۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
رفع بخش عمده مشکلات صادرکنندگان اقلام سلامت محور
دبیر شورای سیاست گذاری صادرات سازمان غذا و دارو مطرح کرد

رفع بخش عمده مشکلات صادرکنندگان اقلام سلامت محور

مهدوی، دبیر شورای سیاست گذاری صادرات سازمان غذا و دارو گفت: پیگیری رفع مشکلات ارزی صادرکنندگان به همت و با دستور رییس سازمان انجام و با همکاری وزارت صمت و بانک مرکزی بخش عمده این مشکلات به مرور رفع شده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، سید آصف مهدوی اردکانی دبیرشورای سیاست گذاری صادرات سازمان غذا و دارو در جلسه صادرات سازمان غذا و دارو با اشاره به موانع و فرصت‌های صادرات در حوزه تجهیزات پزشکی وindex_۲۲ دارو عنوان کرد: مشکلاتی از قبیل برخی قوانین و مقررات، فرآیندها، سامانه‌ها و مسائلی که در سامانه‌های تجارت خارجی ممکن است وجود داشته باشد، همچنین نوسانات نرخ ارز، تعلق ارز ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) به دارو و تجهیزات پزشکی، نبود نظام ارزی مشخص در حوزه صادرات، افزایش هزینه‌های تولید و عدم بازاریابی مناسب و مستمر از جمله مسائل پیش روی صادرات است، البته در این میان خلا ریسک پذیری بیشتر بخش خصوصی، عمومی و دولتی، مشابه کشورهای موفق دارای صادرات و ایجاد ساز و کارهای بیمه‌ای و حمایتی توسط حاکمیت در این خصوص همچنان وجود دارد.

وی با تأکید بر لزوم اتخاذ راهبرد تجارت خارجی مناسب در شرایط اقتصادی فعلی ناشی از تحریم ها، عنوان کرد: باید تمام امکانات لازم را به کار بگیریم تا تعامل بهتری با اقتصاد جهانی داشته باشیم، برخی موارد و مشکلات زیر ساختی همچون قوانین دست و پاگیر، فرآیندها و سامانه‌ها نیز باید اصلاح شود.

دبیر شورای سیاست گذاری صادرات سازمان غذا و دارو با تأکید بر اهمیت صادرات، به ویژه صادرات غیر نفتی و عواملی که می‌تواند بر شتاب بخشیدن به این روند کمک کند، گفت: تعیین اولویت تولید می‌تواند از طریق شناسایی کالاهایی که بیشترین ارزبری را دارد اتفاق بیافتد، ارزیابی امکان تولید و توسعه تولید محصولات ارزبر و صادرات این اقلام از طریق تقویت بازاریابی بین المللی و فعال‌تر شدن دیپلماسی اقتصادی کشور با محوریت توسعه صادرات می‌تواند به موفقیت در این عرصه کمک کند.

وی با اشاره به لزوم شناسایی و ایجاد بازارهای جایگزین برای برخی از بازارهایی که به دلیل تحریم‌ها امکان واردات آن‌ها وجود ندارد، عنوان کرد: همکاری و عضویت در اتحادیه منطقه اوراسیا و ایجاد امنیت و تشویق به سرمایه گذاری در حوزه صادرات و تشویق صادرکنندگان از مواردی است که می‌تواند کمک کننده باشد و موجبات توسعه صادرات غیر نفتی و ارزآوری به کشور را فراهم کند؛ این بزرگترین پیروزی برای کشورمان در شرایط تحریم‌های ظالمانه است.

مهدوی اردکانی با بیان اینکه ممنوعیت صادرات برخی اقلام و محدودیت صادرات به دلیل نیاز داخل در شرایط اضطراری مقابله با کرونا از مشکلات پیش روی صادرات در سال ۹۹ بوده است، گفت: به لطف خدا و تلاش قابل تقدیر فناوران وشرکت‌های دانش بنیان کشورمان علاوه بر موفقیت در تامین نیاز داخلی در اقلام پزشکی و دارویی مبارزه با کرونا موفق به رفع محدودیت‌ها وصادرات هم شدیم.

دبیر شورای سیاست گذاری صادرات سازمان غذا و دارو ادامه داد: در جلسات امسال شورای سیاست گذاری صادرات سازمان مشکلات ارزی صادرکنندگان، مشکلات و محدودیت‌های آن‌ها در ارتباط با سایر دستگاه‌ها و موانع حرکت آن‌ها در مسیر صادرات، محدودیت‌های قانونی در حوزه‌های تخصصی مانند عدم امکان صادرات داروهای خارج از فهرست و ... بررسی و راهکارهای مناسبی برای آن‌ها اتخاذ شد.

وی بیان کرد: یکی از اقدامات مهم در سال ۹۹ رفع ممنوعیت صادراتی و محدودیت‌های صادراتی بسیاری از اقلام کرونا بود که خوشبختانه شعار امسال در بخش تامین اقلام مبارزه با کرونا به فعلیت رسید.

دبیرشورای صادرات سازمان غذا و دارو با تاکید بر موفقیت در تامین نیاز داخلی ملزومات مبارزه با کرونا از قبیل ماسک، البسه محافظتی و مواد ضدعفونی کننده و نیز برخی تجهیزات پزشکی با فناوری بالا نظیر ونتیلاتور، عنوان کرد: تقویت تولید در مدت زمان کوتاهی در این حوزه عملیاتی شد که عرصه هنرنمایی صنعتگران و فناوران کشورمان بود و ما می‌توانیم امروز به تحقق این مهم افتخار کنیم و به آینده امیدوار باشیم.

کد خبر: ۸۱٬۶۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha