۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۱
سقوط شاخص کل پس از انتشار خبرهای مذاکرات برجامی
تحلیل روزانه بورس؛

سقوط شاخص کل پس از انتشار خبرهای مذاکرات برجامی

کارشناس بازار سرمایه بر این عقیده است که سقوط شاخص کل بورس امروز ناشی از انتشار خبر مذاکره ایران و آمریکا در برجام بود.

بازار؛ گروه بورس: ورس هفته سوم سال ۱۴۰۰ را با رنگ قرمز آغاز کرد؛ در حالی که امروز خبر آغاز مذاکرات ایران و آمریکا در برجام شنیده می‌شد. به عقیده کارشناسان بازار سرمایه سقوط شاخص کل در معاملات روز جاری ناشی از انتشار همین خبر بود چراکه با پایین آمدن قیمت ارز، شرکت‌های صادرات محور، به نسبت سال قبل سود نمی‌کنند و همین مسئله سرمایه‌گذاری در بازار را کاهش می‌دهد و علاوه بر این، در صورت مذاکرات سازنده ایران با غرب، درآمد ارزی ایران بالاتر خواهد رفت و درآمد دولت در حوزه صادرات بیشتر می‌شود تا بازار سرمایه.

به هر نحو، شاخص کل بورس از همان ابتدای معاملات امروز با سقوط کار خود را آغاز کرد و علاوه بر افت قیمت در سهام شرکت‌های فعال در گروه‌های «فلزات اساسی»، گروه‌های دیگر از جمله «فرآورده‌های نفتی» و «خودرو» هم دچار کاهش قیمت شدند و این شاخص در پایان معاملات ۱۱ هزار و ۶۴۹ واحد سقوط کرد و در ارتفاع یک میلیون و ۲۸۲ هزار و ۸۷۲ واحدی قرار گرفت.

معاملات روز جاری به گونه‌ای رقم خورد که شاخص کل هم‌وزن نیز مانند نماگر اصلی بورس با شیبی ملایم پایین آمد و تا انتهای معاملات هزار و ۵۳۳ واحد پایین‌تر از روز چهارشنبه آمد و روی ۴۴۱ هزار و ۱۱۴ واحد ایستاد و شاخص فلزات اساسی هم با افزایش فشار فروش در این گروه و ضرر فولادی‌های اصلی، افت ۱۵ هزار و ۲۹۲ واحدی را تجربه کرد و به ۹۴۸ هزار و ۸۷۱ واحد رسید.

نمادهای «برکت»، «شستا»، «اپال»، «فاراک»، «حکشتی»، «امین»، «شلعاب» پرتراکنش‌ترین‌های امروز بازار بودند و در این میان، نمادهای «فولاد»، «فملی»، «شستا»، «فارس»، «کچاد»، «شپنا» و «پارس» بیشترین تأثیر منفی را روی روند حرکت شاخص کل بازار داشتند.

در میان نمادهای فولادی، نمادهای «فخوز»، «فسازان» و «فولاد» بیشترین ضرر را داشتند و تنها نماد «فولاژ» بود که مورد اقبال قرار گرفت. در گروه کانه‌های فلزی، دو نماد «کچاد» و «کگل» هم افت قیمت داشتند و در بازار فرابورس هم، نماد «ذوب» افت قیمت نزدیک به ۲ درصدی را تجربه کرد.

پوریا نوروزی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز این بازار اظهار کرد: تحرکات امروز در معاملات بازار سرمایه به طور کامل ناشی از خبری بود که در رسانه‌ها مبنی بر مذاکرات ایران و آمریکا منتشر شد و انتشار خبر شروع مذاکرات ایران و آمریکا و نشست روز سه‌شنبه در وین باعث شد تا بازار سرمایه در شروع فعالیت امروز خود مجددا منفی شود.

وی در ادامه تصریح کرد: چند روزی است که صحبت‌هایی از واژه جدید "تحریم‌های ناسازگار با برجام" مطرح شده است و رابرت مالی، نماینده دولت آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ خود در بامداد شنبه (به وقت تهران) مدعی شد که واشنگتن آماده رفع تحریم‌های ناسازگار با برجام است و به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت که بازار به صورت جسته و گریخته تا روزی که مذاکرات انجام شود، کاهشی خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه این اقدام آمریکا باعث خواهد شد که قیمت ارز در کشور کاهش یابد، گفت: با توجه به این خبر، انتظار می‌رود که قیمت دلار در کشور تا حدودی پایین بیاید و در نتیجه، انتظار کاهش تورم باعث خواهد شد تا سرمایه‌گذاران کمتری به بازار سرمایه روی بیاورند زیرا کاهش قیمت ارز باعث خواهد شد که شرکت‌های صادرات محور کاهش درآمد داشته باشند و در این میان، دولت هم با کسب درآمد از منابع دیگر، در صورت کمتر شدن تحریم‌ها کمتر روی بازار سرمایه حساب باز خواهد کرد و می‌توان انتظار کاهشی از شاخص کل داشت.

نوروزی افزود: به ‌دلیل تغییر ایجاد شده در زمان تسویه‌ها، خریدار و فروشنده تمایل چندانی به انجام معاملات در بازار سهام ندارند. علت دیگر اینکه به دلیل وجود تعطیلات رسمی، احتمال ایجاد ریسک‌های معاملاتی در بازار با افزایش همراه می‌شود که به صورت عمده سهامداران و سرمایه گذاران چنین ریسکی را تحمل نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند تا در در زمان بازگشت ثبات به معاملات این بازار اقدام به ورود و سرمایه‌گذاری در این بازار کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در هفته پیش رو شاهد معاملاتی متعادل در بازار هستیم و احتمال ایجاد روند قوی در معاملات بازار ضعیف به نظر می‌رسد و با توجه به اتفاقات سیاسی، چشم‌انداز روشن سیاسی و گشایش‌های مطرح شده مانند بازگشت آمریکا به برجام می‌توان انتظار داشت بازار ارز تحت تاثیر این خبر قرار بگیرد که همین امر بر بدنه بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود چراکه این موضوع ممکن است زمینه افزایش عرضه در بازار را فراهم کند، هرچند که ایجاد عرضه در بازار نشان‌دهنده روند قوی نزولی در بازار نیست.

کد خبر: ۸۱٬۴۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha