۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
نرخ تورم چگونه محاسبه می شود؟
معاون مرکز آمار ایران پاسخ داد

نرخ تورم چگونه محاسبه می شود؟

فرامرزی، معاون مرکز آمار ایران گفت: نرخ تورم بر اساس معیارهای مختلف و با در نظر گرفتن تغییرات هزینه کرد خانوارها از مسکن و پوشاک گرفته تا خوراک و دخانیات محاسبه می شود.

به گزارش بازار، با توجه به اینکه مرکز آمار ایران نرخ تورم منتهی به اسفند ۱۳۹۹ را ۳۶.۴ درصد اعلام کرده است، ایوب فرامرزی معاون مرکز آمار در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ درباره نحوه محاسبه نرخ تورم در مرکز آمارایران، گفت: طرحی را در مرکز آمار دنبال می‌کنیم که براساس آن به ۴۰ هزار خانوار در سال مراجعه می‌کنیم و از آن‌ها درباره میزان و تنوع هزینه کردشان در خانوار می‌پرسیم.

وی افزود: سپس اطلاعات گرفته شده را طبقه بندی می‌کنیم و براساس آن مشخص می‌کنیم که کدام کالاها باید در سبد تورمی خانوار محاسبه شوند و بعد از آن وزن و اثرگذاری هرکدام از آن‌ها در محاسبات چقدر باید باشد.

معاون مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه این تورم، تورم متوسط وزنی ۱۲ ماهه است، گفت: یعنی طی ۱۲ ماه با مراجعه به ۲۳۲ شهر و بیش از ۶۰۰ آبادی، اطلاعات اقلام که در هزینه و درآمد مشخص شده است را جمع آوری میکنیم و بعد از طبقه بندی آن‌ها براساس استانداردی که وجود دارد عدد تورم را استخراج می‌کنیم.

همچنین زهرا کاویانی کارشناس اقتصادی درباره تفاوت تورم سالانه، ماهانه و نقطه به نقطه گفت: تورم سالانه مقایسه میانگین شاخص قیمت در ۱۲ ماه گذشته باشاخص قیمت در ۱۲ ماه قبلی است و رشد آن محاسبه می‌شود.

وی افزود: تورم نقطه به نقطه یعنی تورمی که نشان می‌دهد یک سبد کالا در این ماه نسبت به مدت مشابه در سال قبل چه میزان رشد داشته است؛ که عدد آن هم اکنون ۴۸.۷ است و نشان می‌دهد یک سبد کالایی مصرف کننده متوسط در اسفند ۹۹ نسبت به اسفند ۹۸ چه میزان افزایش قیمت داشته است.

به گفته این کارشناس اقتصادی تورم ماهانه هم نشان می‌دهد که نرخ یک سبد کالایی مشخص در اسفندماه ۹۹ نسبت به بهمن ماه ۹۹ چه میزان افزایش داشته است؛ که عدد آن هم اکنون ۱.۸ درصد است.
وی افزود: نرخ تورم هم اکنون براساس طرح هزینه درآمد خانوار مرکز آمار که در سال ۹۵ ثبت شده است، محاسبه می‌شود.

کد خبر: ۸۱٬۳۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha