۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
بورس چشم انداز مثبتی در دولت روحانی ندارد| امید برای بعد از انتخابات و مشخص شدن تکلیف سیاسی کشور
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

بورس چشم انداز مثبتی در دولت روحانی ندارد| امید برای بعد از انتخابات و مشخص شدن تکلیف سیاسی کشور

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه علت عمده افت بازار در اثر کاهش نرخ ارز در دو روز گذشته است، مطرح کرد: اگر اتفاق خاصی نیفتد، بازار با روند منفی به کار خود ادامه خواهد داد.

بازار؛ گروه بورس: معاملات روز جاری بازار سرمایه به گونه‌ای رقم خورد که شاخص کل این بازار مانند روز گذشته باز هم افت شدیدی را تجربه کرد و بیش از ۱۳ هزار واحد افت کرد. امروز، در تداوم کاهش نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین صرافی ملی، بازار سرمایه هم تحت تأثیر قرار گرفت؛ به طوری که سرمایه‌گذاران این بازار در صدد فروش سهام خریداری شده خود برآمدند و در این میان، افزایش قیمت کامودیتی‌ها هم تأثیر خاصی روی بازار نداشت.

طی معاملات امروز، شاخص کل بازار سرمایه که نشانگر وضعیت کلی بورس اوراق بهادار است، با افزایش فشار عرضه‌ها روبه‌رو شد و امروز را به طور کامل روی شیب ملایم نزولی گذراند و تا انتهای معاملات، ۱۳ هزار و ۴۱۴ واحد افت کرد و در انتهای روی رقم یک میلیون و ۲۶۹ هزار و ۵۳۴ واحد ایستاد. معاملات امروز نشان داد که سهامداران حقیقی هنوز در پی خروج نقدینگی از بازار هستند تا بتوانند جلوی ضررهای بعدی خود در بازار را بگیرند.

به هر ترتیب، شاخص کل هم‌وزن نیز از همان ابتدای معاملات با نماگر اصلی بازار هم‌مسیر بود و تا دقایق انتهایی بازار با شیبی ملایم سقوط کرد تا جایی که در انتهای معاملات افت هزار و ۲۰۳ واحدی را تجربه کرد و در ارتفاع ۴۳۹ هزار و ۹۱۶ واحدی قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی هم با سرخ شدن همه سهم‌های خود ۱۵ هزار و ۶۴۲ واحد سقوط کرد و با قرار گرفتن زیر خط ۹۳۵ هزار واحدی، امروز رقم ۹۳۳ هزار و ۲۵۵ واحدی را نشان داد.

امروز، نمادهای «برکت»، «اپال»، «شستا»، «حکشتی»، «رانفور»، «بوعلی» و «سیتا» فهرست نمادهای پرتراکنش بازار را پر کردند، اما این نمادهای «فولاد»، «فملی»، «فارس»، «شستا»، «کگل»، «کچاد» و «شپنا» بودند که بیشترین تأثیر منفی را روی روند حرکت شاخص کل در طول معاملات داشتند.

در میان نمادهای فولادی که حتی هاله‌ای از رنگ سبز هم به سهام خود ندیدند، نمادهای «فخوز»، «فولاد» و «کاوه» با کاهش نزدیک به ۲ درصدی، بیشترین افت قیمت را داشتند. دو نماد «کچاد» و «کگل» هم با ضرر خود در میان تأثیرگذاران بازار امروز بودند. علاوه بر این، نماد «ذوب» هم در بازار فرابورس وضعیت چندان خوبی نداشت چراکه امروز افت قیمت ۲ درصدی را تجربه کرد.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز بورس اظهار کرد: بورس به شدت متأثر از نرخ ارز شده است و دلیل آن ‌به رشد سال گذشته با انتظارات دلاری ترامپی برمی‌گردد. با این وجود، با ثابت ماندن بقیه متغیرها به ویژه نرخ بهره، هر گونه کاهش در نرخ ارز یا انتظارات کاهشی در آن بورس را منفی خواهد کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: بدیهی است، هر اتفاقی که به تقویت ریال مثل افزایش احتمال گشایش های تبادلات اقتصادی ایران در عرصه بین الملل یا دسترسی به منابع ارزس در بانکهای خارجی منجر شود، در کوتاه‌مدت به تضعیف بورس می‌انجامد؛ هر چند در بلندمدت به نفع اقتصاد و مردم خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نرخ دلار تا مدتی کاهشی خواهد بود، افزود: با در نظر گرفتن پیشرفت مذاکرات هسته‌ای و همچنین برنامه دولت برای تحویل کار با دلار زیر ۲۰ هزار تومان به دولت بعدی، انتظار بازار مثبت در نیمه اول ۱۴۰۰ واقع بینانه نیست و علاوه بر این، دامنه نامتقارن هم این روند را فرسایشی نموده است و خواهد کرد.

قلی‌پور درباره شرایط معاملات فردا در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به نظرم، بدون دخالت نهادی بازار منفی است؛ مگر اینکه اخبار جدیدی تا صبح فردا منتشر شود.

کد خبر: ۸۱٬۶۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha