتری از هتل‌ها و اماکن اقامتی مجبور به تعطیلی اجباری هستند همان‌طور که تاکنون افراد بسیاری مانند راهنمایان تورهای گردشگری کار و شغل خود را ازدست‌داده‌اند .

تسهیلات اندک حمایتی
درحالی‌که خراسان رضوی در آمار مراکز اقامتی و هتل‌ها در کشور پیشتاز است اما بنا بر گفته معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی سهم اندکی از تسهیلات حمایتی ناشی از خسارت‌های کرونایی داشته است.

بنا بر اظهارات محمدصادق براتی باوجود سهم ۲۰ درصدی این استان از مجموع خسارت‌های ناشی از کرونا به حوزه گردشگری کشور، اما تنها ۶ درصد تسهیلات کشوری به تأسیسات گردشگری خراسان رضوی تخصیص‌یافته است.

در همین راستا معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی می‌گوید: از هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی که به‌عنوان تسهیلات به بخشه‌ای ضرر دیده گردشگری در کشور پرداخت‌شده تنها ۸۸ میلیارد تومان یعنی ۶ درصد به این استان پرداخت‌شده است و سؤال این است که چرا باوجود سهم ۲۰ درصدی خسارات، ۶ درصد تسهیلات سهم ما شده است که جواب روشنی به این پرسش داده نشده است.

گزارش خبرنگار ما حاکی است که تسهیلات اعطایی به‌هیچ‌وجه نتوانسته در روشن ماندن چراغ صنعت گردشگری تأثیرگذار باشد و نیاز به تدوین شیوه‌های حمایتی دیگر دارد.

کد خبر: ۸۱٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha