۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۲
صادرات به چین تا ۳ برابر قابل افزایش است
رئیس سازمان توسعه تجارت:

صادرات به چین تا ۳ برابر قابل افزایش است

زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: پارسال حدود ۹ میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم که با توجه به ظرفیت‌های موجود این میزان تا سه برابر یعنی ۲۷ میلیارد دلار قابل افزایش است.

به گزارش بازار، حمید زادبوم با بیان اینکه پارسال نخستین شریک صادراتی و وارداتی ما کشور چین بوده است افزود: پارسال حدود ۱۰ میلیارد دلار نیز از این کشور واردات داشتیم در حالی که کل حجم کل تجارت ما با جهان ۷۳ میلیارد دلار بوده است ضمن اینکه برخی کالاهای وارداتی چین کالاهایی است که ما سابقه صادرات این کالاها را داشتیم و داریم.

وی با بیان اینکه چین در سال ۲۰۲۰ حدود ۴ و ۷ دهم تریلیون دلار مبادلات تجاری داشت اضافه کرد: چند سال است که چین صادر کننده اول و دومین وارد کننده جهان است که اگر صادرات و واردات کل کشورهای اتحادیه اروپا را به صورت یکجا محاسبه کنیم به این میزان نمی‌رسد.

زادبوم گفت: چین را به عنوان یک کشور نباید نگاه کرد بلکه باید به عنوان یک قاره و اقتصاد مهم به آن نگاه کرد، زیرا چین یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از ۳۰۰ میلیون نفر از این جمعیت افراد مرفهی هستند که در سطح مرفهان جهانی قرار دارند ضمن اینکه تقاضا برای کالاهای تجاری در این کشور بسیار بالاست و اگر کسی برای کالایی بتواند بازاری در چین پیدا کند تقاضای بسیار بالایی برای وی ایجاد خواهد شد.

زادبوم افزود: سه سال است که چین نمایشگاه واردات خود را در شهر شانگ‌های برگزار می‌کند که کشورهای دنیا می‌توانند نیازهای وارداتی چین را در آنجا ارائه کنند.

وی ادامه داد: از آنجا که با چین به عنوان یک اقتصاد بزرگ مواجه هستیم باید نوع منافعی را که می‌توانیم از این اقتصاد به دست آوریم تنظیم کنیم.

زادبوم گفت: بیشتر صادرات ما به چین در سال‌های اخیر، مواد اولیه پتروشیمی، معدنی و مواد خام بوده است که باید از این فرصت استفاده کنیم و این صادرات را به صادرات با ارزش افزوده بالاتر تبدیل کنیم و حتی سرمایه گذاری‌ها را در زیرساخت‌هایی که در آن صادرات خام داریم انجام دهیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه سند امضا شده با چین، سندی کلی است که برای اجرایی شدن آن باید در هر بخش تخصصی قراردادهای مربوط به آن امضا شود افزود: می‌توان در حوزه‌هایی مانند نفت، نیرو، گردشگری، صنعت، معدن، تجارت، انتقال فناوری، بانکی، تأمین مالی و زیرساخت‌های حمل و نقل می‌توان قراردادهای توسعه‌ای با چین منعقد کرد.

زادبوم گفت: چین هم اکنون با ۱۶ کشور و اتحادیه منطقه‌ای، قرارداد تجارت آزاد دارد که می‌توانیم از این نوع قراردادها استفاده کنیم البته وقتی می‌گوییم تجارت آزاد به این معنی نیست که درهای کشور بر روی ورود و خروج از کشور باز می‌شود بلکه قرارداد تجارت آزاد، چهارچوبی است که در یک مهلت زمانی بر اساس منافع لحاظ شده ما و طرف مقابل لحاظ اجرایی می‌شود.

وی افزود: اخیرا در نمایشگاه واردات شانگ‌های که شرکت‌های فرش ایرانی هم در آن حضور داشتندبرآورد اولیه نشان می‌داد نه تنها فرش موجود در بازار ما برای فروش می‌تواند وارد بازار چین شود حتی اگر همه فرش‌های خانه‌های ایرانی را هم جمع کنیم می‌تواند در این کشور، بازار داشته باشد

زادبوم گفت: البته برای افزایش تجارت، زیرساخت‌های حمل و نقل باید توسعه و زیرساخت‌های تبادلات بانکی باید به صورتی خاص تعریف شود تا بتوان از این فرصت‌ها بهره‌برداری کرد.

وی افزود: با بعضی کشورها مانند پاکستان، ترکیه و روسیه قراردادهای بازرگانی داریم و با بعضی کشورها ها هم در حال مذاکره هستیم با کشورهایی مانند افغانستان برای برنامه جامع مشترک هم مذاکرات صورت گرفته است ضمن اینکه به دنبال این هستیم که با کشورهای دوست و همسایه هزینه سندهای راهبردی امضا کنیم تا برای اقتصاد ما راهگشا باشد.

زادبوم ادامه داد: ۹۰ درصد تجارت جهانی در چارچوب موافقت‌نامه‌های تجاری، تجارت آزاد و تجارت ترجیحی انجام می‌شود که پیش زمینه آن، موافقت نامه‌هایی مانند سندهای راهبردی است.

کد خبر: ۸۱٬۱۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha