۲۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۲
«سرمازدگی» کشاورزی شهریار را زمین‌گیر کرد؛ عدم تمایل کشاورزان به بیمه محصولات
گزارش بازار از غرب تهران؛

«سرمازدگی» کشاورزی شهریار را زمین‌گیر کرد؛ عدم تمایل کشاورزان به بیمه محصولات

شهریار- سرمازدگی محصولات کشاورزی در حالی به محصولات باغی شهریار خسارت جدی وارد کرده است، که اغلب کشاورزان از قبل میوه‌ها را به حجره داران پیش فروش کرده‌اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: سرمازدگی محصولات کشاورزی یکی از چالش‌هایی است، که همواره بر سر راه تولید محصولات کشاورزی در ایران قرار داشته است و این چالش محدود به یک و یا دو شهرستان و استان نیز نمی‌شود و همه کشور به‌طور کم‌وبیش با آن مواجه بوده و گاهی میزان آن به حدی است، که به افزایش قیمت‌ها نیز می‌انجامد.

باغداری و کشاورزی در برخی از شهرستان‌های استان تهران رواج داشته و تولیدات کشاورزی در این شهرستان‌ها مانند شهریار، دماوند، فیروزکوه، ورامین، پیشوا و ... قابل‌توجه است، اما سرمازدگی و افزایش قیمت محصولات کشاورزی و میوه‌ها به‌طور مستقیم بر معیشت تعداد قابل‌توجهی از شهروندان استان تهران تأثیرگذار و از این حیث مهم است.

در سال ۹۹ نیز سرمای عجیب و غرب دو هفته آخر اسفند سبب شد، تا بحث سرمازدگی در باغات استان تهران بازهم به میان بیاید و سرمازدگی متهم اصلی افزایش قیمت خیار در روزهای آخر سال گذشته معرفی شود، اما گذشته از تأثیر سرمازدگی بر افزایش قیمت میوه‌ها، شاهد تأثیر منفی و شدید آن بر اقتصاد کشاورزی نیز هستیم.

استقبال سرد کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی
این معضل در بسیاری از شهرستان‌های استان تهران از جمله شهریار در غرب این استان مشاهده می‌شود، اما سال گذشته خسارات واردشده به باغ‌های میوه در شهریار بیش از گذشته برآورد شده است، خساراتی که بیمه نیز برای جبران آن کافی نیست و اصولاً استقبال کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی گرم نیست و آن‌ها تمایلی برای بیمه کردن محصولات کشاورزی ندارند.

یکی از باغداران شهریار در خصوص این معضل و چرایی عدم استقبال باغداران و کشاورزان این شهرستان از بیمه جبران خسارت کشاورزی به خبرنگار بازار گفت: برای بیمه کردن هر هکتار حدود دو میلیون ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار تومان از ما می‌گیرند و این در حالی است، که درصورتی‌که بیمه اگر ۱۰۰ درصد خسارت به باغ‌ها وارد شود، تنها پنج الی شش میلیون تومان خسارت پرداخت می‌کند.

وی اضافه کرد: درحالی‌که ما نیاز داریم، تا بیمه مقدار وزنی محصول تولیدی باغ‌ها و ارزش روز این محصولات را بیمه کرده و حق بیمه‌اش را نیز بگیرد، اما کارشناسان بیمه این کار را نمی‌کنند و برآورد خسارتی که انجام می‌دهند، بسیار کمتر از میزان خسارت وارده است.

ما نیاز داریم، تا بیمه مقدار وزنی محصول تولیدی باغ‌ها و ارزش روز این محصولات را بیمه کرده و حق بیمه‌اش را نیز بگیرد، اما کارشناسان بیمه این کار را نمی‌کنند و برآورد خسارتی که انجام می‌دهند، بسیار کمتر از میزان خسارت وارده است

کشاورز دیگری بابیان این‌که میزان و نحوه پرداخت خسارت توسط بیمه در حدی نیست، که کشاورزان را برای بیمه محصولات باغی و کشاورزی ترغیب کند، در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: وظیفه کشاورز تولید محصول و میوه با کیفیت و اُرگانیک برای عرضه به هم‌وطنان است، اما حال که سرما باغ‌هایمان را زده است، شرمنده خود و هم‌وطنان هستیم.

وی که خود را « محمد» معرفی کرد، گفت: باید بیمه حمایت بیشتری از کشاورزان داشته باشد، مسئولین پای‌کار باشند و از تولید حمایت شود.

«سرمازدگی» کشاورزی شهریار را زمین‌گیر کرد؛ عدم تمایل کشاورزان به بیمه محصولات

برآورد ورود هزار میلیارد تومان خسارت سرمازدگی به باغات شهریار
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران سرمازدگی باغات میوه این استان را تائید می‌کند و در این خصوص به خبرنگار بازار می‌گوید: علاوه بر تهران، دیگر استان‌های کشور نیز درگیر سرمازدگی هستند و این مسئله نظم و نظام عرضه و تقاضا محصولات در بازار را دچار مشکل می‌کند.

ایوب فصاحت از بازدید خود از باغات شهریار و بررسی میزان خسارت سرمازدگی به میوه‌جات و محصولات باغی در این شهرستان غربی استان تهران بعد از تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: باغ‌های شهریار و بسیاری از شهرستان‌های استان تهران هرسال توسط سرمازدگی تهدید می‌شود.

وی به رتبه اول شهریار در تولید زردآلو، هلو، شلیل و گوجه‌سبز در استان تهران اشاره کرد و افزود: سرمازدگی زندگی کشاورزان شهریار را مختل کرده و اقتصاد کشاورزی در این منطقه را زمین‌گیر کرده است.

بالاترین مقام کشاورزی، باغداری و امور دامی استان تهران خسارت ناشی از سرمازدگی در شهریار را نزدیک به یک هزار میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: برآورد خسارت سرمازدگی در شهریار به انتها رسیده است و البته چنین خسارتی را در چند شهرستان دیگر استان تهران نیز داشته‌ایم، که در حال بررسی و تعیین میزان خسارت هستیم.

بالاترین مقام کشاورزی، باغداری و امور دامی استان تهران خسارت ناشی از سرمازدگی در شهریار را نزدیک به یک هزار میلیارد تومان برآورد کرد و افزود: برآورد خسارت سرمازدگی در شهریار به انتها رسیده است و البته چنین خسارتی را در چند شهرستان دیگر استان تهران نیز داشته‌ایم، که در حال بررسی و تعیین میزان خسارت هستیم

فصاحت از افزایش میزان پرداخت خسارت صندوق بیمه محصولات کشاورزی از ۲۵ درصد به ۳۵ درصد خبر داد و گفت: این افزایش ۱۰ درصدی پرداخت خسارت تا حدودی انتظارات کشاورزان را برآورده می‌کند، اما قطعاً ما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

هزینه هر هکتار باغ ۲۰ میلیون تومان است
نماینده مردم شهرستان‌های ملارد، شهریار و قدس در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: هزینه‌ای که برای تولید محصول در هر هکتار از باغات می‌شود، حدود ۲۰ میلیون تومان است، باغداران ما معمولاً هزینه تولید محصول را از حجره‌داران به‌عنوان قرض و یا پیش‌فروش محصولات دریافت می‌کنند و اکنون و در پی سرمازدگی امکان برگرداندن این پول به حجره‌داران را ندارند و با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند.

حسین حق وردی گفت: باید پشتیبانی و حمایت از تولید در همین موارد خود را نشان دهد و مسئولین امر و متصدیان کشاورزان و باغداران خسارت‌دیده را دریابند.

«سرمازدگی» کشاورزی شهریار را زمین‌گیر کرد؛ عدم تمایل کشاورزان به بیمه محصولات

باید هر کاری می‌توانیم برای جبران خسارت کشاورزان انجام دهیم
فرماندار شهریار نیز خواستار ورود بیمه محصولات کشاورزی، حوادث غیرمترقبه و بانک‌ها برای تأمین خسارت وارده به باغداران و کشاورزان شد و به خبرنگار بازار گفت: باید از هر راهی که به نظرمان می‌رسد، برای جبران خسارت باغداران وارد میدان شویم، تا کشاورز ما دچار بحران و مشکل اقتصادی نشود، چراکه بازدیدها نشان داد، عملاً سرمازدگی سبب شده تا هیچ باری روی درخت‌ها باقی نماند.

وی افزود: متأسفانه به‌جرئت می‌توان گفت، کشاورزان شهریاری بیشترین خسارت را در استان تهران از سرمازدگی متحمل شدند.

به‌جرئت می‌توان گفت، کشاورزان شهریاری بیشترین خسارت را در استان تهران از سرمازدگی متحمل شدند

نورالله طاهری همچنین از کشاورزان و باغداران خواست، برای جلوگیری از سرمازدگی تمهیدات لازم گرمایشی برای محصولات کشاورزی را مدنظر قرار دهند و افزود: تمهیدات مسئولان مربوط در برابر حوادثی مانند سرمازدگی علاوه بر دلگرم کردن کشاورزان و حمایت از تولید و برداشتن چالش‌ها در این بخش می‌تواند، اقتصاد باغی و کشاورزی در استان تهران را سرپا نگه دارد.

کد خبر: ۸۱٬۵۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha