۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵
دنا پلاس دنده‌ای  یا زوتی آریو، کدام را بخریم؟
یکه‌تازی اسب تازه تنفس ایرانی در مقابل چینی مدعی

دنا پلاس دنده‌ای یا زوتی آریو، کدام را بخریم؟

دنا پلاس و زوتی آریو دو خودرو هم کلاس و رقیب در بازار که این روزها مورد توجه مشتریان قرار گرفته است، خودروهای که هر یک در بخش‌های فنی و خدمات پس از فروش چالش داشته، اما با استقبال مناسب مواجه بودند.

بازار؛ گروه خودرو: این روزها در بازار خودرو، گزینه‌های بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند که از خدمات پس از فروش، سهولت در تامین قطعات و البته جایگاه مناسب در بازار برخوردار باشند. بنابراین اگر این مساله را در کنار کلاس خودرو در نظر بگیریم، سدان‌ها یکی از انتخاب‌های مناسب برای خرید هستند. در ادامه دنا پلاس دنده‌ای را با زوتی آریو دنده‌ای که هر دو کلاس سدان‌های خانوادگی هستند و یکی در بازه قیمتی ۳۰۰ میلیون و دیگری در بازه قیمتی ۲۵۰ میلیون تومان قرار دارد بررسی خواهیم کرد تا مناسب‌ترین گزینه را به شما معرفی کنیم.

طراحی خارجی
محصول جدید گروه صنعتی ایرانخودرو که با نام دنا شناخته می‌شود، سال ۹۴ بر پایه پلتفرم سمند و پژو ۴۰۵ شکل گرفت و با ظاهری به‌روز و جدید به بازار عرضه شد. اما پس از گذشت حدود دو سال یعنی دقیقا اواخر سال ۹۵ گروه صنعتی ایرانخودرو از نسخه فیس‌لیفت آن با نام دنا پلاس رونمایی و سال ۹۶ راهی بازار شد. دنا پلاس اگرچه در دو نسخه توربو دنده‌ای و اتوماتیک و البته دنده‌ای ساده برای مشتریان دردسترس است، اما نسخه پلاس دنده‌ای ساده در این مطلب مورد بررسی ما است. ظاهر دنا پلاس به واسطه خطوط تیز روی بدنه کاراکتری اسپرت به خود گرفته که در نمای جلو، گرافیک چراغ‌ها به کمک LED ال شکل درون چراغ و فرم شش ضلعی جلوپنجره و خطوط تیز روی کاپوت چهره‌ای تهاجمی دارد. البته تغییراتی در پروفیل خودرو مانند خط شخصیتی برجسته زاویه دار و تغییراتی در لچکی بخش عقب، به جذابیت استایل می‌افزاید. اما در نمای عقب فرم گرافیک چراغ‌های مشابه C و قرارگیری یک آنتن کوسه‌ای در بخش انتهای سقف، ظاهر به‌روز و زیبا را القا می‌کند. در مقابل رقیب نچندان جدی دنا یعنی زوتی آریو، یک خودرو ژاپنی-چینی است. زیرا کمپانی زوتی سال۲۰۱۲ از سدان جمع‌وجور خانوادگی خود با نام Z۳۰۰ رونمایی کرد. Z۳۰۰ که بعدها یعنی در سال ۹۴ پس از مذاکرات سایپا و کمپانی زوتی با تغییر نام به S۳۰۰ و نهایتا آریو مراحل مونتاژ آن در ایران فراهم شد. زوتی آریو در واقع مدل کپی‌برداری شده آلیون است که این موضوع را می‌توان در ویکی‌پدیا نیز دید. در حقیقت طراحان زوتی کمترین تلاش را برای طراحی آریو کرده‌اند و همان سبک طراحی چون خط شانه‌ای نرم و زاویه بیشتر ستون C در نمای جانبی به خوبی این موضوع را تاکید می‌کند. تنها تغییرات جزئی در نمای جلو و فرمت چراغ‌ها منوط می‌شود و حتی فرم جلو پنجره کشیده به چشم می‌آید و تنها خطوط افقی کرومی به جلوپنجره آریو اضافه شده است. در نمای عقب نیز همان حجم خاص که به واسطه خط برجسته روی آن و چراغ‌های به فرم مربع شکل همان سبک طراحی تویوتا را به نمایش می‌گذارد. در مجموع زوتی آریو یک ظاهر جوان پسند عضلانی دارد که با وجود فاصله محوری ۲۷۰۰میلی‌متری، طول ۴۵۶۵ میلی‌متری و عرض ۱۷۶۶ میلی‌متری فضای مناسبی و راحتی را در اختیار سرنشینان عقب می‌گذارد. باتوجه به اینکه دنا پلاس به لحاظ ابعاد بدنه کمی جمع‌وجورتر از آریو است، فاصله محوری ۲۶۷۱میلی‌متری و طول ۴۵۵۹میلی‌متری و عرض ۱۷۲۰میلی‌متری نیز فضای مناسب را برای سرنشینان عقب و فضای ۵۰۰ لیتر را نیز برای محفظه بار صندوق عقب به ارمغان آورده است.  

دنا پلاس دنده‌ای  یا زوتی آریو، کدام را بخریم؟

دنا پلاس دنده‌ای  یا زوتی آریو، کدام را بخریم؟

داشبورد به‌روز ایرانی و کیفیت بالای آن
کابین دنا پلاس همانند نسخه استاندارد خود با سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و صفحه نمایشگر کنسول میانی فضای کاملا خلوت و عاری از دکمه‌های فیزیکی و شلوغی‌های محسوس را به وجود آورده است. دو تریم مشکی و دو رنگ دردسترس مشتریان قرار دارد، به لطف تزئینات طرح چوب برای کنسول میانی و داشبورد، روی‌دری‌ها و دستگیره‌های کروم کمی از حالت فضای کسل کننده‌ای محصولات داخلی دیگر خارج شده و تداعی‌گر یک خودرو نسبتا لوکس است. از مهم‌ترین امکانات و تجهیزات رفاهی دنا پلاس دنده‌ای می‌توان به ۴ ایربگ به صورت آپشنال، سیستم ABS، EBD، غربیلک فرمان مجهزبه کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث، کروز کنترل، تنظیم اتوماتیک سیستم تهویه مطبوع و کانال‌ تهویه برای سرنشینان عقب، مانیتور مالتی‌مدیا تصویری لمسی با رهیاب GPS، چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام سوار یا پیاده شدن، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو، سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیرمجاز، دوربین دید عقب، هشدار دهنده موانع عقب، قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی، جابه‌جایی صندلی راننده و سرنشین جلو به صورت تمامی برقی(۸حالته)، امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب ISOFIX، سانروف، دسترسی به صندوق عقب از داخل، نمایشگر دمای محیط، آنتن کوسه‌ای و آینه‌های جانبی برقی و تاشونده اتوماتیک اشاره کرد. در مقابل زوتی آریو سبک طراحی نه چندان جذاب و نه چندان کسل کننده‌ای دارد و می‌توان گفت فضای داخلی رضایت بخشی دارد. آریو در نسخه‌های دنده‌ای و برخی اتوماتیک‌ها فاقد صفحه نمایشگر میانی بوده و امکاناتی چون ایربگ راننده و سرنشین، سیستم ترمز ABS، EBD، کامپیوتر اطلاعات سفر، سیستم تهویه مطبوع برقی با تنظیمات دستی، قفل شدن اتوماتیک درها، سنسور پارک دنده عقب، صندلی چرمی، صندلی راننده با قابلیت تنظیم در ۴جهت، صندلی عقب تاشونده مجهزبه نگهدارنده صندلی کودک ISOFIX، قفل ایمنی کودک برای درها و شیشه‌ها و سیستم صوتی مجهزبه MP۳ و پورت USB نصب شده تا به عنوان آپشن‌ رفاهی شناخته شوند. اما نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که در زمان ورود به کابین خودرو، پلاستیک خشک و کیفیت پایین جزو نکات منفی داشبورد زوتی آریو است. در این زمینه نیز باید اشاره‌ای به عایق بسیار ضعیف آریو داشت، چراکه صدای موتور و حرارت انتقال یافته از موتور به راحتی به کابین وارد شده و در بلند مدت بسیار آزار دهنده است. این در حالی است که چنین مساله‌ای و ضعفی در دنا پلاس دیگر وجود ندارد.

دنا پلاس دنده‌ای  یا زوتی آریو، کدام را بخریم؟

دنا پلاس دنده‌ای  یا زوتی آریو، کدام را بخریم؟

مشخصات فنی کدام یک؟
هر دو سدان خانوادگی در زیر کاپوت خود یک پیشرانه چهارسیلندر کم حجم اتمسفریک جا داده‌اند. قلب تپنده دنا پلاس یک موتور چهارسیلندر خطی ۱۶سوپاپ به حجم ۱۶۴۶سی‌سی را تشکیل می‌دهد که همان پیشرانه معروف EF۷ است. نسبت تراکم ۱۱ به یک، سیستم جرقه‌زنی مستقیم(هرسیلندر دارای یک کویل مجزا) و سیستم زمان‌بندی متغیر پیوسته CVVT می‌تواند حداکثر ۱۱۵اسب‌بخار قدرت در ۶هزار آرپی‌ام(دور در دقیقه) و حداکثر ۱۵۷نیوتون‌متر گشتاور را در ۴۵۰۰آرپی‌ام(دور در دقیقه) به وجود می‌آورد. کیفیت قطعات ساخت پیشرانه EF۷ در سطح قابل قبولی قرار دارد و ضعف‌های چون میعوب شدن واشر سرسیلندر و افزایش ناگهانی دمای موتور در این پیشرانه دیده نمی‌شود. این قوای محرکه که پایه طراحی آن توسط کمپانی آلمانی FEV انجام شده و از کیفیت بالاتری نسبت به چینی‌های هم‌کلاس خود دارد. همچنین موتور EF۷ جزو به‌روزترین پیشرانه‌های مورد استفاده در محصولات داخلی به شمار می‌آید. چراکه یک اویل ماژول (قطعه‌ای که می‌تواند به واسطه دو سیال آب و روغن موتور) دمای موتور را در شرایط ایده‌آل خود نگه دارد و این امر منجربه کاهش تنش حرارتی موتور و تا حدودی کاهش آلایندگی خروجی نیز می‌شود. یک گیربکس ۵سرعته دستی نیز برای انتقال قدرت و گشتاور به محور جلو تعبیه شده که از کیفیت قابل قبول نیز برخوردار است. موتور EF۷ اگر توسط مالک خودرو نگهداری صحیح از آن انجام شود یعنی تعویض روغن موتور به موقع انجام شود و کارکرد استاندارد سالیانه ۲۰هزار کیلومتر رعایت شود، این قوای محرکه به‌روز مورد استفاده در محصولات داخلی تا ۱۵۰هزار کیلومتر یک موتور کم دردسر خواهد بود. از سوی دیگر در مقابل زوتی آریو در سه نسخه ۱.۵لیتری دستی، ۱.۶لیتری اتوماتیک و دستی عرضه بازار شده است. نسخه ۱.۶لیتری دنده‌ای که مدنظر ما در این مطلب است، از یک موتور چهارسیلندر خطی ۱۶سوپاپ به حجم دقیق ۱۵۹۰سی‌سی است. جالب است بدانید که این پیشرانه موسوم به ۴A۹۲ ساخت کمپانی میتسوبیشی است، با توجه به نسبت تراکم ۱۰.۵ به یک، سیستم کنترل الکترونیکی سوپاپ‌ها منحصربه‌فرد میتسوبیشی MIVEC و جرقه‌زنی مستقیم برای هر سیلندر توانسته حداکثر قدرت را به ۱۱۲اسب‌بخار در ۶هزار آرپی‌ام(دور در دقیقه) و حداکثر ۱۵۱نیوتون‌متر گشتاور را در ۴هزار آرپی‌ام(دور در دقیقه) تولید کند. این پیشرانه باتوجه به وزن ۱۲۷۵کیلوگرمی نسبتا ضعیف به نظر می‌رسد، حساسیت بسیار بالا به روغن موتور و تعویض به موقع آن، افزایش صدای کارکرد موتور در بلند مدت یعنی پس از ۵۰هزار کیلومتر و عدم هماهنگی دسته موتورها از ضعف‌های جدی این پیشرانه ژاپنی-چینی است. گیربکس ۵سرعته‌ای دستی که برای انتقال قدرت به چرخ جلو برای آریو در نظر گرفته شده، از فواصل نسبتا بلندی بهره می‌گیرد. این مساله سبب شده تا شتاب مناسبی مانند دنا پلاس نداشته باشد. با توجه به کارکرد استاندارد سالیانه ۲۰هزار کیلومتر و نگهداری صحیح از موتور، تنها تا ۵۰هزار کیلومتر پیشرانه کم دردسر و کم استهلاکی خواهد بود. همچنین باتوجه به حجم موتور پایین‌تر پیشرانه ۴A۹۲ میتسوبیشی که در زیر کاپوت زوتی آریو جا خوش کرده، مطابق اعلام سایپا سیکل ترکیبی برابر ۶.۵۴لیتر در هر صدکیلومتر دارد، اما دنا پلاس با وجود وزن ۱۲۵۸کیلوگرمی و حجم بیشتر پیشرانه EF۷ ۷.۹لیتر در هر صدکیلومتر مصرف دارد.  

دنا پلاس دنده‌ای  یا زوتی آریو، کدام را بخریم؟

فرمان‌پذیری و سواری
دنا پلاس در محور جلو به سیستم تعلیق مک‌فرسون مجهز است و در محور عقب سیستم تعلیق با اتصالات چندگانه بوده که باتوجه به سایز تایرهای ۶۵/۱۸۵ با رینگ ۱۵ اینچی سواری رضایت بخشی دارد. همچنین استفاده از بوش طبق‌های لاستیکی که در دیگر محصولات تولیدی گروه صنعتی ایرانخودرو شاهد آن هستیم تا حدود ارتعاش موجود روی سطوح ناهموار را جذب کرده و سواری آزار دهنده‌ای نخواهد داشت. به لحاظ هندلینگ نیز دنا کمی ماهیت بیش فرمانی داشته و به دلیل مرکز ثقل پایین آن فرمان‌پذیری مناسبی در کلاس خود دارد. در مقابل زوتی آریو در محور جلو مک فرسون و در محور عقب Trailing arm(اهرم طولی) با سایز تایرهای ۵۵/۲۰۵ و رینگ ۱۶ اینچی و باتوجه به پهنای لاستیک که در حالت استاندارد پهن‌تر از سایز استاندارد دنا پلاس دنده‌ای است، سواری مناسبی دارد. اما حرکت روی سطوح ناهمواره در مدت زمان نسبتا کوتاه آزار دهنده است، به ویژه به دلیل نصب رینگ ۱۶اینچی و پیشرانه ۱.۶لیتری با وزنی بیش از ۱۲۰۰کیلوگرم، آریو کند به نظر می‌رسد. در بحث هندلینگ نیز آریو باتوجه به ابعاد بزرگتر نسبت به دنا و عدم دقت در توزیع وزن در جلو و عقب حرف چندانی برای گفتن ندارد.

دنا پلاس دنده‌ای  یا زوتی آریو، کدام را بخریم؟

کدام یک برای خرید؟
با وجود اینکه دنا پلاس خودروی به‌ روزتر، از خدمات پس از فروش بهتر، سهولت در تامین قطعات و بازار خرید و فروش بهتری برخوردار است با صرف هزینه ۳۰۰ میلیون تومان می‌توان سوار بر این خودرو شد. اگرچه زوتی آریو دنده‌ای با قیمت ۲۵۰ میلیون تومان نیز در بازار حضور دارد، اما یکی از خودروهای پردردسر بازار است که عدم سهولت در تامین قطعات، خدمات نچندان مناسب و خرابی‌های پی‌درپی پس از کارکرد حدود ۶۰هزار کیلومتر این خودرو را به گزینه دوم خرید بدل کرده است.

 

کد خبر: ۸۱٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha