۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۸
بازدهی بیشتر بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی
کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد

بازدهی بیشتر بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی

آدینه‌وند، کارشناس اقتصادی گفت: اگرچه بازار سرمایه از مرداد ۹۹ افت را تجربه کرد،، اما نسبت به سایر بازارهای موازی از بازدهی بالایی برخوردار بود.

به گزارش بازار، بهزاد خسروی آدینه‌وند درباره چشم انداز بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ افزود: از ابتدای سال ۹۹ تا به امروز بازار سهام بیش از ۱۳۰ درصد بازدهی داشته است،، اما از مردادماه تاکنون روند نزولی را طی کرده و این موضوع از منظر مردم نامناسب تلقی می‌شود، این در حالی است که بازار سکه ۸۸ درصد، طلا ۸۴ درصد، دلار ۵۹ درصد و مسکن ۲۷ درصد و خودرو ۸۰ درصد رشد داشتند.

وی گفت: درسال ۹۹ بازار سهام نسبت به سایر بازارها رشد بیشتری را تجربه کرده است به طوری که نسبت به بازار سکه ۴۰ درصد رشد داشته است.

خسروی افزود: عوامل موثری بر بازار سرمایه وجود دارد، مانند پیش‌بینی رشد ۴ برابری درآمد نفتی ایران در لایحه ۱۴۰۰، برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، کاهش پیامد ناشی از کرونا در اقتصاد کشور و پیش بینی رشد اقتصادی مثبت نسبت به سال ۹۹.

وی گفت: سازمان‌های معتبر جهانی و اقتصادی و همچنین کارشناسان داخلی از رشد اقتصادی ایران در سال ۱۴۰۰ خبر می‌دهند که این می‌تواند بر تقویت بازار سهام اثر بگذارد.

خسروی گفت: فروش نفت تا سقف ۲۰۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه اگر محقق شود در بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: فروش چهاربرابری نفت اگرچه خوشبینانه است و همین موضوع باعث کسری بودجه شدید خواهد شد، اما بدلیل اینکه به عنوان نکته مثبت در لایحه بودجه آمده می‌تواند تاثیر مهمی در بازار سرمایه بگذارد.

اثرات انتخابات و برجام بر بازار سرمایه
خسروی گفت: اختلافات مجلس و دولت برسر بودجه باعث واکنش منفی بازار سهام در سال گذشته شد، اگر در انتخابات ریاست جمهوری فردی انتخاب شود که با مجلس همسو باشد باعث کاهش ریسک می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: برجام هم می‌تواند به اندازه سایر عوامل اقتصادی بر بازار سهام موثر باشد، اگر برجام منجر به لغو تحریم‌ها شود قطعا در بورس تاثیر مثبت خواهد داشت.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ نمی‌توان امیدوار بود که به طور میانگین بازار سرمایه از رشد سه رقمی برخوردار شود.

خسروی افزود: عملکرد دولت و دخالت آن در بازارسرمایه هرچند در مقطعی باعث رشد بازار سرمایه شد،، اما بی‌ثباتی به وجود آمده باعث شد پیامد این دخالت اشتباه را در افت بازار سرمایه شاهد باشیم.

این کارشناس اقتصادی گفت: اگر عدد و ارقام بودجه ۱۴۰۰ و فروش نفت و میعانات را تحلیل کنیم به این نتیجه می‌رسیم که سازمان برنامه و بودجه با رویکرد لغو تحریم‌ها، درآمدها را پیش بینی کرده است و اگر مذاکرات برجام منجر به رفع تحریم نشود نمی‌توان نگاه خوشبینانه به همه بازارها داشت.

وی افزود: کنترل تورم، ثبات در نرخ ارز، تعیین نرخ سود بانکی معقول، عرضه به موقع سهام از طرف دولت، تعیین عوارض گمرکی و قیمت‌گذاری دستوری از عواملی هستند که تحت تاثیر سیاست‌گذاری دولتمردان است.

خسروی با بیان این که هرگونه مصاحبه بدون کارشناسی می‌تواند بازار سهام را دچار دگرگونی کند گفت: هر کدام از مولفه‌ها که تحت تاثیر نظام تصمیم‌گیری در دولت است باید تعیین تکلیف شود،، زیرا هماهنگی نداشتن در نظام تصمیم‌گیری کشوری و تصمیمات فاقد کارشناسی، شکنندگی بازار سهام را دوچندان می‌کند.

وی افزود: اخیرا رئیس سازمان بورس برای بهبود وضعیت بازار سرمایه، تقاضای کاهش نرخ سود بانکی کرده است این در حالی است که نرخ سود بانکی اثر مستقیمی در بازار سرمایه ندارد.

این کارشناس اقتصادی گفت: رئیس سازمان بورس باید بداند در شرایط موجود چنانچه نرخ سپرده کاهش یابد نقدینگی به بازار سرمایه سرازیر نمی‌شود و به سمت سایر بازارها می‌رود که این به نفع اقتصاد کشور نیست.

خسروی افزود: افرادی که از مرداد ۹۹ وارد بازار سرمایه شدند به طور میانگین ۳۰ درصد دارایی خود را از دست دادند.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه باید عوامل اثرگذار در بورس را به خوبی شناسایی کنیم گفت: افزایش قیمت سهم به افزایش تولید و صادرات شرکت‌ها باز می‌گردد.

وی افزود: نظام تصمیم‌گیری در کشور، اقتصاد را چنان شرطی کرده که بازار سرمایه منتظر انتخابات آمریکا و انتخابات داخلی، برجام و دیگر عوامل است، اقتصاد شرطی به این معناست که نظام تصمیم گیری از استراتژی مناسبی برخوردار نیست.

خسروی گفت: یکی از مولفه‌های دیگری که در بازار سرمایه تاثیرگذار است بازار ارز است در صورتی که این مولفه در هیچ کشوری به اندازه ایران تاثیرگذار نیست.

وی با بیان اینکه ارز به عنوان مولفه اصلی در بازار سرمایه است افزود: کمرنگ شدن چشم انداز سیاست خارجی، رشد نقدینگی بیش از ۳۰ درصدی، سرکوب واردات، افزایش نرخ تورم، آزاد نشدن منابع ارزی ایران در خارج از کشور باعث شد دلار در کانال حدود ۲۵ هزار تومان باقی بماند این در حالی است که بازار سهام کاهش قیمت ارز را پیش خور کرده است.

خسروی ادامه داد: بورس از پیامدهای کاهش قیمت ارز فاصله گرفته است و بازار سهام در سال ۱۴۰۰ اثرپذیری زیادی از قیمت ارز نخواهد داشت.

وی گفت: کارشناسان معتقد بودند افزایش قیمت دلار باعث رشد بازار سهام می‌شود که این یک تحلیل اشتباه است، چون قیمت دلار تا ۳۰ هزار تومان هم پیش رفت، اما اثری در رشد بازار سهام نداشت.

وی گفت: بازار سهام از پیامدهای ناشی از افزایش قیمت نفت فاصله گرفته است و افزایش قیمت ارز تاثیر زیادی در بورس نخواهد داشت همچنین سیاست خارجی از مولفه‌های دیگر تاثیرگذار در بازار سرمایه است، زمانی که بایدن رئیس جمهور آمریکا سرکار آمد همه فکر می‌کردند که اولویت اول او برجام باشد،، اما اولویت اول بایدن برجام نیست، چون کشورش با چالش‌های زیادی روبرو است.

خسروی گفت: در سال ۱۴۰۰ بازار سهام از شیب نزولی تند برخوردار نخواهد شد،، اما هر تغییری می‌تواند شیب صعودی مثبتی داشته باشد. شش ماه دوم ۱۴۰۰ بیشتر از نیمه اول چالش برانگیز خواهد بود، چون در نیمه اول منتظر مولفه‌های انتخابات و برجام خواهیم بود.

کد خبر: ۸۱٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی چیتگری IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۳
      0 0
      واقعا کارشناسی بود و درست