۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی یک جراحی تمام عیار و ضروری بود
وزیر نیرو:

یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی یک جراحی تمام عیار و ضروری بود

اردکانیان، وزیر نیرو با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته در صنعت آب و برق گفت: خانواده بزرگ وزارت نیرو کارنامه روشن و درخشانی را از خود در سال ۹۹ باقی گذاشت.

به‌گزارش بازار به نقل از وزارت نیرو، «رضا اردکانیان» روز یکشنبه در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان صنعت آب و برق که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، با قدردانی از مجموعه تلاش‌های صورت گرفته اظهار داشت: این مجموعه در ستاد، شرکت‌های مادر تخصصی، شرکت‌های استانی، شرکت‌های بزرگ تولید کننده و سازنده تجهیزات، پیمانکاران و مشاوران همگی اعضای یک خانواده با یک ایده و عقیده دست به دست هم دادند و بر اساس یک فهم مشترک و درک بالا از شرایط زمانی و مکانی کشور و منطقه و شرایط عمومی جامعه و در عین حال فضای ناشی از کرونا و کووید ۱۹ به وظایف برنامه‌ریزی شده خود عمل کردند و کارنامه روشن و درخشانی را از خود باقی گذاشتند.

تلاش برای عبور بدون مشکل از تابستان
وی افزود: در سال جدید که طلیعه آن با اعیاد شعبانیه است و کم کم به استقبال ماه مبارک رمضان می‌رویم، با مصرف صحیح و مدیریت دقیق همکاران سعی خواهد شد که تابستان کم مشکل و ان‌شاءالله بی‌مشکلی را سپری کنیم.

اردکانیان گفت: جا دارد که از سوی دولت دوازدهم از دست‌اندرکاران صنعت آب و برق تشکر کنم که افتخار سخنگویی‌شان را در مجامع و محافل داشتم. انصافا جامعه و به‌ویژه رهبر معظم انقلاب، مدیران ارشد و افکار عمومی هم در تشویق، دلگرمی دادن، پشتیبانی و حمایت کم نگذاشتند.

آنچه در پیام رهبری ابراز شد را یک پیش‌پرداخت تلقی می‌کنیم
وی گفت: آنچه مخصوصا در پیام رهبری ابراز شد را من و همکارانم یک پیش پرداخت تلقی می‌کنیم. گفته و نوشته شده برای این که ما بر تعهد خود پایدارتر بمانیم و در مسیری که انتخاب کرده‌ایم استوار باشیم و تلاشمان را در همه زمینه‌ها بکار گیریم تا در حد و اندازه‌ای که از ما ذکر و بیان شده ظاهر شویم. رضایت نسبی مردم و مسئولان موجب رضای خداوند و ذخیره دنیا و آخرت همگی است.

اردکانیان افزود:‌ همچنین جا دارد که از اعضای خانواده‌های همکاران تشکر کنم که صبوری و بردباری و حمایت آنها در سال گذشته موجب شد که همکاران خود را با انگیزه در مسند امور داشته باشیم.

وی ادامه داد:‌ این روزها وزارت نیرو در عین گستردگی عرصه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که دارد و وظایفی که بر عهده‌اش است بیشتر با این برچسب و تابلوی پویش #هرهفته_الف_ب_ایران شناخته و از آن یاد می‌شود و در عین حالی که در همه ادوار و سال‌ها این فعالیت‌ها جریان داشته ولی با قصد خاص آن را زیر این خیمه و پرچم طراحی کردیم و ارائه دادیم؛ بویژه در سال‌های اخیر و جنگ اقتصادی و روانی که روح و روان مردم، تاب آوری جامعه، کاهش امید و تزریق نوعی روزمرگی را هدف گرفته بود سعی کردیم با کمک همکاران رسانه‌ای در بخش‌های مختلف و در جای جای کشور فعالیت‌ها را تحت این پویش عرضه کنیم.

اردکانیان افزود: متعهد شدن به یک برنامه زمان‌بندی شده با در نظر گرفتن آیتم‌هایی که به ثمر رساندن یک کار دارد، کار ساده‌ای نیست اما تمرینی بود که نتیجه آن علاوه بر اهداف روانی که داشت و تا حدود زیادی هم به ثمر رسید شکلی از برنامه‌ریزی و کار، تجهیز و پیوستگی بود.

پویش هرهفته الف ب ایران در سال ۹۹ نقطه عطفی در عرصه فعالیت‌های وزارت نیرو بود
وزیر نیرو همچنین با یادآوری تداوم پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در نیمه دوم فروردین سال ۹۹ و تشکیل نخستین نشست آن با حضور رئیس جمهوری در خصوص طرح‌های آب و برق استان تهران گفت: اعلام شد که ۲۵۰ طرح بزرگ و مهم را می‌خواهیم در طول سال با سرمایه‌گذاری حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری برسانیم و بخشی از این طرح‌ها به طرح‌های ساز و کاری اختصاص یافت. شاید از این حیث بشود گفت که پویش سال گذشته با کمی اغماض نقطه عطفی در عرصه فعالیت‌های وزارت نیرو در دولت دوازدهم بود.

یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی یک جراحی تمام عیار و ضروری بود
وی در عین حال با اشاره به ساز و کار یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی گفت: نمی‌شد این کار را حتی به یک مهندس مشاور و یک شرکت خدمات مشاوره واگذار کرد؛ این یک جراحی تمام عیار و ضروری بود که باید در حین تامین و عرضه و توزیع آب و جمع‌آوری فاضلاب و خدمات مربوط به آن در داخل سیستم توسط ستادها، شرکت مهندسی آب و فاضلاب، ستاد وزارت نیرو، دستگاه‌های همکار در دولت، هیئت وزیران، شورای عالی اداری و بقیه اجزا و ارکان طراحی و اجرا می‌شد.

اردکانیان ادامه داد: در سال ۹۹، حدود ۵۰ سرفصل را به عنوان طرح‌های ساز و کاری تعریف کردیم با این هدف که کم‌کم به عنوان وزارت نیرو و بخش مرتبط با صنعت آب و برق در دولت باید بیشتر به سمت این کارها کشیده شویم و بقیه کارها در وضعیت مطلوب لازم است توسط بخش خصوصی و مجموعه فعال اجرایی بیرون از ستادها شکل بگیرد و عرضه شود.

وزیر نیرو گفت: ۲۶ اسفند آخرین جلسه پویش بود که با حضور رئیس جمهوری طرح‌ها یکی پس از دیگری افتتاح شد و ۲۵۰ طرح به ۳۰۷ طرح و ۵۰ هزار میلیارد تومان به بیش از ۸۱ هزار میلیارد تومان بالغ شد؛ این طرح‌ها شامل ۲۵۴ طرح ساخت و سازی و ۵۳ طرح ساز و کاری بود.

وی افزود:‌ این طرح‌های عمده در ایفای نقشی که بر عهده ما در سال جهش تولید به عنوان زیرساخت و زیربنای توسعه قرار داشت، ایفای نقش کردند. ساز و کارها هم نقش خود را ایفا کردند و گزارش‌های مدون این طرح‌ها هم به زودی ارائه خواهد شد.

اردکانیان با بیان اینکه در خلال سال گذشته تحولات بزرگ دیگری را هم سامان دادیم، ادامه داد:‌ خوشبختانه در طول سال هم از حمایت همه دستگاه‌ها و ارکان نظام برخوردار بودیم. سعی شد همه همکاران و مدیران در داخل وزارت نیرو، ستاد و شرکت‌ها و در خانواده بزرگ مرتبط با این مسئولیت در خارج از دولت، اطلاع‌رسانی‌ها به شکل منظم انجام شود.

روابط عمومی یکی از پیش‌شرط‌ها و پیش‌نیازهای سازمان پاسخگو
وی اظهار داشت:‌ این نظم در اطلاع‌رسانی و علم و هنر تلقی کردن اطلاع‌رسانی و توجه جدی به مسئله روابط عمومی، یکی از پیش‌شرط‌ها و پیش‌نیازهای سازمان‌های پاسخگوست.

اردکانیان افزود: ‌تک تک گزارش‌های فعالیت‌ها در ستاد و استان‌ها به شکل خیلی فشرده و مختصر و قابل استفاده تقریبا برای استفاده تمامی مسئولان کشور در تمامی قوا انعکاس پیدا کرده است بدون این که انتظاری داشته باشند و یا روال و رویه‌ از قبل باشد؛ با این برداشت که آب و برق دو عرصه کاملا فراگیر در کشور هستند. جامعه باید احساس کند این چرخ در حال گردش منظم است و خود را موظف به پاسخگویی و گزارش‌دهی می‌داند. این خط و سیم ارتباط همواره باید وصل باشد که در بزنگاه‌هایی که پاسخی شنیده شود این ارتباط محفوظ باشد و از این بزنگاه‌ها در تمامی ادوار داشته‌ایم.

اردکانیان یکی از ستون‌های اصلی خیمه بزرگ ارائه خدمت مطمئن و پایدار منجر به توسعه پایدار و انجام وظیفه را پایبندی به اخلاق حرفه‌ای عنوان کرد و گفت: اول باید این اخلاقیات را شناخت و دسته‌بندی کرد. فارغ از تمام فاکتورها در جایگاه سازمانی، ‌سواد، تجربه، شغل و کاری که انجام می‌دهیم، پایبندی به اصول و چارچوب‌های اخلاق حرفه‌ای یک ضرورت تمام و کمال است. مسئله اخلاق حرفه‌ای موضوعی فوق العاده مهم است.

وزیر نیرو ادامه داد: در این یک سال توانستیم با مجموعه تلاش‌هایی که شکل گرفت کارنامه نسبتا روشن و موفقی را در پایان سال داشته باشیم. در طول این ۴۱ ماه، مقام معظم رهبری ۱۸ بار به طور مستقیم و با واسطه‌های مطمئن در ارتباط با مجموعه وزارت نیرو اظهار لطف، تفقد و تشویق و تشکر داشتند که از این موارد، ۶ مورد مکتوب بود که آنها را به حکم وظیفه انعکاس داده‌ایم.

وی گفت: در این مدت به صورت کتبی به‌مناسبت‌های مختلف در ۳۵ مورد تقدیرنامه‌های رئیس جمهوری را دریافت کردیم و در مراسمی که برگزار شد بیش از ۷۰ تن از مسئولان مختلف کشور نظرهای مثبت خود را به همراه راهنمایی‌هایشان در ارتباط با عملکرد همکاران ابراز کردند.

اردکانیان افزود:‌ همه این‌ها نشانه آن است که باید تلاش و برنامه‌ریزی جدی‌تری برای حفظ این جایگاه و ارتقای آن داشته باشیم. حفظ این نگاه و نظر نسبت به خانواده بزرگ وزارت نیرو کار ساده و راحتی نخواهد بود.

وی افزود:‌ ارزیابی اصلی به واسطه کارهایی صورت خواهد گرفت که هر چند اصولی و صحیح است اما باید پایدار هم باشد. باید به مسائل به گونه‌ای بپردازیم که پایداری آنها هم به نوعی فراهم باشد و هم تضمین شود.

اردکانیان همچنین با اشاره به منابع انسانی به عنوان اصلی‌ترین ثروت کشور گفت: از این منابع باید به درستی استفاده کنیم. یکی از آسیب‌های بزرگی که دیدیم از کم توجهی نسبت به مسئله ورود نیروی انسانی به این خانواده بسیار بزرگ است.

اردکانیان بر اجرای دقیق و بدون حاشیه امور و دستورالعمل‌ها تا آخرین روز کاری دولت تاکید کرد: باید به نقطه‌ای برسیم که افتخار کنیم جز در لوای ضوابط و مقررات عمل نکرده‌ایم.

وزیر نیرو با اشاره به تدوین سند سازگاری با کم آبی در همه استان‌ها خاطرنشان کرد: در سال گذشته یکی از دستاوردهای ساز و کاری، نهایی شدن و تصویب طرح‌های سازگاری با کم آبی در همه استان‌ها بود. اکنون سندی تحت عنوان اسناد مصوب سازگاری با کم‌آبی برای همه استان‌ها در اختیار آینده کشور است.

وی اضافه کرد: این سند در نبود طرح مصوب آمایش سرزمین، کمک کار و نقشه راهی است که انحراف‌ها را از مسیر توسعه کم می‌کند. امیدواریم در استان‌ها به‌ویژه در مقطع تغییر دولت، همکاران نسبت به تبیین این سند و کارهای انجام شده حداکثر تلاش را داشته باشند.

اردکانیان تصریح کرد: ادغام معاونت امور آب و آبفا و شرکت مدیریت منابع آب، استقرار ساختار بر مبنای مدیریت حوضه آبریز در این شرکت، تدوین لایحه قانون جامع آب با مشارکت همه دستگاه‌ها، تدوین سند عملیاتی مدیریت سیلاب، تفویض اختیار و تحولاتی از این دست، کارهایی بود که به‌ویژه در سال ۹۹ توانستیم بر مبنای تفکر ضرورت کار بین‌بخشی انجام دهیم و این دستاوردی برای دولت دوازدهم است.

وی افزود: وقتی پایبندی به اخلاق حرفه‌ای، قانون‌مداری، شایسته‌گزینی توام با تمرکززدایی و کار بین بخشی باشد، مثل این است که یک واگن قطار به آرامی روی ریل در حرکت است؛ ما اکنون در چنین وضعیتی قرار داریم.

پنج ستون توسعه پایدار در صنعت آب و برق
وزیر نیرو با اشاره به پنج ستون توسعه پایدار در صنعت آب و برق یادآور شد: پنج ستون اخلاق حرفه‌ای، قانون‌مداری، شایسته‌گزینی، تمرکززدایی و کار بین‌بخشی در صنعت آب و برق از ضروریاتی است که به عنوان ستون‌های خیمه توسعه پایدار و یک سیستم کارا و چابک روز به روز تقویت خواهد شد.

وزارت نیرو یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌های مخاطب نامگذاری شعار سال 
وی با اشاره به شعار سال و لزوم پیاده‌سازی آن خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که وزارت نیرو مثل پارسال یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌های مخاطب برای نامگذاری شعار سال رهبر معظم انقلاب است. در عرصه تولید به عنوان دو زیرساخت، برنامه و فعالیت‌های خود را ادامه خواهیم داد و پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها هم باید در وهله اول معطوف به مجموعه‌های تولیدکننده در داخل این صنعت باشد.

اردکانیان با اشاره به ادامه پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در سال ۱۴۰۰ یادآور شد: این پویش، سه‌شنبه همین هفته ۱۷ فروردین‌ماه با تمرکز بر طرح‌های صنعت برق، کار خود را در سال جدید آغاز خواهد کرد.

وی ادامه داد: جلساتی را نیز طی همین هفته با شرکت‌های مادر تخصصی برای قطعی کردن برنامه پویش تا پایان سال ۱۴۰۰ و البته برای به اتمام رساندن طرح‌هایی که تا پایان دولت دوازدهم وعده داده شده خواهیم داشت.

وزیر نیرو اضافه کرد: تا پایان این دولت در بخش سدهای مخزنی، شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی، ظرفیت جدیدی که باید در نیروگاه حرارتی و تجدیدپذیر وارد مدار بهره‌برداری شوند، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، آبرسانی و برق‌رسانی روستایی و طرح‌های سازوکاری، سعی خواهیم کرد با تجربه دو سال قبل برنامه پویش ۱۴۰۰ را دقیق‌تر و منظم‌تر جلو ببریم.

بودجه ۱۴۰۰، بهترین بودجه صنعت آب و برق تاکنون
وزیر نیرو با اشاره به بودجه ۱۴۰۰ برای صنعت آب و برق خاطرنشان کرد: به زعم بنده اگر با دقت بیشتری به تبصره‌ها بنگریم و با سال‌های قبل مقایسه کنیم، بودجه ۱۴۰۰، بهترین بودجه صنعت آب و برق است که تاکنون در این صنعت داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم از این بودجه بهره‌برداری حداکثری را داشته باشیم و عملکرد اینگونه باشد که این بودجه از حالت یک ساله خارج و عملکرد مثبت وزارت نیرویی‌ها باعث تصویب و تکرار احکام این بودجه شود.

به گفته اردکانیان، بودجه مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به سال ۹۹ بیش از ۵۰ درصد افزایش دارد.

وزیر نیرو افزود: اصلاح قیمت فروش انرژی به صنایع بزرگ انرژی‌بر به حکم قانون صورت گرفت و موجب منابع درآمدی قابل‌ملاحظه‌ای بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان شد که البته مصارف هم به درستی در خود قانون بودجه تعریف شده است.

وی ادامه داد: این موارد به‌ویژه در سرفصل مورد تاکید رهبری در خصوص بازسازی و رفع فرسودگی شبکه‌های برق، آبرسانی به روستاها، بحث استفاده تجدیدپذیرها از منابع سوخت صرفه‌جویی شده برای توسعه تجدیدپذیرها (برای اولین بار)، تهاترهایی که امسال می‌توانیم انجام دهیم و غیره موجب گشایش قابل ملاحظه‌ای خواهد شد.

کد خبر: ۸۱٬۶۸۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha