۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۹
لجاجت ستاد تنظیم بازار عامل شرایط فعلی مرغ/ قیمت روند کاهشی خواهد داشت
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

لجاجت ستاد تنظیم بازار عامل شرایط فعلی مرغ/ قیمت روند کاهشی خواهد داشت

گرگان- مبصری، دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور گفت: قیمت اعلام شده برای مرغ، کمترین پیشنهاد ما در اوایل اسفند بود اما لجاجت ستاد تنظیم بازار و دیر اعلام کردن آن، شرایط فعلی را رقم زد.

رضا مبصری در گفتگو با خبرنگار بازار، قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام شده مرغ را منطقی اعلام و اظهار کرد: در اسفند ماه قیمت پیشنهادی را ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان اعلام کردیم و آنچه اکنون تصویب شده هم تقریبا کف قیمت پیشنهادی ما است.

وی با تاکید بر این‌که باید شرایطی پیش بیاید که مرغدار عرضه مرغ را تسریع کند، افزود: مشکل اینجاست که مرغدار به صورت مقطعی گارد گرفته و برای توزیع مقاومت دارد.

مبصری در پاسخ به اینکه آیا در کمبود اخیر احتکار مرغ مطرح است؟ توضیح داد: مرغدار تا زمان مشخصی می تواند محصول را نگهدارد و چون مسائلی مثل خوراک هم مطرح هست اصلا نمی صرفد که وارد بازار نکند اما می تواند برای دو شب کارش را به تاخیر بندازد که در مواقعی مثل تعطیلات تا چهار روز هم افزایش می یابد اما بیشتر از آن امکان پذیر نیست و بحث احتکار اصلا مطرح خواهد بود.

وی با بیان این که قیمت مرغ باید آزاد شود، گفت: اگر قیمت آزاد شود خود به خود به حدود ۲۵ هزار توان برمی گردد و با این قیمت زنجیره ها راغب می شوند مرغ بیشتری به بازار عرضه کنند اما مرغداران تکی مشخص نیست چه واکنشی دارند.

تاثیر عوامل روانی جامعه بر کمبود مرغ
مبصری قیمت فعلی را منصفانه دانست و گفت: واقعیت این است که ۲۰۰ تن مرغ طی یک روز در گلستان عرضه شده در حالی که بیشترین مقدار مصرف مرغ طی پنج روز در گلستان ۱۲۰ تن و در حالت عادی ۵۰ تا ۶۰ تن بوده است اما الان ۲۰۰ تن هم کسر می آید.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور ادامه داد: دو حالت پیش روی ماست؛ یک مساله عدم مدیریت صحیح فضای روانی برای مشتری است که وزیر از احتکار خانگی استفاده کرده است ولی مخالف این عبارت هستیم.

وی اضافه کرد: رسانه ها هم پرداخت خوبی به این مساله نداشتند و مرتب جو کمبود مرغ احساس شد؛ مردم بیش از نیاز خرید کردند و وقتی خرید بیش از عرضه شود کمبود احساس می شود.

مبصری مساله دوم را لجاجت ستاد تنظیم بازار در اعمال قیمت فعلی مرغ دانست و گفت: اگر این قیمت را ۱۰ یا ۱۵ اسفند می گذاشتند قیمت مرغ کمتر از الان بود و شاهد صف هم نبودیم؛ این اقدام دیر هنگام بود با این حال امیدوارم طی یک هفته آینده قیمت متعادل شود.

قیمت به زیر ۲۵هزار تومان هم خواهد رسید
وی با بیان این که ۶ ماه آینده قیمت تغییر محسوسی نخواهد کرد، گفت: پیش بینی می کنم افزایشی توسط ستاد تنظیم بازار در قیمت نخواهیم داشت و به نظرم به احتمال ۹۰ درصد قیمت به زیر ۲۵۰۰۰ تومان هم خواهد رسید، ولی برای تیر و مرداد دوباره شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور درباره قرارگاه تشکیل شده برای قیمت مرغ هم گفت: قیمت فعلی توسط قرارگاهی اعلام شد که شامل معاون زیر صمت، وزیر جهاد، رئیس سازمان دامپزشکی، چهار معاون وزیر جهاد و چند رئیس سازمان می شود و قرار بوده وزاری اطلاعات و کشور هم حضور داشته باشند اما از تولیدکننده ها کسی عضو آن نیست.

مبصری توضیح داد: بعد از ۱۳ فروردین که مردم برگردند، تقاضا برای مرغ کاهش پیدا می کند و دلیل هم این است که مردم طبقه متوسط به بالا به علت جو روانی مقدار قابل توجهی مرغ خریده اند و فقط می ماند افرادی که توان خرید نداشتند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آماری از میزان مصرف برای مدیریت بازار وجود دارد یا خیر؟ گفت: متوسط عرضه مرغ در ماه ۱۷۰ تا ۱۸۰ هزار تن است و بنا بر اطلاعات فقط دیشب هشت هزار تن مرغ در بازار کشور عرضه شده است در شرایطی که متوسط عرضه مرغ شش هزار تن است.

گرانی کالاهای جایگزین گرایش به مرغ را بیشتر کرد
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی گرگان گفت: در این افزایش تقاضا باید اثر کالاهای جایگزین هم لحاظ کرد زیرا وقتی حبوبات و گوشت گران شود مردم گرایش بیشتری به مرغ پیدا می کنند.

وی با تاکید مجدد بر این که تولید مرغ بیش از هر زمان دیگری در کشور است و شکی در آن نداریم، گفت: برخی می گویند کانال توزیع مشکل دارد اما به نظرمن مشکل اینجاست که توزیع مانند قبل است اما پیشتر قیمت واقعی تر بوده ولی اکنون جلوی قیمت واقعی را گرفته اند در حالی که قیمت همه نهاده ها و جوجه یک روزه گران شد ولی با لجاجت نگذاشتند که قیمت مرغ واقعی شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان زنجیره گوشت مرغ کشور یادآور شد: برای ماه رمضان قیمت متعادل می شود و ۹۰ درصد طی ۱۰ روز آینده صفی نخواهیم داشت و مرغ به اندازه کافی خواهد بود.

کد خبر: ۸۱٬۲۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha