۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۳
یک هفته پرقدرت با یک شوک ناتمام/ تغییر مثبت در انتظار شنبه پیش رو
بورس در هفته ای که گذشت؛

یک هفته پرقدرت با یک شوک ناتمام/ تغییر مثبت در انتظار شنبه پیش رو

بورس در هفته ای که گذشت روزهای پر خبری را سپری کرد از اعلام حجم مبنا و محدودیت معامله گران تازه وارد تا اعلام نوسان ۲ درصدی برای کلیه نمادها خبرهای مهمی در هفته گذشته بودند.

بازار- وحید بلالی: بورس در هفته ای که گذشت روزهای پر خبری را سپری کرد، در جمعه قبل خبری مبنی بر اعمال حجم مبنا، برای کنترل بازار و پرهیز از هیجانی شدن در رسانه ها مخابره شد، صبح روز شنبه این خبر و تاثیر کرونا بر اقتصاد ایران، که بسیاری از مشاغل کشور را به حالت نیمه تعطیل یا کاملا تعطیل درآورد، باعث شد روز شنبه با فشار فروش جدی در بسیاری از نمادها مواجه شود، روز شنبه روز فشار بسیاری از نمادهای بورسی بود اما بازهم نمادهای پربازده همچنان در این روز نیز در موقعیت صف خرید قرار داشتند و فشار فروش به مانند هفته ترور شهید حاج قاسم سلیمانی نبود.

در شنبه بعد از ترور حاج قاسم، بازار تنها فروش بود و تمام نمادهای بورسی ارزنده و غیرارزنده در محدوده صف فروش قرار داشته و بهترین فرصت برای خرید برای نمادهای ارزنده ای بود که پیش از آن فرصت خرید نمی دادند به شرط اینکه فعال بورسی پول نقد در سبد خود داشته و در موقعیت صف فروش گیر نکرده بود، اما معاملات هفته گذشته به این شکل نبوده و نمادهای ارزنده همچنان در موقعیت صف خرید قرار داشتند.

در ابتدای معاملات شنبه هفته گذشته بازار نزدیک به ۲۰ هزار واحد ریخت که باز هم رکوردی جدید برای بورس به ارمغان آورد در ابتدای معاملات شنبه ۳۴ نماد مثبت بوده که این نمادها به ۹۹ نماد رسید.

نمادهای بزرگ بورسی بیشتر تحت تاثیر این موقعیت قرار گرفته و صنایع نفتی و فلزات اساسی بیشترین ریزش را در معاملات روز شنبه سپری کردند، عقبگرد بورس در روز شنبه به کانال ۵۰۵ هزار بسیاری از فعالان بازار را نگران کرده و برخی منتظر بودند بازار در روز یکشنبه به کانال ۴۰۰ هزار واحد عقب نشینی کند، اما نقدینگی پر قدرت و اقدام به موقع صندوق های بازارگردان باعث شد بورس در روز یکشنبه نه تنها ریزشی نشده بلکه به قدرت افزایشی شود، ممنوع المعامله شدن تازه واردان بورسی تا یک ماه اقدام درست سازمان بورس بوده که باعث می شود بازار در ابتدای سال ۹۹ نیز سیر صعودی خود را حفظ کند.

بازار در روز دوشنبه نیز پرقدرت صعودی بوده و شاخص کل توانست با رشد ۱۳۷۴۵ واحدی باز هم در آستانه فتح کانال ۵۳۰ هزار واحدی قرار بگیرد، نکته جالب روز دوشنبه خرید گروهی حقیقی ها و حقوقی های بازار آن هم در تمام نمادهای بورسی اعم از بزرگ، متوسط و کوچک بود، کانی های غیر فلزی روزی درخشان در معاملات روز دوشنبه داشته و توانستند پربازده ترین گروه بورسی لقب بگیرند، شاخص کل در پایان معاملات سه شنبه نیز به شدت افزایشی بوده و توانست ۲.۸۲ درصد نسبت به دوشنبه رشد داشته باشد، نکته قابل توجه معاملات روز سه شنبه سبقت سریع بورس از فرابورس بوده و شاخص کل بورس بیش از ۵ برابر شاخص کل فرابورس سبقت گرفت.

نکته قابل توجه دیگر معاملات روز سه شنبه رشد ۳ درصدی ۳۰ شرکت بزرگ بود که در تاریخ بورس کم سابقه بوده است.

شاخص کل در پایان معاملات سه شنبه در جایگاه حساسی قرار گرفته بود و احتمال اصلاح قیمتی نیز بالا رفته بود اما این اصلاح در روز چهارشنبه به صورت گروهی رخ داد تا تاثیر زیادی در شاخص کل نداشته باشد.

رشد ۱۰۹۲۹ واحدی شاخص کل در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس را به فتح کانال ۵۵۵ هزار واحد رساند تا شاخص کل باز هم کانال جدیدی از رشد را آغاز کند، لازم به ذکر است که کانال پیشرفت بورس تنها از اواسط دی ماه سال جاری شروع به رشد کرده بود که این میزان از رشد در عرض دو ماه حیرت انگیز است.

خبری که در چهارشنبه فعالان بازار را شوکه کرد

خبر اعلام محدودیت در تمام نمادهای بورسی و فرابورسی از ۵ به ۲ درصد اتفاق ویژه ای بود که در عصر چهارشنبه تمام فعالان بازار را نگران کرد، در فضای مجازی و کانال های تلگرامی اعتراض سرمایه گذاران به مسئولان سازمان بورس بسیار شدت گرفته و بسیاری از فعالان بازار این قانون را برای جلوگیری از رشد بورس دانسته و قانون جدید را غیر عادلانه ارزیابی کرده بودند.

اما این خبر ۲ روز بیشتر دوام نیاورد و با درایت وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی که با این تصمیم مخالفت کرده بودند ملغی شد. حال شنبه ای که همه از قبل ریزش آن را پیش بینی می کردند دیگر آن حالت منفی را نداشته و بازار به روال عادی خود بازگشته است.قانونی که شبانه و در شرایط غیر عادی اعلام شده بود دوام چندانی نداشت و به همان شیوه هم ملغی شد.

کد خبر: ۸٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha