۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
جبران ضرر اقتصادی کرونا بر واحدهای تولیدی و خدماتی استان سمنان
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

جبران ضرر اقتصادی کرونا بر واحدهای تولیدی و خدماتی استان سمنان

سمنان- یک کارشناس اقتصادی معتقد است راه‌های متعددی برای جبران خسارات اقتصادی کرونا و کاهش مشتریان به واحدهای تولیدی، خدماتی، کسبه و بازاریان وجود دارد که دولت باید به آن اهتمام داشته باشد.

محمد عمودی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه جبران ضرر اقتصادی کرونا بر واحدهای تولیدی و خدماتی استان سمنان می‌تواند صورت گیرد، بیان داشت: همه می‌دانیم که دولت با مشکلات مالی روبرو است و تا سال ۱۴۰۰ شاید پولی وجود نداشته باشد که بتوان صرف مسائل مرتبط با جبران خسارات کرونا کرد اما بازهم معتقد هستیم که راه‌هایی برای کاهش خسارات و یا جبران آن‌ها وجود دارد.

وی افزود: واحدهای تولیدی و خدماتی و کسبه زیادی از کرونا متضرر شدند، هتل‌داران، رستوران‌داران و ده‌ها و ده‌ها شغل دیگر که به‌خصوص در نوروز پیک کاسبی و پول درآوردنشان بود این روزها با انبوه ضرر و حتی بدهکاری و اجاره مکان و پول کارگر و ... روبرو هستند.

شناسایی واحدهای متضرر شده

این کارشناس اقتصادی گفت: یکی از کارهایی که دولت می‌تواند کند شناسایی تمام این واحدها برحسب گردش‌های مالی‌شان که از بانک‌ها می‌توان آن را استعلام گرفت و حذف مالیات و عوارض یک الی سه سال آن‌ها است.

عمودی می‌گوید: دیگر اقدام این است که دولت به واحدهای تولیدی یارانه کرونا بدهد یعنی همان یارانه‌ای که دریافت می‌کنند همراه با کد اقتصادی‌شان شود و یک‌باره دولت برایشان مبلغی را ویژه ضرر اسفندماه کرونا واریز کند این مبلغ را می‌توان از محل‌هایی مانند مدیریت بحران و خسارات، مابه‌التفاوت ارزهای نیمایی و دولتی، عوارض واردات فقط همین اسفندماه جاری و ... تأمین کرد.

وی گفت: دیگر راه این است که بگوییم تمام بدهی‌های این واحدها تا سه ماه استمهال شود لذا اگر این افراد بدهی بانکی، وام، قبوض گاز و آب و ... یا حتی بدهی بیمه کارگری و ... دارند آن‌ها را تا سه ماه عقب انداخته و یا آن‌ها را استمهال کنند.

تقویت تولید به خوبی صورت نگرفته است

این کارشناس گفت: چندی روز پیش مشاهده کردیم که یکی از نمایندگان مجلس گفته بود بهترین راه‌کار برای حمایت از فعالان اقتصادی و مشاغل خرد ارائه تخفیف‌های مالیاتی است تا بازارهای تجاری بتوانند با مدیریت درآمد و هزینه، ماه‌های پیش روی را بگذرانند لذا این نیز می‌تواند راه خوبی برای جبران خسارات باشد.

عمودی بیان کرد: مهم‌تر از آن اما باید دانست که دولت در تقویت کسب‌وکارها، واحدهای تولیدی و اصلاً مفهوم تولید متأسفانه خوب عمل‌نکرده که به‌محض بروز یک پدیده این‌چنینی مانند کرونا که تقاضا کاهش می‌یابد بسیاری از واحدهای تولیدی و خدماتی از هم می‌پاشند و یا تا ورطه نابودی پیش می‌روند.

وی افزود: این نشان می‌دهد که ما توانمندسازی تولید را نداریم و یک نسیم برای اقتصاد ما حکم طوفان را دارد لذا اگر مقداری هزینه برای تقویت تولیدمان می‌کردیم امروز نمی‌خواستیم هزاران میلیارد تومان صرف خسارات کسبه و فعالان اقتصادی کنیم.

این کارشناس می‌گوید: موضوع دقیقاً همان پلاسکو است اما این بار در اشل بزرگتر و لذا باید دید دولتمردان در این زمینه چه می‌کنند آیا مانند دیگر آزمون‌ها مثل سیل و زلزله و همین رانش زمین در کالپوش شهرستان میامی در استان سمنان مردود بیرون می‌آید یا این بار موفق می‌شود.

کد خبر: ۸٬۱۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha