۱۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۷
نداشتن استراتژی در بخش تولید با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد/ تحقق شعار سال در گروی صادرات
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

نداشتن استراتژی در بخش تولید با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد/ تحقق شعار سال در گروی صادرات

آبادان- باباعلی، یک تولیدکننده صنایع دستی گفت: عدم استراتژی و تسهیل در روند تولید چنان مغایرتی با اقتصاد مقاومتی دارد که نمی‌توان چندان امیدی به برپایی حداقل کارهای جدید داشت.

شیدا باباعلی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: در حال حاضر نه تنها تشویقی از واحدهای تولیدی صنایع دستی وجود ندارد بلکه نگرانی از آینده نامعلوم مسیر انتخاب شده که به جا هم است انسان‌ها را به سکون و ایستادن دعوت می‌کند. به واقع عدم استراتژی و تسهیل در روند تولید چنان مغایرتی با اقتصاد مقاومتی دارد که نمی‌توان چندان امیدی به برپایی حداقل کارهای جدید داشت. 

وی افزود: بی شک برای راه‌اندازی یک مجموعه تولیدی کوچک و یا حتی وسیع نیاز به تجهیزات تولید همچون مکان و دیگر تجهیزات لازمه ایمنی یک محل که قرار است فرد یا افرادی ساعت‌های زیادی را در آن سپری کنند دارد ‌که با یک حساب سر انگشتی ساده و تورم و کرایه‌های سر به فلک کشیده باعث عدم انگیزه برای تولیدکننده می‌شود.

این تولیدکننده صنایع دستی، صادرات را یکی راه‌های تحقق شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» دانست و ادامه داد: وقتی صحبت از صادرات می‌شود چند نکته در ذهن نقش می‌بندد؛ ‌آیا محصول تولیدی قابلیت صادرات را دارد؟ آیا بسته بندی دارد؟ آیا به نقش و نیاز کشور هدف برای صادرات نگاه شده و تحقیقاتی صورت گرفته است یا اینکه فقط تصمیم داریم صنایع دستی صادر کنیم؟ حال فرض را بر آن قرار دهیم که به همه این نکات نگاه ژرف شده باشد، آیا زیرساخت‌های صادرات وجود دارد؟ 

ضرورت یکپارچه‌سازی اداری
باباعلی یادآور شد: صادرات یک واژه دلنشین و آرزوی هر تولیدکننده است اما نباید فراموش کرد که تولیدکننده تمام وقت خود را صرف تولید می‌کند. نهادهای صادراتی باید پیش قدم شوند و در حوزه تحقیقات و آموزش نیز ورود کنند.

وی صنایع دستی باکیفیت اما بدون بسته‌بندی را محصولی غیر قابل رقابت قلمداد کرد و گفت: ضعف شدید موجود در آبادان با صادرات اصولی حداقلی، فاصله بسیار دارد. تولیدکننده همه سرمایه و انرژی را در راستای برپایی، ماندگاری و به روز کردن محصول خود قرار می‌دهد و در واقع توان مالی ندارد که حتی به صادرات فکر کند بلکه بخش خصوصی و دولتی می‌تواند با مشارکتشان واحدهای کوچک را به نتیجه برسانند. ‌

این کارآفرین نمونه عدم همبستگی و هم پوشانی قوانین درون سازمانی دستگاه‌های دولتی وابسته به میراث را از جدی‌ترین مشکلات صنعتگران حوزه صنایع دستی دانست و تصریح کرد: بیمه، سازمان منطقه آزاد اروند و همچنین اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آبادان هر یک قوانین خاص خود را دارند که در مسیر تولیدکننده را با موانع بسیار مواجه می‌کنند و ضرورت دارد با یکپارچه‌سازی، این موانع را از سر راه برداشت. 

تحقق اقتصاد مقاومتی
باباعلی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهم مشکلات پیش روی تولیدکنندگان صنایع دستی بیان کرد: رکود، واردات بی رویه، گرانی قیمت حامل‌های انرژی، عدم نقدینگی و برگشت خوردن چک‌های مشتریان، گرانی نرخ بیمه کارگران، مالیات بر ارزش افزوده، عدم پرداخت یارانه تولید، شرایط دشوار دریافت وام و عدم حمایت و توجه مطلوب مسئولان از تولیدکنندگان به ویژه تولیدکنندگان صنایع دستی مشکلاتی است که در این مسیر پُر پیچ و خم قرار دارد.

 وی خاطرنشان کرد: مسئولان استانی و شهرستانی با ما همراهی دارند ولی همراهی تا حمایت فاصله زیادی دارد و بیشتر حمایت آنها به صورت شعاری است. رفع مشکلات واحدهای تولیدی یکی از مصادیق تحقق اقتصاد مقاومتی است.

این تولیدکننده صنایع دستی حمایت از سوی مسئولان را با همراه شدن متفاوت برشمرد و تاکید کرد: وظیفه مسئولان حمایت و همراهی است زیرا این دو واژه در کنار هم معنا پیدا می‌کنند.

کد خبر: ۸۱٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha