۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
یک هزار و ۴۸۵ طرح صنعتی در لرستان اجرا می‌شود
معاون صمت لرستان:

یک هزار و ۴۸۵ طرح صنعتی در لرستان اجرا می‌شود

لرستان- معاون صمت لرستان گفت: یک هزار و ۴۸۵ طرح صنعتی در لرستان با اشتغالزایی ۱۰ هزار نفر در دست اجرا است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان، علی شیخ مرادی با اشاره به اینکه هزار و ۴۸۵ طرح صنعتی در دست اجرا است، اظهار داشت: عمده طرح های صنعتی استان با میانگین پیشرفت فیزیکی ۶۰ تا ۸۰ درصد با ظرفیت ۱۰ هزار نفر اشتغال در حال اجرا است. با توجه به اینکه لرستان با هفت استان هم مرز است طرح های صنعتی مهمی همچون یک نیروگاه جدید، مینی پالایشگاه پلدختر، ۱۷ شهرک صنعتی و یک منطقه ویژه فعال و دو منطقه ویژه در دست احداث دارد.

وی با اشاره به تدوین برنامه جامعی برای لرستان تحت عنوان رفع محرومیت و پر کردن خلاء صنعتی و معدنی، افزود: این استان ۱۱ شهرستان و ۳۱ بخش دارد که براساس آخرین تقسیمات کشوری ۲۰ بخش آن جزو مناطق محروم قرار دارد که باید برنامه محرومیت زدایی در استان به صورت ویژه دیده شود؛ اکنون در حوزه صنعت ۲۳ هزار نفر، معدن هزار و ۸۰۰ نفر و در حوزه تجارت ۱۳۸ هزار نفر در لرستان اشتغال دارند و هزار و ۱۸۵ واحد در صنایع مختلف شیمیایی، معدنی و فلزی فعال است که عمده تولیدات صنایع لرستان پلی اتیلین، فروسیلس، سیمان و داروهای دامی و انسانی می باشد و ۲۳ ماده معدنی شناسایی شده و پروانه دار با ذخیره قطعی ۵۵۴ میلیون تن در استان شناسایی شده است.

معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به وجود ۱۷۰ معدن در لرستان عنوان کرد: استخراج واقعی معادن استان در ۹ ماهه سال گذشته ۴ میلیون و ۴۵۳ تن با ۱۷ ماده معدنی است.

وی با بیان اینکه تعداد کارت های بازرگانی فعال استان ۲۷۰ فقره است، گفت: ۵۳ هزار و ۲۹۲ واحد صنفی در حوزه خدماتی و تولیدی داریم که واحدهای صنفی فاقد پروانه پنج هزار و ۳۱۱ مورد است.

شیخ مرادی تصریح کرد: ۵۵ بنگاه صادراتی در لرستان فعال است و صادرات آنها از ۳۴۰ هزار تن در سال ۹۶ به ۱۷۸ هزار تن در ۹ ماهه ۹۹ رسید که از نظر وزنی و ارزشی کاهش چشمگیری داشته است که عمده صادرات استان نیز ظروف شیشه ای، هیدروکربنات، موادغذایی، تجهیزات پزشکی، محصولات پتروشیمی و دیگر مواد به ۲۸ کشور هدف است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه فرش ۲۳ هزار بافنده داریم که ۱۸ هزار نفر از آنها کارت مهارت دارند و ۱۳ هزار نفر برای بیمه معرفی شدند که اکنون تعداد افراد بیمه شده ۳ هزار و ۷۰۰ نفر و چهار هزار مجوز مشاغل خانگی نیز صادر شده است.

معاون طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان به طرح های مهم نیازمند حمایت ویژه وزارت صمت اشاره کرد و گفت: فولاد و ذوب آهن با ظرفیت ۱.۲ میلیون تن، پیشرفت ۷۵ درصد و ۱۸۶ میلیون دلار سرمایه گذاری با تسهیلات ۳۰۰ میلیارد ریال از جمله مهمترین طرح های صنعتی لرستان است که باید برای تعیین تکلیف آنها برنامه ریزی شود.

وی اظهار داشت: داروسازی بایر افلاک در ۲ فاز دامی و انسانی با تولید ۵۰۰ قلم دارو از دیگر طرح های مهم استان است که ۷۰ درصد پیشرفت دارد که منتظر تمدید ال سی (گشایش اعتبار) است تا بخشی از مانده ماشین آلات آن را وارد کنیم و طرح عملیاتی شود.

شیخ مرادی به صنایع غذایی گهر در زمینه تولید نوشیدنی به عنوان یکی از بزرگترین صنایع غذایی خاورمیانه با بیش از ۲۵۰ لیتر آب اشاره کرد و افزود: این طرح با ۱۸ خط تولید نوشیدنی و سرمایه گذاری اولیه ۳۰۰ میلیارد تومان با یک هزار نفر اشتغال اکنون در تملک بانک ملی است که در صورتی بتوانیم آن را فعال کنیم تاثیر اساسی در اقتصاد استان دارد.

وی به مصوبه سفر ریاست جمهوری مبنی بر تولید لاستیک در شهرستان خرم‌آباد اشاره و بیان کرد: این طرح در حال اجرا است و به دلیل محدودیت های تحریمی، اصل طرح با تولید ۵۰ هزار حلقه لاستیک مسکوت مانده و تولید محدود آن با ۶۰۰ هزار حلقه لاستیک در حال اجرا بوده که در صورت مساعدت بانک صنعت و معدن، عملیاتی می شود.

کد خبر: ۸۱٬۳۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha