۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵
درآمد ۵ برابری فولاد خوزستان نسبت به غول جهانی فولاد؛ گرانفروشی در قالب عرضه کم
بازار بررسی می‌کند؛

درآمد ۵ برابری فولاد خوزستان نسبت به غول جهانی فولاد؛ گرانفروشی در قالب عرضه کم

بزرگترین فولاد ساز دنیا با ۱۱۵ میلیون تن، درآمدی معادل ۶.۹ میلیارد دلار دارد در حالیکه یکی از فولاد سازان داخلی با تولید کمتر از ۴ میلیون تن درآمدی معادل ۵.۵ برابری بزرگترین فولاد ساز دنیا دارد.

بازار؛ گروه بورس: شرکت بائو (Baowu) فولاد ساز دولتی چین، در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۱۵ میلیون تن فولاد خام تولید کرد که نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد بیشتر است.

مرکز پژوهشی آرگوس که در زمینه تجزیه و تحلیل نفت و بازارهای کالا فعالیت می‌کند در مورد میزان تولید فولاد در شرکت فولادی ساز بائو در سال ۲۰۲۰ نوشته که شرکت Baowu با تولید ۹۶ میلیون تن فولاد بزرگترین فولادساز جهان در سال ۲۰۱۹ شد و در آن سال آرسلورمیتال ArcelorMittal مستقر در لوکزامبورگ را با ۹۲.۵ میلیون تن تولید فولاد پشت سر گذاشت.

بزرگترین فولاد ساز دنیا با ۱۱۵ میلیون تن درامدی معادل ۶.۹ میلیارد دلار دارد در حالی که تنها یکی از فولاد سازان ما با تولید کمتر از ۴ میلیون تن درامدی معادل ۱.۳۳ میلیارد دلار در سال گذشته درامد داشته است.  به عبارتی فولاد خوزستان در حالت مشابه درامدی معادل ۵.۵ برابر بزرگترین فولاد ساز دنیا دارد

در گزارش این مرکز پژوهشی آمده که شرکت ارسلور میتال به خاطر شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ حمل و نقل دریایی فولاد را ۱۸.۲ کاهش داده که سبب افت ۶۹.۱ میلیون تن در تولید فولاد این شرکت شده است.شرکت Baowu با ادغام Baosteel و Wisco در سال ۲۰۱۶ شکل گرفت و ظرفیت تولید خود را به ۵۸.۵ میلیون تن در سال رساند. با کسب مالکیت Magang در استان (انهویی) Anhui   در شرق چین ظرفیت آن به ۹۰ میلیون تن در سال افزایش یافت.

 شرکت Magang در گزارش سالانه خود رکورد تولید ۲۰.۹۷ میلیون تن فولاد خام را گزارش کرده که نسبت به سال گذشته ۵.۷ درصد افزایش داشته است. هدف این کارخانه تولید ۲۱ میلیون تن فولاد خام و تکمیل تغییر رویکرد آن در انتشار کربن بسیار کم در سال ۲۰۲۱ است.
 

شرکت Baowu سال گذشته با خرید شرکت آهن و فولاد  Kunming موافقت کرد و در حال مذاکره برای تصاحب شرکت مشابه یعنی شرکت آهن و فولاد Shangang تا ظرفیت خود را به ۱۵۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ برساند. گزارش سالانه این شرکت نشان داد که آهن و فولاد شانگانگ در سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۱۶.۲۷ میلیون تن فولاد خام تولید کرده است. هدف این شرکت تولید ۱۶.۵۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ است.

طبق اعلام این فولادساز، سود خالص Baowu در سال ۲۰۲۰ با ۳۲ درصد افزایش به ۴۵.۶ میلیارد یوان معادل ۶.۹ میلیارد دلار رسید. Magang سود خالص خود را در این سال با ۷۵.۷ درصد رشد ۱.۹۸ میلیارد یوان گزارش کرده و Shangang سود خالص خود را با ۲۴.۸ درصد رشد ۷۰۰ میلیون یوان اعلام کرده است.

آنچه در بالا آمد گزارش کوتاه از وضعیت تولید فولاد در بزرگترین شرکت فولاد ساز جهان است. در حالت قیاس بین میزان درآمدزایی بزرگترین شرکت تولید کننده فولاد دنیا با یکی از فولاد سازان داخلی، نشان می‌دهد که فولاد ساز داخلی با تولید ۴ میلیون تن تولید درآمدی معادل ۱.۳۳ میلیارد دلار در سال گذشته درآمد کسب کرده است، یعنی درآمدی ۵.۵ برابر بزرگترین شرکت تولید کننده فولاد در دنیا.

مقایسه درآمدزایی بزرگترین تولید کننده فولاد جهان با تولید کنندگان داخلی نشان از گرانفروشی این محصولات توسط تولیدکنندگان داخلی شده است.

گرانفروشی در صنعت فولاد سازان داخلی
شرکت فولاد خوزستان طی سال گذشته، موفق به کسب ۳۰۶ هزار و ۴۶۷ میلیارد ریال درآمد با فروش سه میلیون و ۹۳۷ هزار تن محصول شده است که این میزان درآمد نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۹۳ درصد رشد را نشان می‌دهد.

بزرگترین فولاد ساز دنیا با ۱۱۵ میلیون تن درآمدی معادل ۶.۹ میلیارد دلار دارد در حالی که تنها یکی از فولاد سازان ما با تولید کمتر از ۴ میلیون تن درامدی معادل ۱.۳۳ میلیارد دلار در سال گذشته درامد داشته است.  به عبارتی فولاد خوزستان در حالت مشابه درامدی معادل ۵.۵ برابر بزرگترین فولاد ساز دنیا دارد.

یا اینکه فولاد مبارکه در ۱۱ ماهه سال ۹۹ موفق شد با تولید ۶ میلیون و ۳۴۱ هزار تن فولاد خام به رشد ۹.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ گذشته دست یافته است 

 بخشی از عرضه‌های شمش و اسلب فولاد سازان با قیمت‌های ارزان، به‌جای حرکت به سمت تولید از سوی برخی نوردکاران روانه بازار سیاه شده است. بحث گرانفروشی در بازار فولاد در سال‌های اخیر به عنوان یکی از موارد مورد انتقاد به این صنعت است. گفته شده که کاهش عرضه محصولات فولادی در بورس کالا سبب ایجاد اختلال در کشف قیمت در بازار سرمایه شده است و با قیمت آزاد در بازار روانه می‌شود.

شرکت فولاد خوزستان طی سال گذشته، موفق به کسب ۳۰۶ هزار و ۴۶۷ میلیارد ریال درآمد با فروش سه میلیون و ۹۳۷ هزار تن محصول شده است که این میزان درآمد نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۹۳ درصد رشد را نشان می‌دهد

روح اله عباس پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس وجود رانت و بازار سیاه این محصول را دلیل نابسامانی در گرانی فولاد می‌داند و می‌گوید: مادامی‌که سود در طول زنجیره توزیع نشود مشکلات این حوزه ماندگار بوده و خام‌فروشی تداوم خواهد داشت.

رضا تقی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس وجود رانت در بازار فولاد را تاکید کرد و گفته که میزان رانت دلالان و واسطه‌گران در بازار فولاد بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان است که این رانت ظرف ۷ ماهه اول سال گذشته یک فاجعه اقتصادی است.

میزان تولید محصولات فولادی در ایران نزدیک به ۳۰ میلیون تن است و میزان مصرف یا همان تقاضا در بازار داخل در دوران رونق به ۱۵ میلیون تن می‌رسد و مابقی آن صادر می‌شود. با توجه به اینکه بیشتر کارخانجات تولیدی در داخل و جهان که مصرف کننده محصولات فولادی هستند به دلیل کرونا با کاهش تولید مواجه شدند، می‌بایست قیمت این محصول هم روند کاهش پیدا کند در حالی که رشد غیر منطقی در این محصولات این بازار دیده شد.

کد خبر: ۸۱٬۶۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha