۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۴
طلای معطر همدان سرمایه گذاران را به انتظار نشانده است| لزوم ورود جدی به حوزه اسانس گیری گل محمدی
بازار گزارش می‌دهد؛

طلای معطر همدان سرمایه گذاران را به انتظار نشانده است| لزوم ورود جدی به حوزه اسانس گیری گل محمدی

همدان- گل محمدی که از مهم‌ترین محصولات بخش کشاورزی در کشور به‌ شمار می‌رود نقش مهمی در اشتغال مردم برخی استان‌ها از جمله همدان دارد ضمن اینکه این طلای معطر با ظرفیت های کلان خود چشم انتظار ورود سرمایه گذار حوزه اسانس گیری است.

بازار؛ گروه استان‌ها: ایران از قدیمی‌ترین کشورهای تولیدکننده گلاب در جهان به‌شمار می‌رود به‌طوری‌ که سابقه آن به بیش از دو هزار و ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد.

کشت گل محمدی در کشورمان به‌طور عمده در استان‌های فارس، کرمان، اصفهان و آذربایجان شرقی انجام می‌شود و این استان‌ها به‌ترتیب مقام‌های اول تا چهارم سطح زیر کشت گل محمدی را در ایران به خود اختصاص داده‌اند.

این درحالی است که استان همدان از گذشته‌های دور در دل خود کشت گل محمدی را داشته به‌نوعی که می‌توان این استان را از دیرینه‌ترین مناطق در کشت این محصول دانست.

باید دست از سر محصولات پُرآب‌بری چون سیب‌زمینی و یونجه برداشت و باور کرد که کشت محصولات پُرآب‌بر، تنش آبی را در همدان تشدید می‌کند

شرایط آب‌وهوایی استان همدان متناسب با رویش گل محمدی است و از دیرباز کشت این گل در استان همدان رایج بوده؛ بدین‌سان نیاز است تا بار دیگر از این ظرفیت برای توسعه کشت آن در استان همدان استفاده کرد و اشتغال بخش کشاورزی را در این استان افزایش داد و دست از سر محصولات پُرآب‌بری چون سیب‌زمینی و یونجه برداشت و باور کرد که کشت محصولات پُرآب‌بر، تنش آبی را در همدان تشدید می‌کند!

تجربه موفق کاشت گل محمدی در مناطق خشک و کم‌آب در کنار توجه به وضعیت بحرانی منابع آبی منطقه و نیازی که به کاشت محصولات کشاورزی کم‌آب احساس می‌شود، سبب شده تا کاشت گیاهان دارویی و به‌ویژه گل محمدی بهترین جایگزین برای محصولات پُرمصرف آبی در برخی از استان‌های کشور شود.

دراین‌بین نیاز است تا با برنامه‌ریزی‌های به‌عمل‌آمده استان همدان که از دیرباز نیز در عرصه کشت این محصول ید طولایی داشته است، بار دیگر به جایگاه خود بازگردد و به‌جای کشت محصولات پُرآب‌بر، کشت گل محمدی، زعفران و کلزا را برگزیند و منابع آبی خود را حفظ کند.

طلای معطر همدان سرمایه گذاران را به انتظار نشسته است/ لزوم ورود جدی به حوزه اسانس گیری گل محمدی

بارها عنوان شده که استفاده از گل محمدی به خصوص استفاده از عصاره آن در گیاهان دارویی، طب سنتی، انواع غذاها، دم‌نوش‌ها و ساخت عطر و ادکلن سبب شده تا این گیاه از ارزش بالایی برخوردار باشد.

در کنار این مزایا استفاده از کمترین میزان آب به خصوص در مناطق گرم و خشک که کمترین میزان بارندگی را دارند و ایجاد اشتغال، درآمدزایی و ارزآوری، سبب شده تا در چندسال اخیر در بیشتر استان‌های کشور ازجمله اصفهان، خراسان رضوی، جنوبی، قم و کرمانشاه این گل باارزش کاشته شود و مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

در این راستا برآن شدیم تا گفتگویی با حسن محمدی؛ مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان ترتیب داده شود تا وضعیت کشت گلمحمدی در همدان و ورود به عرصه فرآوری و صنایع تبدیلی آن را در استان همدان جویا شویم که در ادامه این نوشتار متن این صحبت ها را می خوانید:

به دنبال سرمایه گذار هستیم اما جذب سرمایه گذار مشکل است
حسن محمدی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه حوزه اسانس گیری سرمایه گذاری خوبی را می‌طلبد، مطرح کرد: به همین منظور دنبال سرمایه گذار هستیم ولی جذب سرمایه گذار بسیار مشکل است.

برای ورود به حوزه  اسانس گیری که در آن، اسانسی استحصال شود که قابلیت صادرات نیز داشته باشد در ابتدای امر حداقل یک سرمایه گذاری ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومانی مورد نیاز است

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان در تشریح این موضوع عنوان کرد: ورود به مقوله عرقیات گیاهی و گلاب نیازمند یک سرمایه گذاری دوتا سه میلیارد تومانی است ولی برای ورود به حوزه  اسانس گیری که در آن، اسانسی استحصال شود که قابلیت صادرات نیز داشته باشد، در ابتدای امر حداقل یک سرمایه گذاری ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومانی نیاز است.

وی با اشاره به اینکه مجاب کردن سرمایه گذار در این حوزه و جذب سرمایه گذار بسیار مشکل است، یادآور شد: این اقدام نیاز به مشوق های خاصی دارد که در حوزه صنایع تبدیلی در حال حاضر تسهیلات با ۱۸ درصد سود تعلق می گیرد و بانک ها در ازای یک و نیم برابر تسهیلاتی بانکی که در اختیار قرار می دهند، وثیقه می خواهند.

طلای معطر همدان سرمایه گذاران را به انتظار نشسته است/ لزوم ورود جدی به حوزه اسانس گیری گل محمدی

محمدی ادامه داد: به خاطر همین این حجم از سرمایه گذاری بسیار سنگین است ولی در مجموع همدان، یکی از قطب های مهم تولید گیاهان دارویی و گل محمدی است که می توان با ورود سرمایه گذار مناسب، قدم های ارزشمندی در این مسیر برداشت.

گل محمدی های کشت شده در همدان وارد شهر کاشان شده و با محصول سایر استان ها  ترکیب می شود چراکه استان همدان، منطقه کوهستانی است و گیاهان دارویی و گل محمدی آن، عطر و اسانس خاصی دارند

وی با بیان اینکه استان همدان،  از نظر عطر و اسانس در ایران حرف اول را می زند، عنوان کرد: طی سفری که به کاشان داشتیم متوجه شدیم گل محمدی های کشت شده در همدان وارد شهر کاشان شده و با محصول سایر استان ها  ترکیب می شود، چراکه استان همدان،  منطقه کوهستانی است و گیاهان دارویی و گل محمدی آن، عطر و اسانس خاصی دارند.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه گفتگو با تصریح بر اینکه ما به دنبال جذب سرمایه گذار هستیم و حاضریم در بحث پرداخت تسهیلات بانکی در این زمینه کمک کنیم، گفت: این کار هم اکنون در استان همدان شروع شده و امیدواریم در سال های آینده در حوزه اسانس گیری نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم.  

محمدی با عنوان اینکه اکثر واحدهای عرق و گلاب گیری در شهر کاشان باسابقه چندین ساله فعالیت دارند، یادآوری کرد: در این زمینه می توان به تولیدات گلاب نادری و تعدادی از شرکت اسانس گیری باریج و گلاب ربیع اشاره کرد.

در زمینه فرآوری و صنایع تبدیلی مربوط به گل محمدی باید به بحث های مختص به عطرسازی و ادکلن سازی نیز توجه کرد که در این زمینه در کنار اشتغال زایی، درآمدزایی مناسبی نیز عائد استان خواهد شد

وی با بیان اینکه در مجموع چهار شرکت در این عرصه ها فعالیت دارند که مربوط به حوزه کاشان هستند، اظهار کرد: در زمینه فرآوری و صنایع تبدیلی مربوط به گل محمدی باید به بحث های مختص به عطرسازی و ادکلن سازی نیز توجه کرد که در این زمینه در کنار اشتغال زایی، درآمدزایی مناسبی نیز عائد استان خواهد شد.

طلای معطر همدان سرمایه گذاران را به انتظار نشسته است/ لزوم ورود جدی به حوزه اسانس گیری گل محمدی

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان در این راستا اضافه کرد: ساخت این گونه محصولات آرایشی و بهداشتی به لحاظ اینکه شیمیایی است نیازمند هماهنگی با سازمان غذا و دارو است چراکه بخشی از کار و در واقع، مجوز تولید این محصولات از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر می شود.

محمدی در ادامه عنوان کرد: کشوری مثل فرانسه در تولیدات ادکلن و عطر حرف اول را می زند و تولید این محصول یک تکنولوژی خاصی دارد یعنی این طور نیست که همه کشورها بتوانند در این زمینه ورود پیدا کنند اما می توانیم اسانس این محصول را تحت لیسانس کشوری چون فرانسه تولید کرده و به عنوان ماده اولیه صادر کنیم.

وی، صادرات عرقیات را کاملاً غیرممکن دانست و گفت: به عنوان مثال اگر بخواهیم بالغ بر ۲۰ هزار لیتر از عرقیات را صادر کنیم اولاً این کار به صرفه نیست و بسیار مشکل است و از سویی، اگر هم صادر شود در حد بسیار کمی این فرآیند امکان پذیر است.

باید به سمت اسانس گیری حرکت کنیم
مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: اگر بخواهیم با دیدگاه صادرات وارد بحث فرآوری محصولاتی چون گیاهان دارویی و گل محمدی شویم باید به سمت اسانس گیری حرکت کنیم.

محمدی در این زمینه تشریح کرد: یک لیتر اسانس از یک گیاه دارویی خاص با قیمتی در حدود ۲۵۰ میلیون تومان به فروش می رسد، در مقابل اگر یک لیتر از محصول را در ظرفی قرار دهیم که با چمدان توسط مسافران به کشورهای دیگر حمل شود، می توانیم در بخش صادرات نیز فعالیت داشته باشیم.

برای ورود به بازارهای صادراتی باید به سمت تولید محصولات کم حجم و با ارزش بالا حرکت کنیم

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی جهاد کشاورزی استان همدان در بخش پایانی این گفتگو از راه اندازی سه واحد اسانس و عرق گیری در شهرستان ملایر خبر داد. و گفت: رقم تولیدات شرکت اخوان پیمان ملایر به ۱۰۰ تن گلاب و ۲۰۰ تن گیاه دارویی در سال می رسد اما برای ورود به بازارهای صادراتی می بایست به سمت تولید محصولات کم حجم و با ارزش بالا حرکت کنیم.

طلای معطر همدان سرمایه گذاران را به انتظار نشسته است/ لزوم ورود جدی به حوزه اسانس گیری گل محمدی

استان همدان در دل خود گلستان‌های گل محمدی را دارد و به خواستگاه اولیه کشت این طلای معطر مشهور است اما به راستی حال که کشاورزان و سرمایه‌گذاران رو به سوی کشت این محصول کم‌آب‌بر برده‌اند، نیاز است تا با حمایت از بخش خصوصی نه تنها جای خالی صنایع تبدیلی و فرآوری گیاهان دارویی و گل محمدی را در استان پُر کرد بلکه صادرات این محصول را نیز رقم زد تا طلای معطر همدان به افقی روشن دست یابد که همانا ارمغان آن، توسعه مولد و اشتغال پایدار و البته ورود به بحث گردشگری کشاورزی خواهد بود.

گل محمدی یکی از مهم‌ترین محصولات بخش کشاورزی در کشور به‌شمار می‌رود چراکه نقش مهمی در اشتغال مردم در برخی استان‌های کشور دارد کمااینکه همدان یکی از دیرینه‌ترین استان‌ها در زمینه کشت گل محمدی است و حال چشم انتظار ورود سرمایه گذار حوزه اسانس گیری است.

ورود به این عرصه نه تنها می تواند کشاورزی همدان را به سمت و سوی کشت جایگزین مناسب سوق دهد بلکه اشتغالزایی، درآمدزایی و ارزآوری را نیزدر پی خواهد داشت

ورود به عرصه فرآوری و صنایع تبدیلی این محصول نه تنها می تواند ارمغانی باشد برای ورود به کشت این محصول پرسود و کم آب بر بلکه می توان در پی آن محصولات بسیار متنوع و گران‌قیمتی ازجمله اسانس از گل محمدی را به‌دست آورد که ارزش‌افزوده بسیار بالایی دارند.

تمام محصولات فرآوری‌شده آن صادراتی است و ارزآوری بسیار بالایی دارند و این یعنی، ورود به این عرصه نه تنها می تواند کشاورزی همدان را به سمت و سوی کشت جایگزین مناسب سوق دهد بلکه اشتغالزایی، درآمدزایی و ارزآوری را نیزدر پی خواهد داشت، موضوعی که این روزها همدان به عنوان یکی از خاستگاه های تولید این طلای معطر در کشور، چشم انتظار آن است.

کد خبر: ۸۱٬۰۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha