۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
چرا رشد اقتصادی مثبت کشور در ۹ ماهه ۹۹ فاقد کیفیت لازم است؟

چرا رشد اقتصادی مثبت کشور در ۹ ماهه ۹۹ فاقد کیفیت لازم است؟

دکتر عباس علوی راد، اقتصاددان طی یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: آن طور که گزارش بانک مرکزی نشان می دهد، در یک رویداد کم سابقه، مجموع تسهیلات سیستم بانکی به بخش های اقتصادی در پایان آذر ماه ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ بر ۹۵ درصد رشد داشته است.

عباس علوی راد: جدید ترین گزارش بانک مرکزی از حساب های ملی ایران که البته در تناقض جدی با گزارش مرکز آمار ایران در همین زمینه است، نشان می دهد نرخ رشد اقتصادی کشور در فصل پاییز و ۹ ماهه ۱۳۹۹ مثبت بوده است.

بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی با نفت و بدون نفت کشور در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹ را به ترتیب ۲/۲ و ۱/۹ درصد گزارش نموده است. اگر چه مثبت شدن نرخ رشد اقتصادی نشانه مثبتی برای خروج اقتصاد ایران از رکود محسوب می شود، لیکن این رشد کیفیت لازم را به همراه نداشته است. چرا؟

۱- آخرین گزارش مرکز آمار ایران از شاخص های عمده بازار کار کشور نشان می دهد، در پایان آذر ۱۳۹۹ نسبت به دوره مشابه سال قبل، بالغ بر یک میلیون نفر شغل خود را از دست داده اند.

۲- گزارش شاخص قیمت مصرف کننده (کل کشور) مرکز آمار ایران در آذر ماه ۱۳۹۹ نشان می دهد نرخ تورم ۱۲ ماهه و نقطه ای در این ماه به ترتیب ۳۰/۵ و ۴۴/۸ درصد بوده است.

۳-  گزارش گمرک ایران در پایان آذر ماه ۱۳۹۹ نشان می دهد تمام مولفه های تجارت خارجی کشور نسبت به دوره مشابه سال قبل تضعیف شده است. طوری که همزمان با کاهش ۱۸/۲ درصدی حجم تجارت خارجی، تراز تجاری غیر نفتی نیز با کسری ۱/۷۵ میلیارد دلاری مواجه بوده است.

چنانچه ملاحظه می گردد همزمان با مثبت شدن رشد اقتصادی کشور در ۹ ماهه سال ۱۳۹۹، هیچ کدام از متغیرهای کلیدی محیط اقتصاد کلان نظیر اشتغال، تورم و تجارت خارجی نه‌ تنها بهبود نیافتند بلکه وخیم تر شده اند.  

البته این رشد اقتصادی مثبت بدون کیفیت، با یک پول پاشی سنگین بدست آمده است. آن طور که گزارش بانک مرکزی نشان می دهد، در یک رویداد کم سابقه، مجموع تسهیلات سیستم بانکی به بخش های اقتصادی در پایان آذر ماه ۱۳۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل بالغ  بر ۹۵ درصد رشد داشته است.

کد خبر: ۸۱٬۱۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha