۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰
فقیرتر شدن این ۴۰درصد ناراضیِ نگرانِ ناامید در دوران ترامپ
سایه کرونا و بحران اقتصادی بر انتخابات امریکا

فقیرتر شدن این ۴۰درصد ناراضیِ نگرانِ ناامید در دوران ترامپ

با وجود اینکه دونالد ترامپ همواره از رشد شاخص های اقتصادی به عنوان برگ برنده خود در دوره چهارساله اش در کاخ سفید صحبت می کند ولی به نظر می رسد مردم با این دیدگاه موافق نیستند. طبق مطالعات انجام شده شرایط اقتصادی دوسوم امریکایی ها از سال ۲۰۱۷ تاکنون یا بدتر شده یا تغییری نکرده است.

بازار-مونا مشهدی رجبی: به نظر می رسد سایه انتشار ویروس کرونا بر انتخابات ریاست جمهوری امریکا در سال ۲۰۲۰ بسیار سنگین باشد و حتی روی نتیجه نهایی انتخابات هم اثر داشته باشد. طبق گزارش مرکز مطالعات پیترسون  بعد از شیوع ویروس کرونا در جهان و مشاهده شماری از مبتلایان در کشور امریکا، نگرانی مردم در مورد هزینه های بهداشت و درمان بیش از پیش شده است به گونه ای که روی تصمیم گیری آنها در مورد کاندید مورد نظرشان برای ریاست جمهوری اثر خواهد گذاشت.

طبق مطالعه انجام شده توسط این موسسه بیش از یک سوم  رای دهندگان امریکایی بر این باورهستند که هزینه های بالای درمانی مهمترین تهدید برای اقتصاد امریکا محسوب می شود این در حالیست که ۵ ماه قبل تنها ۲۶ درصد از رای دهندگان از این مساله ابراز نگرانی کرده بودند. آنها هزینه های بالای بهداشت و درمان به مثابه ابری سیاه بر فراز اقتصاد امریکا می دانند که فرصت توسعه را از آن گرفته است.

مردم نگران هزینه های بهداشت و درمان هستند

 موسسه پیترسون در گزارش خود نوشت: در کل امریکا ۳۴ درصد رای دهندگان در مورد هزینه های بالای بهداشتی ابراز نگرانی کرده اند و تاکید کردند سیاست کاندید ها در مورد هزینه های بهداشتی روی تصمیم آنها در انتخاب کاندید مورد نظرشان اثر دارد. البته این سهم در برخی ایالتها بیشتر است مثلا در میشیگان و ویسکانسین سهم این افراد بالغ بر ۳۹ درصد رای دهندگان است. از طرف دیگر  در شرایط فعلی افراد خود اشتغال بیش از افرادی که در شرکتهای صنعتی و تولیدی مشغول به کار هستند در مورد هزینه های بالای درمانی نگرانی دارند. آمارها نشان می دهد ۴۰ درصد از افراد خود اشتغال نگران هزینه های بالای درمانی هستند و این مساله را در انتخاب کاندیدشان در نظر می گیرند در حالیکه پنج ماه قبل تنها ۲۹ درصد از این افراد در مورد مساله هزینه های درمانی ابراز نگرانی کرده بودند.

به گزارش وزارت بهداشت و خدمات انسانی امریکا هم اکنون سهم هزینه های بهداشت و درمان به کل اقتصاد امریکا بالغ بر ۱۷.۷ درصد است که بالاترین سهم در میان تمامی کشورهای صنعتی و توسعه یافته دنیا محسوب می شود. البته در سالهای اخیر نرخ رشد هزینه دولت برای بخش های بهداشت و درمان نسبت به یک دهه پیش از آن کاهش یافت ولی بازهم میزان رشد هزینه های دولتی برای بخش بهداشت و درمان بیش از نرخ رشد تورم بود. آمارها نشان می دهد در سال ۲۰۱۸ هزینه های بهداشت و درمان دولت امریکا ۴.۸ درصد و در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۴.۲ درصد رشد کرد در حالیکه نرخ تورم در این دو سال کمتر از ۲ درصد بود.

از طرف دیگر شیوع ویروس کرونا می تواند هزینه های بهداشتی و درمانی را در آمریکا بیشتر کند و به همین دلیل است که کاندیداهای دموکرات هم به این مساله توجه زیادی داشته اند. همین مساله شانس این کاندیدها را در انتخابات سال جاری بیشتر می کند.

اوضاع اقتصادی مردم بهتر نشده است

موضوع دیگری که در مطالعات مورد توجه قرار داشته است، شرایط  اقتصادی خانوارهای امریکایی در دوره ریاست جمهوری ترامپ است. طبق مطالعه ای که فایننشال تایمز انجام داد تقریبا دو سوم از رای دهندگان امریکایی بر این باور هستند طی سالهایی که دونالد ترامپ در کاخ سفید حضور داشت شرایط اقتصادی آنها یا بدتر شد یا تغییری نکرد. آنها بر این باورند آمارهای ارایه شده توسط دولت مبنی بر افزایش نرخ رشد اقتصادی و افزایش فرصتهای شغلی نتوانسته است تاثیری مثبت در درآمد آنها ایجاد کند و به همین دلیل در مورد کارا بودن سیاستهایش در دور آتی ریاست جمهوری تردید دارند.

۳۱ درصد از رای دهندگان امریکا بر این باورند شرایط اقتصادی آنها هم اکنون بدتر از زمانی است که ترامپ وارد کاخ سفید شد و ۳۳ درصد معتقدند اوضاع مالی آنها تغییری نکرده است.

 فایننشال تایمز در این مورد نوشت: مطالعات ما نشان داد ۳۱ درصد از رای دهندگان امریکا بر این باورند شرایط اقتصادی آنها هم اکنون بدتر از زمانی است که ترامپ وارد کاخ سفید شد و ۳۳ درصد معتقدند اوضاع مالی آنها تغییری نکرده است. تنها ۳۵ درصد از رای دهندگان آمریکایی بر این باورند اوضاع اقتصادی آنها در ۴ سال اخیر بهبود یافته است و اغلب این افراد هم مردان سفید پوست بالاتر از ۶۰ سال هستند که بعد از سالیان طولانی توانسته اند موقعیت باثباتی را برای خود ایجاد کنند.

این آمارها در شرایطی ارایه شده است که دونالد ترامپ در کمپین ها و سخنرانی های خود مدام در مورد موفقیتهایش در عرصه اقتصادی و افزایش فرصتهای شغلی صحبت می کند. او از رشد شاخص های سهام امریکا در یک سال اخیر- پیش از شیوع کرونا- را دلیلی بر موفقیت سیاستهای اقتصادی خود و ایجاد ثروت در کشور می داند و تلاش می کند تا از این طریق رای بیشتری بدست آورد ولی فایننشال تایمز بر این باور است که  مردم  موفقیتی در عرصه اقتصادی  امریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ نمی بینند و به همین دلیل این رییس جمهور امریکا نمی تواند از این ابزار به عنوان راهی برای موفقیت استفاده کند.

مطالعه انجام شده توسط موسسه پیترسون هم  از ناراحتی مردم در مورد نرخ افزایش دستمزد و ایجاد اشتغال در دوره ریاست جمهوری ترامپ نوشت. طبق این مطالعات ۳۶ درصد از رای دهندگان امریکایی بر این باورند فرصتهای شغلی کافی در کشور ایجاد نشده است و دستمزدهای آنها در مشاغل فعلی برای تامین هزینه های زندگی در امریکا کفایت نمی کند. در این وضعیت شانس موفقیت ترامپ با تکیه بر اقتصاد امریکا و رشد شاخص های مالی اندک است و انتشار ویروس کرونا و هزینه های اجتماعی و اقتصادی این بیماری هم بر بار مشکلات دولت او افزوده است و شانس موفقیت  او را در انتخابات سال جاری کمتر کرده است.

کد خبر: ۸٬۱۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha