۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۶
چه کسانی بیکاری را تلنبار کردند؛ از اولتیماتوم عوام پسند تا داده آفرینی در ۹۹
بازار از اردبیل گزارش می‌دهد؛

چه کسانی بیکاری را تلنبار کردند؛ از اولتیماتوم عوام پسند تا داده آفرینی در ۹۹

اردبیل- در ابتدای سال گذشته اشتغال ۸ هزار نفر در بخش صنعت استان اردبیل وعده داده شد، موضوعی که به رغم اولتیماتوم‌ها فقط بخشی از آن محقق شده است.

ونوس بهنود؛ بازار: در تیر ماه سال ۹۹ بعد از خروج ادارات از رخوت تعطیلات ابتدای سال در جلسه رسمی بررسی مشکلات واحدهای تولیدی اردبیل، مدیران سازمان صمت در رویارویی با نماینده مجلس ملزم به اعلام برنامه خود شدند.

در این جلسه رئیس سازمان صمت استان اردبیل با بیان اینکه راه اندازی ۱۵۰ واحد صنعتی جدید در سال جهش تولید برنامه‌ریزی شده است، گفت: سرمایه‌گذاری این میزان صنایع بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با اشتغال ۶ هزار نفر است.

رامین صادقی تصریح کرد: تاکنون ۳۷ پروژه به بهره‌برداری رسیده و بیش از ۳۳۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است؛ در عین حال ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات دیگر نیز درخواست شده است که عمدتا سرمایه در گردش است.

چه کسانی بیکاری را در اردبیل تلنبار کردند؛ از اولتیماتوم عوام پسند تا داده آفرینی در ۹۹

وی با اشاره به اینکه احیای ۷۷ واحد راکد تولیدی نیز تا پایان امسال برنامه‌ریزی شده است، افزود: هزار و ۴۲ پروانه بهره برداری صادر شده که از این تعداد ۸۴۳ مورد فعال و ۱۹۹ مورد غیر فعال است.

به گفته رئیس سازمان صمت استان از این تعداد ۱۲۴ واحد حتی تا مرحله تامین ماشین آلات پیش رفته‌اند که فعال سازی ۷۷ مورد از آن‌ها در سال جاری برنامه‌ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت مجدد ۱۲۴ واحد برای ۱۸۸۰ نفر اشتغال‌زایی به دنبال دارد، ادامه داد: در بخش افزایش ظرفیت تولید واحدهای تولیدی نیز ۵۰ واحد اعلام آمادگی کردند که ظرفیت خود را امسال از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش دهند.

رئیس سازمان صمت استان اردبیل با اشاره به اینکه از قبل این طرح ۱۲۰۰ نفر شاغل می‌شوند، افزود: ۸۳۰ میلیارد تومان تسهیلات نیز پیش بینی شده است.

صادقی با اشاره به برنامه‌ریزی توسعه خط تولید ۲۰ واحد نیز اشاره و تاکید کرد: این تعداد اشتغال ۹۳۵ نفر را موجب می‌شود.

وی گفت: همچنین به منظور حمایت از واحدهای تولیدی صادرات محور، تسهیلات یارانه دار به میزان ۱۰۴ میلیارد تومان به ۱۷ واحد پرداخت می‌شود.

صادقی با بیان اینکه از تسهیلات ۲۲۳ میلیارد تومانی بند الف تبصره ۱۸، ۱۰۴ میلیارد تومان جذب شده و استان اردبیل جزو ۴ استان اول کشور است، گفت: تا ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز در بانک ها در دست بررسی است.

بی‌اعتمادی یا اولتیماتوم عوام پسند مجلس به دولت
فهرست بلند بالای رامین صادقی که در واقع برنامه‌های مصوب و ابلاغی به مجموعه کاری وی بود با اولتیماتوم علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس و نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی به رویارویی دولت و مجلس در ابعاد یک استان منجر شد.

نیکزاد با اشاره به اینکه اشتغال وعده داده شده سازمان صمت را در انتهای سال بررسی خواهد کرد، گفت: بنده در جمع رسانه‌ها اعلام می‌کنم که پایان سال، دفترچه‌های تامین اجتماعی این شاغلان را بررسی خواهم کرد. لازم است با جذب تسهیلات مناسب نسبت به اشتغال‌زایی در بخش صنعت همت کرد.

چه کسانی بیکاری را در اردبیل تلنبار کردند؛ از اولتیماتوم عوام پسند تا داده آفرینی در ۹۹

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با اشاره به قابلیت‌های استان اردبیل گفت: قرار بود وزارت صمت نسبت به راه اندازی یک صنعت مادر مانند خودروسازی و ماشین سازی اقدام کند اما تاکنون خبری از آن نشده است.

در پاسخ به این اولتیماتوم بود که رئیس سازمان صمت استان در انتهای سال به صراحت به چاپ کتابچه اشتغال استان اشاره کرد.

صادقی به رشد ۱۴۵ درصدی تسهیلات پرداختی در مقایسه با سهمیه استان اشاره و تصریح کرد: هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده و ۶ هزار و ۷۵۰ نفر در بخش صنعت مشغول به کار شده‌اند.

۶۲ درصد بیشتر از متوسط کشوری پروانه صادر کردیم؟
وی گفت: ۱۱ ماهه سال ۹۹ صدور پروانه بهره برداری با ۷۰ درصد رشد به نسبت مدت مشابه سال گذشته همراه شده و ۲۲۴ پروانه صادر شده است. این در حالی است که میزان افزایش صدور پروانه در کشور ۸ درصد است.

رئیس سازمان صمت استان اردبیل همچنین به رشد ۳۸ درصدی صدور جواز تاسیس اشاره و تاکید کرد: در مدت زمان ذکر شده ۵۰۰ جواز تاسیس نیز صادر شده است.

به گفته صادقی ۵۷ واحد صنعتی با اشتغال ۱۲۰۰ نفر به چرخه تولید بازگشتند و ۴۰ واحد صنعتی ظرفیت خود را از ۳۰ تا ۸۰ درصد افزایش دادند تا برای ۹۰۰ نفر فرصت شغلی ایجاد شود.

چه کسانی بیکاری را در اردبیل تلنبار کردند؛ از اولتیماتوم عوام پسند تا داده آفرینی در ۹۹

وی در اثبات ادعای خود مبنی بر صحت آمار اشتغال تصریح کرد: ما در کتابچه اشتغال استان اسامی شاغلان که تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند را منتشر می‌کنیم.

رئیس سازمان صمت استان اردبیل معتقد است اگر بیکاری در استان وجود دارد و مردم با وجود اینهمه اشتغال زایی باز معتقدند در پیرامونشان افراد بسیاری بیکار هستند، به دلیل تلنبار شدن از سال‌های گذشته است.

مطابق اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری اردبیل در پاییز سال های ۹۷ تا ۹۹ به ترتیب برابر با ۸.۸ درصد، ۱۰.۶ درصد و ۷.۸ درصد است. هر چند به نظر می‌رسد سازمان صمت اولتیماتوم آقای نماینده را جدی گرفته است اما باید دید در کتابچه اشتغال آن هم در آستانه اتمام عمر دولت، مستندات ارائه شده مورد تائید و پذیرش نمایندگان استان است یا نه؟

کد خبر: ۸۱٬۳۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha