۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۷
همیشه به دنبال تسهیل تجارت با کاهش هزینه ها بوده ایم
رییس کل گمرک ایران:

همیشه به دنبال تسهیل تجارت با کاهش هزینه ها بوده ایم

میراشرفی، رییس گمرک کشور گفت: از ظرفیت ماده ۴۲ قانون امور گمرکی بهره گرفتیم و بر این اساس بیش از چند میلیارد دلار در این بحث کمک شد؛ به اضافه مبحث ترخیص درصدی که کمک شایانی به تولیدکنندگان کرد.

به گزارش بازار، مهدی میراشرفی معاون وزیر اقتصاد و امور دارایی و رییس کل گمرک کشور درباره شعار سال ۱۴۰۰ و اجرایی شدن استراتژی رهبری در گمرک وبرنامه هایی که تدارک دیده شده، بیان کرد: گمرک در بحث مربوط به واردات و صادرات به عنوان یک سازمان عامل و مجری و تقریباً تمام کننده در فرآیند صادرات و واردات است، چنانچه فرآیند تجارت تسهیل شود حتما در کاهش هزینه های تولید و مصرف کننده تاثیر بسزایی خواهد داشت. ما در فرآیند تجارت یکی از پیچیده ترین فرآیندها را داریم یعنی بیش از ۲۵ سازمان و بیش از یک هزار مورد قانونی و چندین هزار بخشنامه و دستورالعمل داریم که سبب معطلی کالاها در مبادی ورودی می شود.

وی با تاکید بر اینکه گمرک جمهوری اسلامی ایران همیشه به دنبال تسهیل تجارت با کاهش هزینه ها بوده است که در بحث کاهش موانع می‌گنجد، بیان کرد: با تعاملی که با سایر دستگاه های ۲۵ گانه داریم روند رو به رشد همکاری های ما در این موضوع، گسترده تر شده است. ما در حال حاضر کاغذ را از فرآیند تجارت حذف کردیم و این موضوع به شدت در کاهش جعل اسناد موثر بوده است و در مباحث مربوط به تسهیل صادرات مکانیزم هایی طرح ریزی شده است.

میراشرفی توضیح داد: گمرک در بحث تحقق شعار سال و همچنین بیانات مقام معظم رهبری در بحث اصلاح نظام گمرکی اقداماتی را پیش رو دارد تا با تعامل بهتری در راه تسهیل تجارت نیز قدم برداریم. گمرک در این موضوع با ایجاد پنجره واحد تجارت فرا مرزی و الکترونیکی کردن امور به ویژه در خصوص صادرات اقدامات موثری را انجام خواهد داد تا در کمتر از یک روز از زمان درخواست و بدون مراجعه افراد به گمرک، و بدون مراجعه کالا به محل گمرک امور صادرات انجام شود.

وی درباره مباحث حمایتی گمرک نیز گفت: ما در جهت حمایت از صادرات با مواردی تحت عنوان دراوک یا استرداد که در تولید کالای صادراتی، کالای وارداتی به کار رفته باشد، صدق می کند. گمرک به جهت تشویق صادرات، حقوق و عوارضی که در این کالا وجود دارد به صادرکننده استرداد می کند. همچنین در کارنامه تجارت سال ۹۹ گمرک، ۱۴۵ میلیون تن کالای صادراتی و وارداتی به ارزش ۷۳ میلیارد دلار دیده می شود که واقعا دستمریزادی به حوزه های تولیدی کشور باید بگوییم. همچنین در حال حاضر، ۳۴ میلیون تن کالای وارداتی به کشور ما، ۲۲ میلیون تن کالاهای اساسی هستند.

رییس کل گمرک کشور درباره موثرترین و کلیدی ترین اقدامات گمرک در سال ۹۹ گفت: تحریم های ظالمانه و همچنین کرونا آثار منفی بر تجارت کشور گذاشت. ما در سال ۹۹ برای فائق شدن بر این فشارها، از ظرفیت ماده ۴۲ قانون امور گمرکی بهره گرفتیم و بر این اساس بیش از چند میلیارد دلار در این بحث کمک کردیم. به اضافه مبحث ترخیص درصدی که افراد معطل انتقال ارز و اسناد مالکیت می ماندند اما ۹۰ درصد از کالاهای وارد شده به کشور را با ترخیص درصدی در اختیار تولیدکنندگان قرار دادیم که کمکی به بخش تولید شد.

کد خبر: ۸۱٬۲۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha