۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
بیکاری ۳ میلیون شاغل در صورت رعایت نشدن شیوه نامه‌های بهداشتی
اطلاعیه اتاق اصناف ایران پیرو افزایش آمار ابتلای هموطنان به بیماری کرونا؛

بیکاری ۳ میلیون شاغل در صورت رعایت نشدن شیوه نامه‌های بهداشتی

در پی ادامه افزایش شمار شهرهای قرمز و نارنجی کرونا در ایران، اتاق اصناف هشدار داد با اعمال تعطیلی و محدودیت‌ها بیش از یک میلیون واحد صنفی تعطیل و حدود سه میلیون نفر شاغل در آن‌ها بیکار خواهند شد.

به گزارش بازار، اتاق اصناف ایران به اطلاع جمیع واحدها و تشکل‌های صنفی سراسر کشور می‌رساند:

بنابر اعلام وزارت بهداشت و به دنبال سفرها و دورهمی‌های نوروزی، همچنین عادی‌انگاری شرایط و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آمارهای رسمی افزایش مبتلایان به بیماری کرونا و پیشروی وضعیت شهرستان‌های کشور به سمت رنگ‌های نارنجی و قرمز را نشان می‌دهد.

به طوری که در تاریخ ۱۴ فروردین ۱۴۰۰، تنها ۲۸ شهرستان آبی بوده و ۲۴۷ شهرستان در وضعیت زرد، ۱۲۶ شهرستان نارنجی و ۴۷ شهرستان در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

به علاوه، پیش‌بینی وزارت بهداشت حاکی از آن است که به زودی شهرهای بیشتری از جمله تهران، کرج و اصفهان به وضعیت قرمز خواهند رسید و این در حالی است که در وضعیت قرمز علاوه بر افزایش احتمالی آمار قربانیان کرونا، با تعطیلی گسترده کسب و کارها مواجه شده و تنها گروه شغلی ۱ که مشاغل ضروری خوانده می‌شوند مجاز به فعالیتند.

به این ترتیب چنانچه بیشتر شهرهای کشور، باری دیگر به وضعیت قرمز بازگردند، بیش از یک میلیون واحد صنفی تعطیل و حدود ۳میلیون نفر شاغل در آن، به تعداد روزهایی که در شرایط قرمز قرار می‌گیریم، بیکار خواهند شد که این امر به معنای خساراتی سنگین بر اقتصاد و معیشت خانوارهایی که از مشاغل صنفی ارتزاق می‌کنند خواهد بود.

همچنین یادآور می‌شود: در شرایط نارنجی گروه‌های شغلی ۱ و ۲ و در شرایط زرد گروه‌های شغلی ۳و۱، ۲ مجاز به فعالیتند و تنها در شرایط آبی است که همه گروه‌های شغلی من‌جمله گروه شغلی ۴ با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اجازه فعالیت می‌یابند.

از این رو از تمامی واحدها و تشکل‌های صنفی و دیگر گروه‌های اجتماعی و دستگاه‌های مرتبط انتظار می‌رود در جهت جلوگیری از پیشروی بیش از پیش و انتشار ویروس کرونا در سطح جامعه هرآنچه در توان دارند به کار بسته و با جدیت و توجه خاص نسبت به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اهتمام ورزند.

کد خبر: ۸۱٬۶۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha