۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
ضرورت تشکیل مرکز پژوهش گردشگری منطقه آزاد اروند در سال پشتیبانی‌ها
یادداشت؛

ضرورت تشکیل مرکز پژوهش گردشگری منطقه آزاد اروند در سال پشتیبانی‌ها

آبادان- تشکیل مرکز پژوهش مجازی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» یک ضرورت است، این مطلب بخشی از یادداشت محمود نواصر فعال رسانه ای است.

محمود نواصر؛ بازار: مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۰ را به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» نامگذاری کردند.

یکی از حوزه‌های بزرگ و مهم غیر نفتی که باید سریعا این شعار در آن انجام شود، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که هر کدام از این بخش‌ها نیازمند برنامه‌ریزی با رویکرد «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» هستند.

با توجه به اینکه مناطق آزاد گامی بزرگ در راستای توسعه کشور و ارزآوری هستند، یکی از بخش‌های مهم برنامه‌ریزی برای این موضوع می‌توانند باشند که منطقه آزاد اروند به دلیل داشتن بزرگترین محدوده جغرافیایی باید در این امر پیش قدم شود.

منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس و جنوب غربی استان خوزستان است که شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر می‌شود. وسعت آن ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در محل تلاقی اروند رود و کارون واقع و همجوار با کشورهای عراق و کویت است.

تحقق شعار سال در گروی حرکت بر مدار پژوهش‌های کاربردی
سیاستگذاری‌های کلان و بزرگ در سه حوزه مهم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مربوط شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر در مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تدوین می‌شود که یکی از مبانی اصلی تحقق شعار امسال حرکت بر مدار پژوهش‌های کاربردی است و در واقع ضرورت دارد سریعا مرکز پژوهش مجازی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» راه‌اندازی شود.

امروزه طرح پرسش‌های نو و مسائل پیچیده و چند وجهی در حوزه‌های مختلف، نهادهای سیاستگذاری را ناگزیر از تاسیس مراکز علمی و پژوهشی ساخته است.

تجربه نشان داده است که این نهادها با اتکا به تخصص‌ها و مطالعات فراهم آمده در آن مرکز و بهره‌گیری از آنها در شناخت کارشناسانه مسائل و پاسخگویی به نیازهای نو در تدوین سیاست‌ها و نظارت بر اجرای سیاست‌ها عملکرد مطلوب‌تری داشته‌اند.

نهادهایی که چنین تکیه‌گاه‌های علمی و تحقیقاتی سازمان یافته‌ای در اختیار دارند، در مقایسه با ارگان‌هایی که نمایندگان آنها صرفاً با اتکا به توان علمی و تجربی خود به کارشناسی و تدوین قوانین مبادرت می‌ورزند، در روش و نتیجه‌گیری از کارایی و اثربخشی بیشتری برخوردارند.

فضاهای گسترده گردشگری، تولیدات صنایع دستی صادراتی، روستاهای زیبا، فرودگاه بین‌المللی، ظرفیت‌های آبی، توریسم درمانی، بناهای تاریخی و... فقط بخشی از ظرفیت‌های عظیم منطقه آزاد اروند است که نیازمند اجرای برنامه‌های مطالعاتی بر محور اقتصادی از طریق مرکز پژوهش مجازی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند است که می‌تواند با اهداف کلان، برنامه‌ریزی تخصصی و علمی داشته باشد تا نتایج بزرگ محقق شود.

افراد صاحب نظر زیادی در حوزه گردشگری هستند که می‌توان طرح‌های آنها را در این مرکز جمع آوری کرد و سپس طی یک فرآیند پس از بررسی و جمع بندی در اختیار مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند قرار داده شود.

تامین نیازهای پژوهشی و برنامه‌ریزی بـه منظـور پشتیبانی فکری، جذب نخبگان و تعامل با صاحب نظران و فرهیختگان، برنامه‌ریزی و هماهنگی در برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی و همایش‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی، ایجاد بستر و فضای مناسب برای انجام تحقیقات میدانی، پیگیری و رصد دائمی فعالیت‎ها و شاخص‎های کمی و کیفی و همچنین تسهیل در انجام طرح‎های پژوهشی بنیادی، کاربردی و توسعه ‎ای در زمینه‎ های مختلف علمی می‌تواند بخشی از اهداف مرکز پژوهش مجازی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند باشد.

یکی از دلایل مورد تاکید مبنی بر لزوم فعالیت‌های این مرکز پژوهشی به صورت مجازی، جلوگیری از ایجاد هزینه و بروکراسی‌های اداری است

این مرکز نباید بروکراسی‌ها را افزایش دهد و تشکیلات جدیدی شامل معاونت‌ها و مدیریت‌های مختلف درون خود داشته باشد زیرا اساس آن کمک و تسهیل برنامه‌های مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند از طریق جذب طرح‌ها و ایده‌ها است.

افرادی که در این مرکز فعالیت می‌کنند فعالیت آنها افتخاری بوده و صرفا در راستای کمک به مدیریت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد اروند گام بر می‌دارند ضمن اینکه نباید از کارکنان این سازمان باشند بلکه تلاش شود یک بدنه اجتماعی مردمی باشند.

لزوم بومی گزینی
ریاست مرکز توسط سازمان منطقه آزاد اروند با حداقل حکم یکساله باید انتخاب شود و با توجه به ضرورت آشنایی وی با ظرفیت‌های منطقه آزاد اروند باید حتما سابقه ۲۰ سال سکونت در یکی از شهرهای این منطقه را داشته باشد و همچنین جوانگرایی نیز مدنظر باشد.

بررسی چالش‌های پیش روی صنعت گردشگری منطقه آزاد اروند، بررسی افکار عمومی، مطالعه در خصوص آثار میراثی و طرح مطالعاتی سرمایه‌گذاری بخشی از موضوعات برنامه‌های مورد طرح این مرکز است

یکی از اقداماتی که مرکز پژوهش باید انجام دهد، برگزاری جشنواره‌های پژوهشی است که طی سال‌های گذشته یکی از نیازهای اساسی بوده است.

برای افرادی که قرار است با این مرکز به هر شکلی همکاری کنند نباید صرفا نگاه مدرک گرایی اعمال شود و ضرورت دارد حتی از افرادی که دانش آموزند ولی دارای طرح و ایده هستند استفاده شود.

به طور حتم با راه‌اندازی مرکز پژوهش مجازی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد اروند تحولی بزرگ ایجاد خواهد شد.

کد خبر: ۸۱٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha