۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶
تورهای صیادان جمع شد؛ سفره ها همانند تورها خالی است
بازار گزارش می‌دهد؛

تورهای صیادان جمع شد؛ سفره ها همانند تورها خالی است

ساری- فصل صید و صیادی به پایان رسید و صیادان دست و سفره های زندگیشان خالی تر از تورهایشان است و باید شش ماه از سال را با دیگر مشاغل امرار معاش کنند.

بازار؛ گروه استان ها: دریا خستگی را برتن صیادان مازندرانی و خزر نشاند و در ۱۸۰ روز گذشته، هر روز تورهایشان خالی تر از روزهای قبل بود و چرخ زندگیشان با صید و صیادی روی روال قرار نگرفت.

هر روز و هر سال را به امیدی روز و سالی دیگر سپری کردند تا شاید اوضاع صید و صیادی بهتر و مطلوبتر شود، اما هر روز دریغ از دیروز و هربار که پره کشی انجام می شد، رنج و خستگی کار بر تنشان می ماند.

کاهش صید در پی قاچاق و صید بی رویه، نامساعد بودن شرایط جوی، اوضاع و احوال کرونایی، کوچ ماهیان درپی آلودگی دریا دست به دست هم داد تا حال و روز صیادان هر روز بدتر از دیروز باشد و تداوم این وضعیت، برخی شرکت های صید و صیادی را به تعطیلی کشانده است.

دیروز فصل و صید و صیادی در نواحی مرکزی و غربی استان مازندران به پایان رسید و صیادان کومه های پره و صیادی را خالی کرده اند و تورهایشان را به دیوارها آویخته اند.

هزینه های صیادی چندبرابر شده است
یک صیاد مازندرانی که به سختی از دریا و ماهیگیری دل کنده است، در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: فصل صید و صیادی از ۲۰ مهر ماه به مدت شش ماه انجام می شود و ماه های اولیه سال ماهی کفال از دریا صید می شود.

حسینی با عنوان اینکه در آستانه فصل زمستان و بهار فصل صیدماهیان سفید شروع می شود، گفت: طی چند سال گذشته با کمک شیلات بچه ماهیان در دریا رهاسازی شد و این کار تا حدودی وضعیت صیادی را بهتر کرده بود.

تورهای صیادان جمع شد؛ سفره ها همانند تورها خالی است

وی با بیان اینکه اگرچه قیمت ماهی در سال های اخیر افزایش یافت اما به تناسب آن هزینه ها نیز چندبرابر شده است، ادامه داد: هزینه های خرید تور و طناب و ادوات صیادی چندبرابر شده و بخش زیادی از درآمد صید و صیادی صرف آن می شود.

وی با بیان اینکه صید و صیادی به دلیل افزایش هزینه های خرید تور، طناب وادوات دیگر لذتی برای صیادان ندارد، ادامه داد:صیادان هر سال برای صید و صیادی بی انگیزه تر می شود و رمق رفتن به دریا را ندارند.

گلایه صیادان از وعده های عملی نشده؛ نرخ بیمه صیادی بالا است
تعدیل نرخ بیمه و سخت و زیان آور شدن شغل صیادی نیز از دیگر درخواست های صیادان مازندران است که با گذشت چند سال هنوز این مطالبه دیرینه محقق نشده است. عمو رجب پیرمرد ۶۰ ساله ای که سال های سال به شغل صیادی مشغول است، می گوید: به رغم آنکه در گیلان و گلستان تعرفه حق بیمه صیادی کاهش یافت اما در مازندران این طرح اجرا نشده است.

به رغم آنکه در گیلان و گلستان تعرفه حق بیمه صیادی کاهش یافت اما در مازندران این طرح اجرا نشده است

وی با بیان اینکه صیادان با بیماری و مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، ادامه داد: با پایان یافتن فصل صید و صیادی، صیادان به مشاغل دیگری نظیر کشاورزی و باغداری مشغول می شوند و حمایتی از آنان صورت نمی گیرد.

وی اظهار داشت: اکثر صیادان کشاورز و باغدار هستند و روزهای تعطیلی صید و صیادی را به حرفه های دیگری می پردازند و حمایت چندانی از آنان نمی شود.

حال و روز صیادی خوش نیست
سید محمد رضوی مدیرعامل اتحادیه پره صیادان مازندرانی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه حال صید و صیادی در سال های اخیر خوش نبوده است، آلودگی و صید غیرمجاز را از جمله عوامل کاهش صید بیان کرد.

وی با اظهار اینکه سرانه صید تعاونی ها و صیادان در سال های اخیر کاهش چشمگیری داشته است، افزود: تورم و گرانی ادوات و هزینه ها مشکلات صیادان را در سال های اخیر افزایش داده است.

تورهای صیادان جمع شد؛ سفره ها همانند تورها خالی است

وی با عنوان اینکه سبد صیادان هر سال نسبت به قبل خالی تر شده است، ادامه داد: به دلیل به صرفه نبودن، طی سال های اخیر شاهد تعطیل شدن برخی شرکت ها و تعاونی های صیادی بودیم.  

فصل صید به پایان رسید و امسال نیز درآمد و میزان صید ماهیان در دریای خزر نسبت به سال های قبل کاهش چشمگیری داشته است و سفره های صیادان روز به روز کوچکتر شد. حسن اسحاقی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به پایان فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر ذکر کرد و گفت: هر سال فصل صید از ۲۰ مهرماه آغاز می شود و تا ۱۵ فروردین ماه ادامه داد و امسال تا ۲۰ فروردین ماه تمدید شد.

صید ماهیان ۲۴ درصد کاهش یافت
وی میزان صید ماهیان استخوانی را در فصل جاری دو هزار و ۲۵۴ تن ذکر کرد و گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد کمتر از فصل صید سال قبل است.

مدیرکل شیلات مازندران ارزش ماهیان صید شده را ۱۲۵ میلیارد تومان بیان کرد و با اشاره به کاهش یک درصدی ارزش اقتصادی آن گفت: ماهیان سفید، کفال و کپور را بیشترین گونه ماهیان صید شده بوده است.

وی شمار صیادان ماهیان استخوانی را در استان چهار هزار نفر بیان کرد و گفت: این افراد در ۵۴ شرکت تعاونی مشغول صید و صیادی هستند.

تورهای صیادان از دریا در خزر جمع شد و چهار هزار صیاد شش ماه اول صید را به امید شروع فصل جدید صید وصیادی و با انبوهی از مشکلات روزگار می گذارنند، آیا کسی به فکر صیادان شمال هست؟.

کد خبر: ۸۱٬۴۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha