۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۵
بایدن تمایل دارد زود به برجام بازگردد| آژانس صلاحیت فشار به ایران را ندارد
سفیر سابق آمریکا در بوسنی در گفتگو با بازار:

بایدن تمایل دارد زود به برجام بازگردد| آژانس صلاحیت فشار به ایران را ندارد

«ریچارد کوزلاریچ» معتقد است در خصوص پیشرفت در برجام باید توجه داشت ایران به عنوان یک طرف این قرارداد باید راضی به بازگشت به این توافق شود و رضایت آن باید جلب شود.

بازار؛ گروه بین الملل: یکی از وعده‌های داده شده از سوی بایدن در خصوص بازگشت به برجام و لغو تحریم‌های ایران بوده، اما تا کنون این امر محقق نشده و دولت آمریکا همانند همیشه با بهانه جویی اعلام می‌کند که در ابتدا ایران باید به تعهدات خود در برجام عمل کند.

مدیرکل آژانس بین المللی اتمی نیز می‌گوید دسترسی به داده‌های لازم برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران مستلزم بازگشت تهران به تعهدات برجامی است.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «ریچارد کوزلاریچ» مدیر اندیشکده علوم و سیاست‌گذاری انرژی در دانشگاه جرج میسون، مدیر موقت برنامه سیاست عملیات صلح (POPP ) و سفیر پیشین آمریکا در جمهوری آذربایجان تنظیم نموده که در ادامه می آید.


*«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی اتمی، می‌گوید دسترسی به داده‌های لازم برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران مستلزم بازگشت تهران به تعهدات برجامی است. بر این اساس آژانس به دنبال این است تا بدون رفع تحریمها از سوی آمریکا، تهران را وادار به انطباق کامل با برجام کند. ارزیابی شما چیست؟

در خصوص پیشرفت در برجام باید توجه داشت ایران به عنوان یک طرف این قرارداد باید راضی به بازگشت به این توافق شود و رضایت آن باید جلب شود. لذا تا زمانی که ایران راضی به بازگشت این به توافق نشود هیچ پیشرفتی در موضوع هسته ای رخ نخواهد داد.


*آژانس در حالی ایران را برای انطباق کامل با برجام تحت فشار می گذارد که کاهش تعهدات برجامی ایران نقض NPT و پادمانهای آژانس نیست و مرتبط با برجام است که آمریکا آنرا نقض کرد و اروپا هم به تعهدات خود ذیل آن عمل نکرد. به نظر می رسد آژانس ایفاگر نقشی سیاسی شده است. چرا که ایران به تعهدات خود ذیل NPT عمل کرده است. نظر شما چیست؟
 واقعیت این است که  در مورد میزان تعهدات بین المللی ایران در قبال آژانس بین المللی انرژی هسته ای و NPT و پادمان های امنیتی، اتفاق نظر وجود ندارد. از طرفی آژانس انرژی اتمی صلاحیت تحت فشار قراردادن هیچ کشوری را ندارد.


*رهبر ایران در سخنرانی اخیر خود اعلام کرده که عجله ای برای بازگشت به برجام وجود ندارد. به نظر می رسد ایران به دنبال این است تا حاصل 3 سال مقاومت را به راحتی از دست ندهد. از سوی دیگر دولت بایدن نیز عجله ای از خود نشان نمی دهد. روند کنونی را چگونه ارزیابی می کنید؟
بایدن که فقط درمورد ایالات متحده آمریکا صحبت می کند، با چالش های داخلی و بین المللی زیادی روبرو بوده و سخنرانی های اخیر وی نشان دهنده این واقعیت است. پیشرفت در این موضوعات حکایت از بازگشت سریع دولت جدید ایالات متحده آمریکا به برجام خواهد داشت.


*با توجه به تحولات جاری در خصوص برجام، به نظر می رسد گفتگوها زودتر از انتخابات ریاست جمهوری ایران صورت نگیرد. این در حالی بود که به نظر می رسید بایدن علاقمند است تا گفتگوهای برجامی زودتر شروع شود ولی مواضع وی و تیم سیاست خارجی وی تغییر کرده است. اگر به نظر شما تغییری صورت گرفته، دلایل آن چیست؟
من از تغییر رویکرد تیم بایدن در زمان مذاکرات با ایران اطلاع ندارم. دولت جدید ایالات متحده آمریکا هنوز در حال استقرار است، بنابراین سیاست ها و استراتژی های آن قابل درک است.

باید گفت اصطلاحات و قضاوتهایی در رویکردهای سیاست دولت بایدن به ویژه در مقایسه با دولت ترامپ وجود دارد.

کد خبر: ۸۱٬۲۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha