۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۴
قیمت لوازم‌یدکی آمپر چسباند؛ جولان قطعات دست‌دوم در بازار
بازار از مشهد مقدس گزارش می دهد؛

قیمت لوازم‌یدکی آمپر چسباند؛ جولان قطعات دست‌دوم در بازار

مشهد- با گران شدن قیمت خودرو قیمت قطعات یدکی نیز رشد چند برابری را تجربه کرده که این مسئله به کاهش مراجعه صاحبان خودروها به تعمیرگاه‌ها منجر شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: بازار لوازم‌یدکی و قطعات خودرو از ابتدای سال گذشته و به‌موازات بازارهای دیگر با رشد قیمت مواجه شده و گذری در بازار لوازم‌یدکی خودروهای داخلی و خارجی حاکی از عرضه چند نرخی و لوازم‌یدکی تقلبی و زیان مشتریانی است که با دریافت این‌گونه قطعات و خدمات سعی دارند خودروی خود را سرپا نگه‌دارند ولی متأسفانه استفاده ازاین‌گونه لوازم مشتریان را به چاله بزرگ‌تری می‌اندازد.

رشد قیمت در برخی لوازم و اقلام مربوط به خودرو از یاتاقان، لنت ترمز، دیسک و صفحه‌ کلاچ، انواع شمع، تسمه‌ و افزایش هزینه‌های تعمیر سبب شده که افراد دیگر تمایلی به سفر با خودروی شخصی نداشته باشند.

گفتنی است در بسیاری موارد بازدید خودروها از سوی کارشناسان نشان داده که سیستم فرمان یا ترمز خودرو حتی از مرحله بحرانی گذشته و افراد به دلیل گرانی قطعه به تعمیرگاه مراجعه نکرده‌اند لذا تداوم چنین وضعیتی بر سلامت شهری صدمه و آسیب وارد می‌کند.

استقبال از لوازم‌یدکی دست‌دوم
متصدی یکی از تعمیرگاه‌های خودروهای سواری در مشهد مقدس بابیان اینکه گرانی لوازم‌یدکی موجب شده تا بیشتر مشتری‌ها به استفاده از لوازم‌یدکی دست‌دوم و بی‌نام‌ونشان روی بیاورند به خبرنگار ما می‌گوید: برای صاحب خودرویی که مسافرکشی می‌کند و یا حقوقش ماهانه از سه میلیون تومان تجاوز نمی‌کند تعمیر یک دیسک و صفحه به قیمت ۲ میلیون تومان و یا تعمیر موتور به میزان ۶ میلیون تومان طبیعی است که راهی به‌جز استفاده از لوازم‌یدکی دست‌دوم نمی‌گذارد.

بازار" height="375" src="https://media.tahlilbazaar.com/d/2020/08/24/4/38034.jpg" width="600" />

سید احسان امیری به ما می‌گوید: در حال حاضر کیفیت جنس چندان برای مشتری‌ها اهمیت ندارد بلکه قدرت خرید در انتخاب لوازم‌یدکی حرف اول را می‌زند.

وی می‌گوید: «سیبک» پراید تا قبل از گرانی‌ها از۴۰ هزار تومان تجاوز نمی‌کرد اما در حال حاضر همین سیبک های تعمیری به قیمت ۸۰ هزار تومان و سیبک های مثلا شرکتی ۱۷۰ هزار تومان یعنی حدود ۴ برابر افزایش پیداکرده است.

این تعمیرکار بابیان اینکه بسیاری از مشتریان تعمیر را بر تعویض قطعه ترجیح می‌دهند بیان می‌کند: طبیعی است جنس تعمیری کیفیت و دوام جنس نو را ندارد.

وی بابیان اینکه در حال حاضر اجناس قاچاق مانند دیسک و صفحه با مارک های بی‌نام‌ونشان در بازار زیاد شده است می‌افزاید: باوجوداینکه مشتری وقت زیادی برای تعویض آن صرف کرده و افزون بر۲ میلیون تومان پول می‌دهد اما به دلیل تقلب و یا کیفیت پائین ظرف مدت کوتاهی خودروها دوباره به تعمیرگاه بازگشته و مورد نارضایتی و شکایات مشتریان می‌شود.

رابطه گرانی با رکود
ابراهیم خورشیدی فروشنده لوازم‌یدکی در بلوار جمهوری اسلامی به ما می‌گوید: همه فکر می‌کنند هر کاری کساد شود، بازار لوازم‌یدکی کساد نمی‌شود، چون مردم همیشه به دنبال تعمیر و ارتقای وضعیت خودروی خود هستند، اما اصلاً این‌گونه نیست و وضعیت فعلی، بازار ما را هم به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است.

 وی می‌افزاید: تهیه برخی مواد اولیه قطعات داخلی نیز با ارز انجام می‌شود و همین نوسانات بازار ما را هم آشفته کرده و اکثر مشتری‌ها به دنبال قطعه استوک یا دست دوم هستند تا به قول خودشان کارشان راه بیفتد که البته قطعه دسته دوم، امروز قیمتی چند برابری نسبت به چند وقت اخیر پیداکرده است

وی می افزاید: با این قیمت‌ها، گرایش مردم بیشتر به سمت لوازم استوک یا تعمیر لوازم قبلی تغییر پیداکرده و رغبتی برای خرید لوازم نو ندارند، در برخی مواقع خودمان نیز از اعلام قیمت لوازم‌یدکی خجالت‌زده مشتری می‌شویم.

این فروشنده لوازم یدکی اظهار می کند: از طرفی اجناس نامرغوب در این بازار زیاد شده و همین اجناس بازار را با دردسر مواجه می‌کند، چراکه این‌گونه اجناس عمر و دوام چندانی ندارند.

وی بابیان این‌که البته مردم هم تمایل زیادی به خرید قطعات دست‌دوم دارندادامه می دهد: قیمت پایین این قطعات که بعضاً غیراستاندارد هستند مشکلات زیادی را برای تعمیرکاران و مردم به وجود آورده است به‌نحوی‌که بعد از نصب این قطعات خودروها به‌سرعت خراب‌شده و مردم مجبورند باز برای تعمیر خودرو به تعمیرگاه مراجعه کنند.

وی اظهارمی کند: ازطرفی به دلیل نوسان بیش ازحد بازار متأسفانه تمام خریدها نیز نقدی شده و باید برای خرید اجناس در همان لحظه تسویه‌حساب صورت گیرد که این هم معضل دیگری است که در این بازار ایجادشده و لذا هم چون گذشته قادر به خرید جنس نیستیم.

گرانی به سود تعمیرکاران نیست
در همین راستا رئیس اتحادیه خدمات فنی خودرویی مشهد مقدس بابیان اینکه صنف تعمیرکاران خودرو از سال گذشته تاکنون به دلایل مختلف با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو شده است به بازارمی گوید: از سال گذشته تاکنون ابتدا به دلیل شیوع بیماری کرونا تعمیرکاران با رکود و کمبود مشتری روبرو شدند و حالا گرانی قطعه‌ها به‌گونه‌ای دیگر از تعداد مشتریان کاسته است.

قیمت لوازم‌یدکی آمپر چسباند؛ جولان قطعات دست‌دوم در بازار

محمدعلی جان فر می‌گوید: هنگامی‌که خودرو از کار می‌ایستد مالک آن چاره‌ای به‌جز تعمیر ندارد اما بسیاری از خودروها در حال حاضر دارای عیوب مختلف هستند اما مالکان آن حاضر به تعمیر نیستند و هنگامی‌که نرخ قطعات و دستمزد را جویا می‌شوند ترجیح می‌دهند تا جایی که ممکن است از خودرو استفاده کنند.

وی بابیان اینکه گرانی لوازم یدکی خودرو موجب نارضایتی بسیاری از مشتریان شده است بیان می‌کند: این موضوع درنهایت موجب می‌شود که مشتری بر سر دستمزد تعمیرکاران چانه بزند درحالی‌که دستمزد تعمیر خودرو در مقایسه به گرانی لوازم یدکی درسطح بازار چندان زیاد نشده است.

 وی با اشاره به این موضوع که تورم و گرانی به نفع این صنف نیست اظهارمی کند: مشکلات ناشی از تورم نیز بر روی صنف ما تأثیرگذار بوده  و لذا بیشتر هزینه دریافتی از رانندگان و مشتریان تعمیرگاه‌ها صرف خرید وسایل و قطعات می‌شود.

رئیس اتحادیه خدمات فنی خودرویی مشهد بابیان این موضوع که دنبال اضافه کردن باری بر دوش دولت نیستیم  می‌افزاید: اما واقعاً در صنف ما تفاوت دستمزدها از زمین تا آسمان است و درآمد یک تعمیرکار تخصصی بسیار کمتر از یک کارگر ساختمانی است.

این کارشناس خودرو  با اشاره به اینکه فاصله نرخ‌های ما با تراشکارها بسیار زیاد است و متأسفانه این موضوع کمتر موردتوجه واقع‌شده است بیان می کند: البته ما به دنبال تعدیل این فاصله هستیم و امیدواریم بتوانیم کمی از شکایات و نگرانی افراد زیرمجموعه اتحادیه خود کم کنیم.

وضعیت قطعات یدکی به طرز قابل‌توجهی نابسامان است  و لذا در حال حاضربازار اوراقچی‌ها گرم است و مردم ازاین بازاراستقبال می کنند

وی بابیان اینکه وضعیت قطعات یدکی به طرز قابل‌توجهی نابسامان است می افزاید: در حال حاضربازار اوراقچی‌ها گرم است و مردم ازاین بازاراستقبال می کنند.

محمدعلی جان فر اذعان می کند: به نظرم راهکار این است که شرکت‌های خودروسازی برای تأمین لوازم قطعات اصلی و استاندارد در بازار اقدام کرده تا مردم مجبور نشوند به هر کالایی پول بدهند.

جان فر می‌گوید: بسیاری از مواقع مالکان خودرو لوازم را خریداری و از ما می‌خواهند که کیفیت آن را تائید کنیم اما واقعیت این است که اجناس بی‌نام‌ونشان و تقلبی و یا قاچاق برای صنف ما شناخته‌شده نیست و نمی‌توانیم  در این رابطه نظری بدهیم.

نابسامانی بازار لوازم‌یدکی
متأسفانه در حال حاضر حجم زیادی از قطعات یدکی غیراستاندارد در بازار وجود دارد و هر شخصی هر نوع قطعه‌ای را تولید و بدون علامت خاص و یا نشانه استانداردی وارد بازار می‌کند و مردم نیز به دلیل کاهش قدرت خرید به سراغ قطعات ارزان‌تر می‌روند و جالب اینجاست که هر شخص متناسب باسلیقه خود قیمتی را بر روی قطعات می‌گذارد!

 نابسامانی در بازار لوازم‌یدکی به‌خوبی مشهود است و باید تصمیم مناسبی برای مدیریت آن اتخاذ شود زیرا در این شرایط حقوق مصرف‌کنندگان درحالی‌که تضییع شدن و هم‌چنین سلامت مردم به دلیل بروز سوانح رانندگی افزایش خواهد یافت.

کد خبر: ۸۱٬۱۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha