۱۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹
خشکسالی قیمت گیاهان دارویی را تا ۵ برابر افزایش داد| گلایه از عدم تأمین زیرساخت‌ها
مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی:

خشکسالی قیمت گیاهان دارویی را تا ۵ برابر افزایش داد| گلایه از عدم تأمین زیرساخت‌ها

بیرجند-مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی گفت: خشکسالی و کاهش بارندگی قیمت گیاهان دارویی را بین سه تا پنج برابر افزایش داد.

محسن پویان در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: به واسطه کاهش بارندگی‌ها در زمستان ۹۹ و روزهای بهاری ۱۴۰۰ تا به امروز تولید و برداشت گیاهان دارویی حدود ۵۰ درصد کاهش داشته است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی بیان کرد: به صورت طبیعی وقتی که عرضه کم ولی تقاضا افزود باشد ما شاهد افزایش قیمت خواهیم بود که این مسئله در مورد گیاهان دارویی نیز رخ داده است.

افزایش قیمت کود گیاهی
پویان با اشاره به افزایش حدود سه تا پنج برابری گیاهان دارویی در خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: متأسفانه کود گیاهی نیز از کیلویی ۶۰ هزار تومان به ۴۰۰ هزار تومان رسیده است واگر این روند ادامه داشته باشد، بی شک ما همچنان افزایش قیمت گیاهان دارویی را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه در حوزه حفاظت از گیاهان دارویی در سال‌های خشکسالی و ... ما باید اقدامات زیر ساختی عدیده‌ای را انجام می‌دادیم که متأسفانه این اقدام رخ نداده است، افزود: یکی از این اقدامات بحث بازیافت آب است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در برخی از کشورها اقدامات خوبی در حوزه بازیافت آب صورت گرفته و تا ۹۵ درصد آب را یازیافت می کنند ولی ما متأسفانه در این زمینه اقدام جدی انجام نداده‌ایم.

پویان با بیان اینکه کشوری چون اسپانیا در حوزه هدررفت آب نیز اقدامات عملیاتی بسیار خوبی صورت داده است، گفت: اما ما در سال‌های پرباران آب را به آسانی هدر می‌دهیم و از این جهت ذخیره آب مناسبی نداریم.

گلایه از عدم کشت ذرت و سویا
وی با بیان اینکه حوزه کشاورزی نقش مهمی در تأمین امنیت غذایی دارد، اظهارکرد: ما امروزه یکی از علت گرانی مرغ را افزایش قیمت و کمبود نهاده بیان می‌کنیم در حالی که چرا باید ایران سویا و ذرت را از دیگر کشورها وارد کرده و کشت این محصولات را به اندازه کافی نداشته باشد.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهات دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی رطوبت هوا بیان‌کرد: در کشور آلمان که پرباران تر از کشور ما است این موضوع با بارندگی‌های مصنوعی جبران شده است.

پویان ادامه‌داد: در زمینه آبیاری قطره‌ای نیز متأسفانه به واسطه پرهزینه بودن، کشاورز رغبت چندانی برای آن ندارد.

وی یادآورشد: یکی از مسائلی که در خراسان‌جنوبی به حوزه کشاورزی و گیاهان دارویی آسیب زده، عدم ثبات مدیریت‌ها است به گونه‌ای که ما در عرض چند سال حدود ۶-۷ استاندار داشته‌ایم و هر کدام دراین عرصه سیاستی را دنبال کرده‌اند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: تمام این موضوعات زیربنایی باید از ۱۰۰ سال بیش در ایران آغاز می‌شد که صورت نگرفته است و متأسفانه در حال حاضر نیز برنامه جدی برای آن نداریم.

کد خبر: ۸۱٬۵۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha