۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۵
کایری را آب برد؛ هزینه های سرسام آور شالیکاری
بازار گزارش می‌دهد؛

کایری را آب برد؛ هزینه های سرسام آور شالیکاری

بابل- آرام آرام نشاکاری برنج زارهای مازندران شروع شد اما افزایش هزینه ها، رسم کایری را از یاد برده است.

بازار؛ گروه استان ها: کایری سنت دیرینه شالیکاران شمال و مازندران است اما با افزایش هزینه ها و دستمزدها از یک سو و مکانیزه شدن، کشت و کار، این آیین همکاری و تعاون کمرنگ شده و از یاد رفته است.

طبق رسم کایری، شالیکاری یک یا چند روز در زمین های مجاور و همسایه به کمک و کار مشغول می شدند و با کمک هم اراضی یکدیگر را به زیر کشت می برند.

امروزه افزایش هزینه ها از یک سو و توسعه فناوری ها سبب شده تا عده کمی از مزرعه داران به تقاضای کایری پاسخ مثبت دهند و این آیین همدلی فراموش شده است. برنج زارهای مازندران از خواب زمستانی بیدار و شخم وشیار شدند و کشاورزان و شالیکاران اقدام به خزانه گیری و آماده سازی مزارع برای بذرپاشی شدند.

رسم ورزیگری و کایری فراموش شده است
یک شالیکار بابلی که مزرعه اش را برای خزانه گیری آماده می کند، به خبرنگار بازار می گوید: در گذشته کشاورزان و شالیکاران برای شخم و شیار به یکدیگر کمک می کردند و این کار سبب می شد بخشی از هزینه های تولید کاهش یابد.

علی محمد اسدی با اظهار اینکه در سال های اخیر گرانی دستمزد کارگری و هزینه ها از یک سو و استفاده از دستگاه های نشاکار سبب شده تا آیین هایی نظیر ورزیگری و کایری فراموش شود، گفت: امروز هزینه های تولید چندبرابر قبل شده است.

کایری را آب برد؛ هزینه های سرسام آور شالیکاری

در سال های اخیر گرانی دستمزد کارگری و هزینه ها از یک سو و استفاده از دستگاه های نشاکار سبب شده تا آیین هایی نظیر ورزیگری و کایری فراموش شود

وی با بیان اینکه هزینه های کشت و کار و تولید افزایش یافته، افزود: دستمزد روزانه کارگر به ۳۰۰ هزار تومان رسیده و هر هکتار مزرعه چند میلیون تومان هزینه کارگری دارد.

در حالی جوانه های شالی در برنج های مازندران کاشته می شود که بررسی بازار برنج در آستانه فصل نشا و کشت حکایت از ثبات بازار و نرخ برنج دارد. بررسی قیمت در فروشگاه ها و شالیکوبی های مازندران نشان می دهد که قیمت برنج بین ۲۶ تا ۳۲ هزار تومان در نوسان است.

ثبات قیمت برنج در آستانه فصل کاشت
مازندران بیش از هزار واحد شالیکوبی دارد و به گفته موسوی یکی از شالیکوبی داران مازندران با بیان اینکه نرخ برنج هاشمی و طارم محلی بین ۲۶ تا ۲۹ هزار تومان است، افزود: بسیاری از کشاورزان و شالیکاران به امید افزایش قیمت همچنان، برنج هایشان را به بازار عرضه نکردند.

وی در عین حال به خرید و فروش نقدی برنج در شالیکوبی ها و فروشگاه ها اشاره کرد و گفت: در مجموع نرخ برنج نسبت به ماه های قبل ثابت و پایدار مانده است.

وی با اظهار اینکه هزینه تولید برنج به ازای هر کیلو بیش از ۲۰ هزار تومان است، تصریح کرد: به دلیل کرونا و تعطیلی رستوران ها، بیشتر محصول در استان خرید و فروش می شود.

مازندران بیش از ۲۱۵ هزار هکتار شالیزار دارد که تاکنون حدود ۸۰ درصد آن شخم و شیار شده است.

۱۶۱ هزار هکتار از برنجزارها شخم و شیار شدند
علی محمد رمضانی مسئول دفتر برنج جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازاربا بیان اینکه حدود ۷۵ درصد شالیزارهای استان شخم شیار اولیه و آب تخت شدند، افزود: ۱۶۱ هزار هکتار از شالیزارهای استان شخم و شیار شدند.

وی اظهار داشت: ۸۰ درصد شالیزارها خزانه گیری اولیه معادل ۱۷۲ هزار هکتار و بذر پاشی اولیه نیز به صورت سنتی و مکانیزه در ۶۰ درصد از اراضی انجام شده است.

رئیس اداره دفتر امور برنج جهاد کشاورزی مازندران خواستار توجه به مدیریت فنی مزارع شالیزاری توسط کشاورزی شد و گفت: لازم است با تعامل با کارشناسان جهاد کشاورزی نسبت به مدیریت مزارع و شخم وشیار اقدام شود.

کایری را آب برد؛ هزینه های سرسام آور شالیکاری

رمضانی تصریح کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی وضعیت برای انجام کار شالیکاری در مازندران مطلوب است و باید از ظرفیت و شرایط موجود بهره برد.

وی یادآور شد: ۹۰ تا ۹۵ درصد ذخیره آب در آب بندان ها و ذخیره آب در سدها حدود ۶۰ درصد است و از کشاورزان تقاضا داریم که در خزانه های ایستگاهی و مکانیزه از هیچ کودی استفاده نکنند.

بذرپاشی برنج در آمل انجام شد
شهرستان آمل از جمله مناطق و قطب تولید برنج در مازندران به شمار می رود که تاکنون بیش از ۵۰۰ هکتار از شالیزارهایش برای خزانه گیری آماده شد و بذرپاشی برخی از مزارع نیز صورت گرفته است. حسین اسلامی مدیر جهاد کشاورزی آمل در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه اولین بذرپاشی برنج در روستای کچپ این شهرستان انجام شده است، از کشاورزان خواست تا به توصیه های کارشناسان در این زمینه توجه داشته باشند.

وی با اظهار اینکه خزانه گیری شالیزارها از قبل از سال شروع شده است، افزود: تاکنون بیش از ۵۰۰ هکتار از شالیزارها خزانه گیری و بذرپاشی شده است.

وی با بیان اینکه کشت مکانیزه برنج در سال های اخیر رواج بیشتری یافته است، گفت: درصد قابل توجهی از شالیزارها به صورت مکانیزه و با دستگاه های نشاکار، کشت می شوند.

شالیکاران مازندران در زیرسایه کرونا به زمین های شالیزاری می روند تا قوت نیمی از جمعیت ایران را در آن تولید کنند.

کد خبر: ۸۱٬۸۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha