۱۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
راه نجات اقتصاد کشور حمایت از بخش خصوصی است
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

راه نجات اقتصاد کشور حمایت از بخش خصوصی است

آبادان- صدرهاشمی، یک تولیدکننده گفت: در شرایط فعلی که با یک جنگ اقتصادی تمام عیار مواجه هستیم تنها راه نجات، حمایت از سربازان اقتصادی این مرز و بوم و تولیدکنندگان بخش خصوصی است.

محمد مهدی صدرهاشمی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: طی سال‌های اخیر با وجود افزایش بی سابقه قیمت‌ها دربخش‌های مختلف اقتصاد و وجود تورم حدود ۴۰ درصد در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدماتی در سال ۹۹(بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران) اکثر تولیدکنندگان بخش خصوصی با کمبود نقدینگی برای تهیه مواد اولیه و سرمایه مواجه شدند.

وی در همین خصوص افزود: با توجه به شرایط پیش آمده توجه بیشتر به تزریق نقدینگی و پرداخت تسهیلات به منظور توسعه و سرمایه در گردش با نرخ‌های بسیار پایین جزو توقع بخش خصوصی است.

این تولیدکننده ادامه داد: با توجه به بالا رفتن حقوق و دستمزد کارگری در سال ۱۴۰۰ با اینکه امری بسیار خوب و پسندیده در راستای حرکت به سوی عدالت اجتماعی است اما این حرکت بدون حمایت دولت هیچ تاثیری نخواهد داشت.

نبود یارانه تولید
صدرهاشمی توضیح داد: دولت می‌تواند با اختصاص یارانه‌هایی به منظور حمایت از تولید، مانند بخشودگی سهم بیمه تامین اجتماعی کارفرما، متقبل شدن بخشی از مزایای حقوق(حق خواروبار یا حق مسکن و ...) که بخشی از حقوق و دستمزد را شامل می‌شود از تولیدکننده حمایت کند و در راستای حمایت از نیروی کار فقط از تولیدکننده هزینه نکند.

وی با اشاره به عدم ثبات قوانین در حوزه تولید، تصریح کرد: متاسفانه قوانین و مقررات بعد از تصویب برای دوره کوتاهی اجرا می‌شوند و این یکی از موانع تولید است.

این صادرکننده خاطرنشان کرد: برخی قوانین پس از تصویب به صورت آزمون و خطا در این حوزه اجرا می‌شوند و یعنی این قوانین بدون کارشناسی دقیق یا حداقل بدون استفاده از نظر خود تولیدکنندگان مصوب شده و در نهایت بعد از اجرا دچار خطا می‌شود و همچنین در نهایت تغییر می‌کند.

عدم ثبات قوانین
صدرهاشمی یادآور شد: این عدم ثبات قوانین در حوزه تولید موجب می‌شود تولیدکننده بخش خصوصی نتواند استراتژی ثابتی به منظور اجرای فعالیت‌های حتی کوتاه مدت خود داشته باشد و با تغییرات قوانین دچار جزر و مد می‌شود.

وی در ادامه به نوسان در نرخ ارز اشاره کرد و گفت: این امر هم مانند عدم ثبات در قوانین موجب می‌شود که تولیدکننده بخش خصوصی در تعیین قیمت و نرخ‌گذاری به اجبار در قیمت‌های خود نوسان داشته باشد.

این کارآفرین با بیان اینکه سال‌های قبل دولت مشوق‌هایی را به منظور صادرات برای تولیدکنندگان تخصیص می‌داد، افزود: متاسفانه در حال حاضر تولیدکننده از این مشوق‌ها بی بهره است و تولیدکننده در بخش خصوصی همه هزینه‌های صادراتی را باید از جیب خود پرداخت کند.

تاکید رهبر معظم انقلاب به تولید
صدرهاشمی تصریح کرد: در کشوری مانند ترکیه هنگامی که یک فرد اقدام به تاسیس یک واحد تولیدی جدید می‌کند حداقل تا سه سال از پرداخت مالیات معاف است تا شرکت به سود دهی برسد یا کشوری همچون چین نیز تا چندین سال تولیدکنندگان جدید را از مالیات معاف می‌کند تا زمانی که تولیدکننده به سود دهی برسد؛ ولی در ایران در تلاش هستند حتی مناطق آزاد که جهت انگیزه، رونق و توسعه از مالیات و ارزش افزوده معاف هستند را نیز مجبور به پرداخت مالیات و ارزش افزوده کنند.

وی در همین خصوص ابراز کرد: کشور ترکیه در بخش صادرات با پرداخت بخشی از هزینه به تولیدکننده او را تشویق به حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورهای دیگر می‌کند. در بخش تولید هزینه‌های کارگری شامل بیمه و ... را در قالب یارانه تولید به تولیدکننده پرداخت می‌کند تا او بتواند با نرخ‌های رقابتی در بازارهای جهانی حضور پیدا کند.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب چندین سال است که تاکیدشان بر تولید، رونق تولید، جهش تولید و رفع موانع تولید است، اظهار کرد: امسال نیز به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» نامگذاری شد که این موضوع نشان از اهمیت تولید و نقش آن در رونق اقتصاد کشور دارد زیرا در شرایط فعلی که با یک جنگ اقتصادی تمام عیار در کشور مواجه هستیم تنها راه نجات اقتصاد، حمایت از سربازان اقتصادی این مرز و بوم که همان تولیدکنندگان بخش خصوصی هستند، است.

لحاظ نکردن مزیت تولید در شهرک‌های صنعتی
صدرهاشمی بیان کرد: در جنگ وقتی که فرماندهان استراتژی مناسبی برای پیروزی نداشته باشند سربازان هم نمی‌توانند کاری از پیش ببرند حتی اگر بهترین، شجاع‌ترین و جسورترین سربازان باشند.

وی با اشاره به شهرک‌های صنعتی عنوان کرد: متاسفانه قبل از اینکه زیرساخت و شرایط و مزایای تولید در مناطق شناسایی شود و بعد اقدام به ایجاد شهرک‌های صنعتی کنند، ابتدا شهرک را ایجاد کرده و سپس به دنبال آماده‌سازی و توانمند کردن آن می‌روند.

این تولیدکننده در همین خصوص توضیح داد: در کشورهای صنعتی بر اساس مزیت‌های تولیدی در هر منطقه شهرک‌های صنعتی ایجاد می‌شوند که این امر در کشور ما وجود ندارد و مزیت تولید در تشکیل شهرک‌های صنعتی لحاظ نمی‌شود.

صدرهاشمی ادامه داد: در ایجاد شهرک‌های صنعتی بهتر است ابتدا بر اساس مزیت‌های تولیدی منطقه، نیروی کار بومی، وجود دانش و تکنولوژی و امکان ورود آنها به منطقه و همچنین شرایط محیط زیستی و اقلیمی در نظر گرفته شود و سپس شهرک صنعتی احداث شود.

کد خبر: ۸۱٬۲۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha