۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
طرح جهش تولید دانش‌بنیان در اولویت بررسی قرار گرفت
با موافقت نمایندگان؛

طرح جهش تولید دانش‌بنیان در اولویت بررسی قرار گرفت

نمایندگان مردم در خانه ملت با بررسی اولویت دار طرح جهش تولید دانش بنیان که با پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دستور کار قرار گرفته بود، موافقت کردند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، نمایندگان در جلسه صحن علنی امروز (یکشنبه ۱۵ فروردین) مجلس شورای اسلامی، با ۱۸۵ رأی موافق، ۲۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در صحن با اولویت بررسی طرح جهش تولید دانش بنیان، موافقت کردند.

براساس این گزارش محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در این باره اظهار داشت: با توجه به اهمیت این طرح و حجم بالای پیشنهادات نمایندگان، تلاش می کنیم کلیات این طرح به سرعت در نوبت رسیدگی قرار گرفته و به صورت دو شوری در کمیسیون مطرح شود.

محسن دهنوی به عنوان پیشنهاد دهنده بررسی اولویت دار طرح مذکور گفت: بیش از یکصد مشکل شرکت های دانش بنیان در مسیر جهش تولید و مانع زدایی از این شرکت ها بررسی و در این طرح گنجانده شده است.

وی افزود: طرح قبلی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان مرتبط با سال ۸۹ بوده است و با توجه به تغییر اقتضائات فضای کسب و کار و نیازهای جدید این بازار لازم است که طرح و قانونی متناسب با شرایط جدید تدوین شود و ما در این طرح، مانع زدایی ها و حل مشکلاتی نظیر مشکلات مالیاتی، بیمه ای، رفع مشکلات دریافت مجوزها، مشکلات صادراتی و ممنوعیت واردات کالاهای دانش بنیانی که تولید مشابه آن در کشور وجود دارد، را منظور کردیم و امیدواریم بررسی اولویت دار آن در مجلس گام بلندی در اجرای منویات مقام معظم رهبری و توجه عملی به شعار سال باشد.

احمد دنیامالی تنها مخالف این طرح در توضیح علت مخالفت خود اظهار داشت: یکی از آسیب هایی که در مورد شعارهای سال ابلاغی مقام معظم رهبری وجود دارد این است که به جای عمل به منویات ابلاغی رهبری، ۶ ماه ابتدایی سال به تشریح و گفت وگو و صحبت سپری می شود.

وی افزود: ما باید در عمل و در مقام اجرا به این منویات توجه کنیم، لذا اینکه تنها چند کمیسییون به موضوع مانع زدایی از تولید بپردازند، شعار امسال را به عمل تبدیل نمی کند و پیشنهاد می کنم کمیته ای خاص در همه کمیسیون ها تشکیل شده و مامور تحقق شعار امسال یعنی "تولید، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها" در چارچوب وظیفه ذاتی خود باشد.

روح الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس در موافقت با بررسی اولویت دار طرح مذکور گفت: اولویت این طرح از این بابت مهم است که تعیین تکلیف نیروی انسانی تحصیل کرده و متخصص را به همراه دارد. حدود ۶۰۰ میلیون نفر در ۱۵ کشور پیرامونی ما بازار مصرف کننده محصولات دانش بنیان به علاوه جمعیت مصرف کننده کشور خودمان فرصت مناسبی است برای اینکه نشان دهد این طرح از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: اولویت این طرح  و بررسی و تدوین آن توسط مجلس، مرزهای اشتغال و تولید متکی بر نیروی انسانی را جابجا می کند و با توجه به بررسی و کار فراوانی که در کمیسیون های تخصصی روی این طرح شده، امیدوارم با موافقت نمایندگان و رأی قاطع مجلس بتوانیم گام بلندی در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری برداریم.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرح جهش تولید دانش بنیان، طرحی است که بی شک می تواند تحریم ها را بی اثر کرده و به جوانان این انگیزه را بدهد که کار در ایران و ماندن در ایران افتخار و باارزش است.

کد خبر: ۸۱٬۵۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha