۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱
استقبال از عرضه شمش فولادی

استقبال از عرضه شمش فولادی

نرخ ارز نیمایی از عواملی است که در تعیین بهای پایه شمش فولادی تاثیر گذار است، نرخ نیمایی در پایان سال گذشته وارد روند نزولی شد که این روند در هفته دوم امسال نیز قابل شهود بود در این صورت برآورد می شود که نرخ پایه شمش فولاد از نرخ نیمایی نیز سیگنال های کاهش دریافت کند.

به گزارش بازار به نقل از آهن پرایس، در هفته اول سال جاری انواع شمش فولادی ۱۲۸ هزار تن با قیمت ۱۰ هزار و ۶۷۰ تومان به ازای هر کیلوگرم عرضه شد که با توجه به تعطیلی هفته اول فروردین، بهای پایه شمش فولاد برای عرضه در هفته دوم این ماه برابر قیمت پایه شمش در هفته پایانی اسفند تعیین شد که با استقبال خوبی نیز از جانب خریداران رو به رو شد به طوری که مصرف کنندگان شمش فولادی، تقاضایی برابر با ۱۵۵ هزار تن را در این بازار به ثبت رساندند که در آخر ۹۳ تن شمش در روز سه شنبه دهم فروردین ماه معامله شد.

همین استقبال و رقابت برای خرید شمش فولادی سبب شد تا میانگین بهای معامله شمش به ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان برسد و با اتمام تعطیلات و همچنین با اتمام فصل سرما و بارندگی بهبود در بازار شمش و محصولات فولادی در هفته های ابتدایی سال قابل پیش بینی بود. این گونه به نظر می رسد که تولیدکنندگان مقاطع طویل فولادی در انتظار بهبود بازار در ماه های آتی است  و از این رو درصدد خرید مواد اولیه هستند.

نرخ ارز نیمایی نیز از دیگر عواملی است که در تعیین بهای پایه شمش فولادی تاثیر گذار است که نرخ نیمایی درپایان سال گذشته وارد روند نزولی شد که این روند در هفته دوم امسال نیز قابل شهود بود در این صورت برآورد می شود که نرخ پایه شمش فولاد از نرخ نیمایی نیز سیگنال های کاهش دریافت کند.

و اما بازار فیزیکی بورس کالا در هفته ابتدایی سال جاری میزبان عرضه انواع مقاطع طویل فولادی نیز بود؛ به طوری که تولیدکنندگان میلگرد بالغ بر ۷۵ هزار تن انواع میلگرد را در این بازار با نرخ پایه ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومان عرضه کردند؛ که برعکس سال گذشته، استقبال خوبی از میلگرد فولادی عرضه شده در این بازار ظرف هفته ابتدایی امسال شد. با استقبال خریداران تقاضای ۱۰۸ هزارتنی در این بازار به ثبت رسید که در نهایت ۵۵ هزار تن میلگرد فولادی در این بازار معامله شد.

همچنین به گفته فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی، این بازار نیز از روز ابتدایی بازگشایی رسمی در سال جاری یعنی شنبه، هفتم فروردین با استقبال خریداران روبه ‌رو شد. این استقبال فراتر از انتظار بود و به عقیده بسیاری روند رو به رشد نرخ ارز آزاد عامل اصلی این استقبال بود. در عین حال انتظار می‌ رود با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در سال جاری با افزایش هزینه انرژی و دستمزد، بهای مقاطع طویل فولادی در هفته‌های آینده رشد داشته باشد و همین موضوع نیز سیگنالی مثبت برای رشد تقاضا در این بازار بود.

 اما به گفته فعالان بازار آزاد مقاطع طویل فولادی با توجه به انتشار اخبار سیاسی و احتمال کاهش نرخ ارز، بازار آزاد مقاطع طویل فولادی در اولین روز بازگشایی هفته جاری، روندی متفاوت با هفته گذشته داشت و این بازار مجدد به کما رفت و با توجه به قیمت شمش فولاد فروش رفته در ماه‌های پایانی سال گذشته حتی با افت نرخ ارز نیز نمی‌ توان به افت قابل توجه قیمت محصولات در این حوزه امید داشت، چرا که تمامی کالاهای فعلی موجود در بازار براساس شمش فولادی در کانال قیمتی ۱۱ هزار تومان تولید شده و همین موضوع سدی در مقابل افت محسوس  قیمت به شمار می‌رود.

کد خبر: ۸۱٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha