۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
«توزیع» کلیدواژه جدید دولتیان برای توجیه| کمبود سیمان در بوشهر عمران را تعطیل کرد
بوشهر ۳ برابر نیاز خود سیمان تولید می‌کند

«توزیع» کلیدواژه جدید دولتیان برای توجیه| کمبود سیمان در بوشهر عمران را تعطیل کرد

بوشهر- استان بوشهر در شرایطی با کمبود سیمان روبرو است که میزان تولید سه کارخانه تولیدی فعال در استان، چند برابر نیازهای استان بوشهر است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان بوشهر ماه‌ها است که با کمبود سیمان روبرو است و مسئولان وعده می‌دهند که به زودی مشکلات حل می‌شود ولی هنوز هم این مسائل و مشکلات در استان باقی است.

سیمان به عنوان یکی از مواد اصلی در حوزه عمرانی محسوب شده و نبود آن باعث تعطیلی بسیاری از مشاغل مربوط به فعالیت‌های عمرانی می‌شود و مشکلات و مابه‌ازاهای بسیاری را در پی دارد.

با کمبود سیمان در استان بوشهر گاهی شاهد تشکیل بازارهای سیاه برای سیمان هستیم و برخی افراد که ناچار به تامین فوری این ماده ساختمانی هستند، در برخی روزها سیمان را دو برابر قیمت واقعی آن می‌خرند.

در استان بوشهر سه کارخانه بزرگ تولید سیمان وجود دارد که میزان تولید آنها حدود سه برابر نیازهای روزانه استان است ولی صادرات سیمان تولیدی آنها باعث می‌شود تا نیازهای مردم استان تامین نشود.

در حالی شاهد کمبود سیمان در استان بوشهر هستیم که کارخانجات سیمان در دشتستان، کنگان و دشتی همچنان مشغول تولید انبوه سیمان هستند و فقط دود این کارخانجات نصیب مردم استان بوشهر می شود

استاندار بوشهر چندی پیش تاکید کرده بود که در صورت عدم تامین نیازهای مردم استان و پروژه‌های عمرانی، اجازه صادرات یک کیلوگرم سیمان را هم نخواهیم داد ولی گویا این کارخانجات حرف‌شنوی از مسئولان استان ندارند.

در حالی شاهد کمبود سیمان در استان بوشهر هستیم که کارخانجات سیمان در دشتستان، کنگان و دشتی همچنان مشغول تولید انبوه سیمان هستند و فقط دود این کارخانجات نصیب مردم استان می شود.

«توزیع» کلیدواژه جدیدی دولتیان برای توجیح/ کمبود سیمان در بوشهر عمران را تعطیل کرد

مردم استان بوشهر انتظار دارند که سهمشان از کارخانجات سیمان که در مجاورت آنها علاوه بر ایجاد آلودگی و تخریب محیط زیست در حال درآمدزایی هستند، افزایش یابد.

تولید و صادرات بسیار مهم است ولی در حالی که مردم استان بوشهر به شدت نیازمند تامین سیمان هستند و بسیاری از ساخت و سازها تعطیل شده، سیمان مورد نیاز تامین شود.

می‌طلبد که وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارت بهتر و بیشتری را بر فعالیت کارخانه‌های سیمان استان بوشهر داشته باشد و در صورتی مجوز صادرات به آنها بدهد که نیازهای استان تامین شود.

لزوم حل فوری تامین سیمان
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با ارسال تذکری کتبی به وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن انتقاد از کمبود سیمان در دشتستان و استان بوشهر، بر لزوم حل فوری تامین سیمان مورد نیاز مردم تاکید کرد.

ابراهیم رضایی در تذکری کتبی به علیرضا رزم‌حسینی عنوان کرد: طی ماه‌های اخیر مردم شهرستان دشتستان و استان بوشهر با مشکل کمبود شدید سیمان مواجه بوده‌اند به طوری که باعث ایجاد بازار سیاه سیمان و افزایش قیمت آن شده است.

این سوال در افکار عمومی شکل می‌گیرد که چرا با وجود کارخانه سیمان دشتستان(با بیش از سه هزار تن تولید روزانه) این شهرستان از کمبود سیمان رنج می‌برد؟

وی اضافه کرد: همچنین پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها و جبران خسارت‌های سیل سال گذشته دشتستان به خاطر کمبود سیمان دچار اختلال شده است.

نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی در ادامه این تذکر تاکید کرده است: این در حالی است که یک کارخانه بزرگ سیمان در دشتستان فعالیت می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با این شرایط این سوال در افکار عمومی شکل می‌گیرد که چرا با وجود کارخانه سیمان دشتستان(با بیش از سه هزار تن تولید روزانه) این شهرستان از کمبود سیمان رنج می‌برد؟

رضایی تصریح کرد: انتظار می‌رود که در اسرع وقت نسبت به تامین سیمان مورد نیاز مردم و پروژه‌های عمرانی اقدام شود.

«توزیع» کلیدواژه جدیدی دولتیان برای توجیح/ کمبود سیمان در بوشهر عمران را تعطیل کرد

کمبودها رفع می‌شود
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: کمبود سیمان یکی از انتقادهای مردم استان بوشهر است که تلاش گسترده‌ای را در راستای رفع این مشکل داشته‌ایم.

مهرداد ستوده در مورد قیمت بالای سیمان در استان نیز بیان کرد: نظام نادرست توزیع سیمان در استان بوشهر باعث شده است تا شاهد افزایش غیرمنطقی قیمت سیمان در استان بوشهر باشیم.

وی از برنامه‌ریزی برای حل مشکل توزیع سیمان در استان بوشهر خبر داد و افزود: با برنامه‌ریزی صورت گرفته در نیمه دوم همین ماه مشکلات توزیع سیمان با نرخ مصوب تعیین‌شده در استان بوشهر به حداقل می‌رسد.

افزایش نظارت بر توزیع
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به مشخص شدن مبادی مصرف سیمان در استان ادامه داد: در این شرایط سیمان مورد نیاز پروژه‌های عمرانی و نیازهای مردم بر اساس نیازها تامین خواهد شد.

وی عدم نظارت صحیح از سوی واحدها و دستگاه‌های ذیربط را یکی از مهمترین دلایل کمبود سیمان در استان دانست و بیان کرد: راهکارهایی در این زمینه تدوین شده است تا نیازهای مردم به صورت واقعی تامین و ارائه شود.

تولید در استان بوشهر مطلوب است ولی روند توزیع با مشکل روبرو است که انتظار می‌رود با رصد و نظارت مناسب شاهد کاهش مشکلات در این زمینه باشیم و نیازهای مردم تامین شود

ستوده از رصد سیمان خروجی از کارخانه‌های سیمان استان بوشهر تا مبادی مصرف خبر داد و خاطرنشان کرد: نظارت مستمر و دائمی بر جریان تولید تا مصرف سیمان در استان بوشهر انجام خواهد شد.

وی گفت: با تلاش دفتر فنی استانداری بوشهر نیازهای واقعی پروژه های عمرانی استان بوشهر مشخص شده و بر اساس آن نیاز واقعی سیمان از کارخانه تا مبادی مصرف رصد می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر از نظارت جدی بر فعالیت عاملان فروش سیمان در استان خبر داد و بیان کرد: سازمان صمت و تعزیرات حکومتی به صورت مشترک نظارت کاملی را بر این حوزه خواهند داشت.

«توزیع» کلیدواژه جدیدی دولتیان برای توجیح/ کمبود سیمان در بوشهر عمران را تعطیل کرد

برخورد جدی با متخلفان
وی با بیان اینکه تلاش شده تا در آینده نزدیک شاهد به حداقل رسیدن مشکلات سیمان در سطح استان باشیم، ادامه داد: تلاش‌های کارخانجات سیمان در استان قابل تقدیر است ولی با وجود سه کارخانه بزرگ مردم استان نباید با کمبود روبرو باشند.

ستوده اضافه کرد: تولید در استان بوشهر مطلوب است ولی روند توزیع با مشکل روبرو است که انتظار می‌رود با رصد و نظارت مناسب شاهد کاهش مشکلات در این زمینه باشیم و نیازهای مردم تامین شود.

وی برخورد جدی با متخلفان در حوزه توزیع سیمان را ضروری دانست و افزود: به مردم اطمینان می‌دهیم که از همه ظرفیت‌ها برای کاهش مشکلات در روند تامین سیمان مورد نیاز مردم استفاده خواهیم کرد.

وجود سه کارخانه بزرگ سیمان در استان بوشهر و تولید انبوه سیمان که چند برابر نیازهای استان است، این انتظار را در مردم استان ایجاد می‌کند که با کمبود سیمان روبرو نشوند.

شاید بخشی از مشکلات کمبود سیمان در سطح استان مربوط به صادرات این محصول باشد ولی نظارت مناسب بر روند توزیع هم می‌تواند در رفع کمبودها و ایجاد بازار سیاه تاثیرگذار باشد.

کد خبر: ۸۱٬۵۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha