۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۳
طرح اقدام ملی مسکن نتوانست کم‌درآمدها را خانه‌دار کند؛ گلایه از تأثیر نوسان قیمت‌ها
بازار از قم گزارش می‌دهد؛

طرح اقدام ملی مسکن نتوانست کم‌درآمدها را خانه‌دار کند؛ گلایه از تأثیر نوسان قیمت‌ها

قم- طرح اقدام ملی مسکن مهم‌ترین طرحی است که از سوی دولت برای خانه‌دار شدن مردم اجرا شد اما با توجه به تأثیر نوسان بازار مسکن بر آن نتوانست روی خوشی به مستأجران و اقشار کم‌درآمد نشان دهد.

بازار؛ گروه استان‌ها: طی سال‌های اخیر نوسان قیمت مسکن و آشفتگی‌های آن فشارهای بسیاری را بر خانواده‌های اجاره نشینی که باید در کنار شرایط بد اقتصادی مشکلات مستأجری را هم به دوش بکشند تحمیل کرده است.

یک خانوار ایرانی برای رسیدن به رؤیای رهایی از مستأجری و همچنین رسیدن به کلید مسکن برای صاحب خانه‌دار شدن طبق برآوردهای انتظار زمانی با توجه به متوسط و سرانه درآمد در سال ۹۸ را حدود ۲۲ سال برآورد می‌کنند؛ یعنی اگر هر خانوار ایرانی با در نظر گرفتن نرخ و میران پس انداز که ۳۰ درصد درآمد خواهد بود می‌تواند پس از ۲۲ سال و عبور از هفت خوان بازار و نوسانات مسکن حداقل صاحب یک واحد ۱۰۰ متری خواهند شد.

اما شاید این شاخص مدت زمان انتظار بدون در نظر گرفتن نوسان بازار مسکن و آشفتگی‌ها و رکود آن که طی سال‌های اخیر به ویژه طی دو سال گذشته با چالش‌هایی روبرو شده برآورد شده است اما اگر به بخش اجاره نشینی توجه کنیم به جرئت می‌توان گفت که ۳۷ درصد از مخارج ماهانه مستأجران در کیسه اجاره بهای سنگین مسکن هزینه می‌شود.

وضعیت شاخص دسترسی به مسکن در ۱۰ استان به مراتب رنج‌آورتر از سایر نقاط کشور به شمار می‌رود؛ این استان‌ها شامل تهران، مرکزی، اصفهان، آذربایجان شرقی، قم، خراسان رضوی، البرز، فارس، قزوین و گیلان است و طبق این آمار مدت زمان انتظار برای خانه‌دار شدن در قم هفت سال برآورد شده است.

اما این مقدمه‌ای بر این مهم بود که یادآوری شود هرچند در طول عمر دولت‌های سابق برنامه‌ها و اقداماتی برای خانه‌دار شدن مردم اجرا اما نتیجه بخش نبود و فقط  شاخص‌ترین این طرح اجرای طرح «مسکن مهر» از سوی دولت نهم و دهم بود که هرچند مشکلاتی داشت ولی تا حدی توانست مردم را به کلید مسکن و خانه‌دار شدن برساند.

طرح اقدام ملی مسکن که از سوی دولت تدبیر و امید در حال اجرا است مهم‌ترین و برجسته‌ترین طرح‌هایی است که با هدف خانه‌دار شدن مردم اجرا شده اما این طرح به دلیل این که نوسان بازار مسکن و قیمت مصالح قیمت تمام شده این واحدها افزایش یافته است.

لذا باید در طرح اقدام ملی مسکن مشخص باشد کدام استان‌ها در اولویت اجرای طرح‌های ویژه مسکن‌سازی دولت قرار دارد؛ طبیعی است با توجه به محدودیت‌هایی که دولت برای اجرای طرح خانه‌سازی ارزان با آن روبه‌رو است و مشکلاتی از قبیل کمبود زمین مرغوب، زمان اندک و هزینه‌های بالای اجرای پروژه‌های مذکور، اولویت‌بندی پروژه‌ها اهمیت مضاعفی دارد.

در طرح اقدام ملی مسکن از مراحل ابتدایی اعلام شد میانگین هزینه ساخت هر واحد مسکونی در این طرح حدود ۳۰۰ میلیون تومان است که فقط ۱۰۰ میلیون تومان آن تسهیلات بانکی است و مابقی معادل ۲۰۰ میلیون تومان و برابر با دو سوم هزینه کل ساخت باید از سوی خریدار تأمین شود؛ اما با توجه به نوسانات بازار مسکن اکنون قیمت هر متر مربع مسکن برای این طرح ۵۴ میلیون ریال است و شاید با توجه به وضعیت مسکن در سال ۱۴۰۰ هم تغییر کند؛ این امر باعث گلایه و اعتراض‌هایی از سوی متقاضیان این طرح شده است.

طرح اقدام ملی مسکن نتوانست کم‌درآمدها را خانه‌دار کند؛ گلایه از تأثیر نوسان قیمت‌ها

طرحی که امید مستأجران را نا امید کرد
علی بیدگدلی ۶۰ ساله و بازنشسته است و طبق گفته خودش با وجود این ۶۰ سال عمر هنوز در رؤیای خانه‌دار شدن به سر می‌برد لذا با آگاهی از اجرای طرح اقدام ملی مسکن در این طرح ثبت نام کرده است.

وی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار بازار می‌گوید: من بازنشسته هستم و نان آور یک خانواده ۶ نفره هستم که دو نفر آنها فارغ التحصیل دانشگاه و بیکار هستند و برای رهایی از اجاره و خانه به دوشی هر ساله در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کردم، قرار بود طی شرایط طرح هر واحد متری ۳ میلیون فروش برود حال جدا از هزینه ساخت و ساز و انشعاب گفته شده قیمت ساخت متری ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان برآورد شده چرا که قیمت بازار مسکن نوسان دارد.

وی افزود: با درآمد بازنشستگی و وام ۱۰۰ میلیون تومانی مگر می‌شود هزینه این واحدها را داد در حالی که قیمت تمام شده بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان برآورد کرده بودند اکنون با قیمتی که بنیاد مسکن داده یک واحد ۱۰۰ متر مربعی باید ۷۰۰ میلیون تومان باشد مگر یک بازنشسته چقدر پس انداز دارد؟

تنها امید ما برای خانه‌دار شدن همین طرح است و اگر قیمت تمام شده این باشد و اضافه بر حق انشعاب من باید از این طرح منصرف شوم و تا آخر عمر مستأجر بمانم

یکی دیگر از متقاضیان طرح ملی مسکن که ۱۰ سال از عمر خود را در اجاره نشینی به سر برده نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار بیان می‌کند: میگن باید متری ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان آن هم به جز قیمت زمین و اشتراکات پرداخت کنیم؛ من کارگر یک شرکت فولادی هستم با توجه به فشار اقتصادی هم که نمی‌توان مانند گذشته پس انداز کرد، حین ثبت نام قیمت تمام شده بین ۳ میلیون تومان تعیین شده بود اکنون فقط ما وام ۱۰۰ میلیون تومانی گرفتیم حتی طلاهای خانمم را فروختم تا فرم جیم من سبز شود حالا با توجه به افزایش قیمت باید یک واحد را تا ۵۰۰ میلیون و شاید با نرخ نوسان امسال بیشتر از این عدد پرداخت کنم.

مرتضی نظری می‌افزاید: امیدوارم مسئولان استان همان طور که پیگیر مشکلات شهرک امیرکبیر و متقاضیان آن شدند این مشکلات را از وزارتخانه پیگیری کنند؛ تنها امید ما برای خانه‌دار شدن همین طرح است و اگر قیمت تمام شده این باشد و اضافه بر حق انشعاب من باید از این طرح منصرف شوم و تا آخر عمر مستأجر بمانم.

چند خانواده مددجوی کمیته امداد و بهزیستی هم که گویا گفته شده می‌توانند متقاضی این طرح باشند و بخشی از این ساخت و ساز را خیرین و یا خود نهادهای حمایتی متقبل می‌شوند اکنون با توجه به نوسانات قیمت مسکن سردرگم هستند و تقاضای بررسی و پیگیری این امر را دارند.

با مصاحبه‌های میدانی از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در قم عمده مشکلات این افراد قیمت تمام شده احداث مسکن و نحوه پرداخت آن که در توان اعضای طرح ملی نیست و این که باید هر ۳ ماه ۵۰ میلیون پرداخت شود و هم‌چنین سود بانکی وام ۱۰۰ میلیون تومان بدون احتساب دیرکرد و جریمه باید تا ۱۰ سال ۲۲۰ میلیون بازپرداخت شود و این که اگر این آورده به موقع پرداخت نشود از دور بعدی حذف می‌شوند را مطرح کردند.

برای پیگیری این امر به سمت معاونت عمرانی استانداری قم روانه و در این زمینه مدیرکل امور فنی استانداری قم پاسخگوی این موضوع شد.

قیمت تمام شده مصالح متأثر از بازار مسکن
مدیرکل امور فنی استانداری قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار درباره آخرین وضعیت طرح اقدام ملی مسکن در قم می‌گوید: وقتی می‌گوییم قیمت تمام‌شده یعنی این‌که از قیمت ابتدایی آن اطلاع داریم ولی انتهای قیمت تمام‌شده را مطلع نیستیم ما به‌دفعات مناقصه‌هایی را گذاشتیم و چندین جلسه را با همکاران در اداره راه و شهرسازی و معاونت وزارت راه و شهرسازی برگزار کردیم و طی تفاهم‌نامه‌ای که برقرار شد هماهنگ کردیم که قیمت تمام‌شده تغییری نکند اما با توجه به قیمت بازار قیمت تمام‌شده واحدها هم‌تغییر می‌کند.

مرتضی رحمانی می‌افزاید: قیمت تمام‌شده واحدهای طرح اقدام ملی مسکن به وضعیت بازار مسکن و نوسان بستگی دارد و ما هم از قیمت تمام‌شده مطلع نیستیم؛ دولت مصمم است این پروژه‌ها را در اسرع وقت ممکن به سرانجام برساند؛ وزیر راه و شهرسازی که خود عهده‌دار اجرای این طرح در سراسر کشور است در تلاش برای پیشرفت کار پروژه‌ها در اسرع وقت ممکن است؛ در قم هم استاندار به‌طور هفته‌ای از ما گزارش کار پیشرفت کار می‌گیرد.

طرح اقدام ملی مسکن نتوانست کم‌درآمدها را خانه‌دار کند؛ گلایه از تأثیر نوسان قیمت‌ها

یشرفت ۲۵ درصدی پروژه‌های زیتون ۶، ۷ و ۸
وی می‌گوید: هم اکنون مراحل ساخت سه مجتمع زیتون ۶، ۷ و ۸ در منطقه پردیسان قم آغاز شده است و مراحل آماده‌سازی زمین‌های این طرح نیز توسط ماشین آلات سنگین در حال انجام است و تاکنون ۲۵ درصد پیشرفت داشته هم‌چنین تا ۹۵ درصد هم ضوابط فنی در آن اعمال‌شده است.

به گفته مدیرکل امور فنی استانداری قم، اخیراً هم بنیاد مسکن زمین‌هایی را از ستاد اجرای فرمان امام(ره) تحویل گرفته است و در حال آماده‌سازی است و این منوط به این است که چه زمانی پروانه ساخت را تحویل بگیرند و ما مشکلی در ناهماهنگی دستگاه‌های اجرایی نداریم، معاونت عمرانی و استاندار مرتب گزارش کار می‌گیرند دوم فروردین‌ماه من در کشیک بودم و آخرین گزارش کار را تحویل دادم.

با تصویب الحاق ۵۶۰ هکتار اراضی دولتی به شهر قم ما اجازه نمی‌دهیم هیچ قمی در استان مرکزی و در ۷۰ کیلومتری اراک ساکن شود

رحمانی عنوان می‌کند: احداث ۱۸۰ واحد مسکونی با زیربنای ۱۰ هزار و ۹۵۳ مترمربع در قالب طرح زیتون ۶ توسط بنیاد مسکن با سرعت قابل قبولی در حال انجام است و مجتمع زیتون ۷ با ۴۸ واحد در مرحله سقف سوم و مجموعه زیتون ۹ نیز در مرحله سقف ششم است.

وی در ارتباط با مدت زمان تحویل واحدهای این طرح اظهار می‌کند: گرچه زمان تحویل پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن از شروع تا اتمام حدود ۲ سال پیش‌بینی شده است ولی تلاش می‌شود تا اولین مجتمع این طرح تا پایان دولت دوازدهم تحویل متقاضیان شود؛ عملیات اجرای طرح اقدام ملی مسکن به صورت شبانه‌روز ادامه دارد و ادامه این روند بستگی به همکاری متقاضیان برای واریز مبالغ تعیین شده طرح دارد.

اطمینان قمی‌ها از سکونت در قم
مدیرکل امور فنی استانداری قم با اشاره به مشکلات ثبت‌نام برخی قمی‌هایی که در شهرک امیرکبیر استان مرکزی ثبت‌نام کردند، بیان می‌کند: هفته آخر سال ۹۹ استانداری و معاونت عمرانی طی جلسه‌ای که با وزیر راه و شهرسازی داشتند مشکلات این متقاضیان را بررسی و پیگیری کردند و با الحاق ۵۶۰ هکتار اراضی دولتی به شهر قم ما اجازه نمی‌دهیم هیچ قمی در استان مرکزی و در ۷۰ کیلومتری اراک ساکن شود؛ این زمین‌ها آماده است و ما منتظر صدور پروانه ساخت‌وساز هستیم.

رحمانی تصریح می‌کند: دو هزار و ۵۰۰ واحد از طرح اقدام ملی مسکن هم‌اکنون در حال اجرا است و پیمانکاران بدون این‌که قیمت بالاتری را بگیرند در حال فعالیت و انجام کار هستند؛ ۱۱۰۰ واحد دیگر هم که ۱۷ هکتاری است از سوی بنیاد مسکن در حال اجرا است.

مجموع سهم مسکن‌های پیش‌بینی شده استان قم در برنامه جامع مسکن کشور ۱۳ هزار و ۲۰۰ واحد است که ۱۰ هزار و ۶۰۰ واحد در اراضی ملی، دو هزار و ۲۰۰ واحد در بافت‌های فرسوده و ۴۰۰ واحد در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت احداث می‌شود که در فاز اول طرح اقدام ملی چهار هزار و ۴۰۰ متقاضی نام نویسی کردند که دو هزار و ۵۰۰ واحد آن توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در پنج پروژه زیتون شش الی ۱۰، محله ۱۰ (اراضی ۱۷ هکتاری) و اراضی ۲۲ هکتاری مرکز محلات پردیسان ساخته می‌شود.

علاوه بر همه این پروژه‌ها در سفر اخیر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) به قم کلنگ احداث یک هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی اقدام ملی نیز در روزهای پایانی سال گذشته به زمین زده و قرار شد این واحدها در اراضی ۲۷ هکتاری واقع در ابتدای بلوار دانشگاه پردیسان قم احداث شوند.

کد خبر: ۸۱٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha